Hoegaarden clone - mältat eller omältat vete?

Hej,
Efter ett antal pilsnerbryggningar är det dags att prova på lite andra öltyper. Jag har tänkt prova en "Hoegaarden clone" med jäst från en flaska. Jag har letat efter recept och hittar recept med både mältat och omältat vete, vad är fördelen med att även använda omältat vete? Hur gör man med omältat vete i mäskningen(t.ex vetepuffar som jag sett i ett recept)?
//Johan

Sv: Hoegaarden clone - mältat eller omältat vete?

Omältad vete ska du ha. Det är bara tyskarna som började mälta vete för att kunna använda det också. Vete kan man använda som om det vore korn, det har ca samma förklistringstemperatur så man behöver inte koka det innan som med vissa andra omältade grejer (majs, ris) Om du vill kan du även ha lite havre i.

http://saccharolicious.blogspot.com

Hoegaardens recept är ingen hemlis, 50% pilsnermalt, 45% omältat vete och 5% omältad havre. Och så kryddorna förstås. Klockrent med jäst upparbetad från en flaska.

Think globally. Drink locally.

Tackar,
Vad använder ni för omältat vete? vetepuffar, klippt vete? Är det vanliga havregryn som gäller för havre? Kanske är bra att använda fiberberikade havregryn för att underlätta vid lakningen.

Valsat (torrefied) är det enklaste att använda, men du kan använda vanligt helt vete och krossa som vanligt. Finns fodervete på granngården som lär fungera utmärkt. Vanliga havregryn är jättebra att använda, har ingen uppfattning om de fiberberikade.

Johan_std skrev:

Tackar,
Vad använder ni för omältat vete? vetepuffar, klippt vete? Är det vanliga havregryn som gäller för havre? Kanske är bra att använda fiberberikade havregryn för att underlätta vid lakningen.

Hej

Puffat vete  funkar bra, behövs inte förklistars

http://shop.humle.se/se/art/puffat-vete … grp=342329

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag använder fodervete från granngården

http://saccharolicious.blogspot.com

Jag kör också granngårdens fodervete. Man får kolla den lite innan man maler den bara. Sisst hittade jag 5 foderpellets och en sten. Men ölen blev bra.

Vad blir det för skillnad i smak och utseende på att använda t.ex. puffat vete eller veteflingor jämfört med fodervete?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Chubb skrev:

Vad blir det för skillnad i smak och utseende på att använda t.ex. puffat vete eller veteflingor jämfört med fodervete?

Jag upplever att smaken är lite annorlunda med mer friskare "råare" spannmålskaraktär för obehandlat vete jämfört med värmebehandlat vete, som jag tycker ger lite brödigare smak. Det permanenta diset verkar även hålla sig något bättre med obehandlat. Skillnaden är dock inte särskilt stor. Tycker inte jag ser någon förskräcklig skillnad i utbyte heller, även om tillverkarna kan påvisa att de värmebehandlade faktiskt ger lite bättre utbyte. Själv föredrar jag numera det obehandlade, och jag tänker nog bara köra med det i fortsättningen.
Den stora och påtagliga skillnaden är mellan omältat vete och vetemalt. De är mycket olika.

Alternativ till fodervete är annars "matvete" eller, om man vill prova något mer annorlunda, "dinkel-ris". Båda brukar finnas i större livsmedelsbutiker. Naturligtvis väldigt mycket dyrare, men kanske  smidigare att köpa lite om man bara vill prova till en mindre brygd.

/Calle

Tackar för ett bra forum och hjälpsamma medlemmar.

Jag hade redan köpt både pilsnermalt(finns alltid hemma :-)) och vetemalt men efter att blivit lite mer insatt i skillnaden mellan Belgiska och Tyska veteöl har jag även köpt lite omältat vete. Hade inget mer att beställa från Humlgården just nu så jag gick ner till ICA och hittade Kungsörnens krossade vete som jag skall prova med.
Kommer nog att använda både vetemalt och vetekross, anpassar receptet efter den mängd vetekross som jag köpte

50% Pilsnermalt
25% Krossad vete
20% Vetemalt
5%  Havre
Kryddas med 60min Humle och 20min Pomerans och Koriander

Köpte några Hoegaarden i måndags på systemet och hällde på lite vört, ingen tendens till bubblor igår efter ett dygn men i morse hade jästen vaknat till liv :-)

//Johan

Vetekrosset bör du förkoka, det är svårt att få ut allt det goa ur det annars. Koka det försiktigt i ganska mycket vatten, du kan ju slänga i havreflingorna i koket också när du ändå är igång.

Hur länge bör vetekrosset koka?

Det var länge sedan jag använde vetekross nu, så jag minns inte riktigt. Men det behöver bli ganska mjukt så enzymerna kommer åt. Börja med 15 minuter och känn sedan på konsistensen t.ex. genom att smaka några bitar av krosset. Det skall kännas "tuggigt" (al dente) men inte hårt.

En brasklapp här: jag saknar vetenskapliga belägg för det jag säger här, möjligen finns det bättre sätt. Det jag vet är att jag fick mycket lågt utbyte från vetekrosset när jag körde det direkt i mäsken en gång för länge sedan. Utbytet blev bättre efter kokning, men det var inget vetenskapligt test och omständigheterna var helt andra den gången. Sedan dess har jag kört helt vete genom maltkrossen.

Ett alternativ är att krossa upp vetekrosset ytterligare i en mixer om du har möjlighet. Det skall också fungera att mäska vetemjöl, men det har jag aldrig provat.

Som tidigare nämnts i tråden så behöver egentligen inte vete förkokas då förklistringstemperaturen för vetestärkelse är lika låg som hos korn. Stärkelsen måste dock kunna diffundera ut (och enzymerna in) i vettig takt för att få ett vettigt utbyte. Är det finkrossat nog så är det inga problem. Jag har kört även s.k. "färdigkrossat vete" en gång till i maltkrossen för att få det riktigt smuligt. Då kan det användas direkt.
Jag kan mycket väl tänka mig att det grova köpta färdigkrossade behöver kokas för att mjuka upp det för att få vettigt utbyte om man inte finfördelar det. Det låt helt logiskt.
Jag har även provat med mindre mängder vetemjöl i andra öl, men det ger en tydlig påverkan på maltbädden, den blir seg, tät och degig, så jag tror den mängd som krävs för en Witbier kommer leda till stora lakningsproblem.

/Calle

Är det inte mycket protein i fodervete? Det är väl utvalt just för den egenskapen?

Dinkel finns även som flingor som är lätta att lösa upp i mäsken. Men jag tycker inte det passar så bra i en wit, det har en kraftigt nötig smak. Bättre i mörka ales.

Det är faktiskt tvärtom, det är mindre protein i fodervete. "brödvete" har normalt 12-13 % protein men fodervete liknar mer kornets 10-11%
//Daniel