Beta test av ny flödesmätare
Har just startat en beta test av den nya flödesmätaren och det fungerar fint såhärlångt. På bilden hade ju istället kopplat in ett vanliga jäsrör, och sedan på utgången där går en slang till gasmätaren. Jag får nu en flödespik för varje bubble. Kurvan integreras sedan för volym. Jag mäter också temperaturen parallellt. Jag slängde ihop en sockrebrygd bara för att testa gasmätaren (inget seriöst recept) och jag kylde inte vörten ordentligt så starttempen så... just nu ligger den jäsande vörten på 34 grader
som tur är behöver jag inte dricka eländet, huvudsaken jag får en fin gaskurva.
Vörten består av glukos, strösocker, bodybuilders blend (aminosyror) samt mäskad vete och korn mjöl med en liten mängd pilsermalt samt en liten mängd karamellmalt och Saaz. Jag kör med T-58, ska bli kul att se hur den smakar efter en jäsning på 34 grader :-)
Jag ska skriva ett bättre program så småningom, just nu har jag bara ett tillfälligt program och det är inte stabilt. Det flippar ur med jämna mellanrum. Egentligen skulle jag ha en dedikerad dator för ändamålet, och det kanske det blir så småningom.

/Fredrik