Weissbiertråden

Startar på begäran en ny tråd om weissbier, hittade ingen gammal tråd jag kunde återuppväcka som handlade uteslutande om denna öltypen. Vi kan ju ha den här tråden och byta erfarenheter och idéer om just weissbier, ungefär som scaryeyes' pilsnertråd.

Hursomhelst, här är receptet som bryggdes idag:

25 liter, OG 1,054, 12 IBU, planerad FG 1,013

3 kg pilsnermalt (Weyermann)
3 kg vetemalt (Weyermann)

30 g Hersbrucker @ 3.0% 60 minuter

WYeast Weihenstephan 3068. 1,5 liter förkultur.

Inga konstigheter här, mäskade vid 67°C, enkelinfusion. Tänkte jäsa i källaren vid 18°C. Det var länge sedan jag bryggde en riktig weissbier, så det här har jag sett fram emot ett tag. Ligger lite högt i OG för öltypen, men det är helt medvetet och inspirerat av Jamils recept på weissbier.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Suveränt,
en bockar och bugar med mössan i hand.

Skål
/Bf

Sv: Weissbiertråden

Jag kollade min humlehylla igår, jag har också Herzbrucker (3,2%) hemma.
Den ska vara kryddig så det är nog ett bra val. Varför inte prova.
Jag satsar nog på en liter större 30-30 min giva istället och skippar
den rena bitter givan.

Jag skulle gärna prova 3068'an men efterssom  jag inte känner mig
konfident kommer jag att använda nåt billigare, Jag kör på Danstar
Munich den här gången istället.

Jag undrar om jag antingen måste köra nån form av syra rast eller
fixa vattnet på annat  sätt. Det kan vara det som har varit mina
problem tidigare. Mitt vatten är nog inge bra för ljusare bryggder.

Ska fundera lite får vi se, måste fixa till en påse också.

Skål
/Bf

Sv: Weissbiertråden

Blev ingen raketstart på jäsningen precis, det är nackdelen med impromptubryggningar. Jästen var lite trött (ca 4 månader gammal) och tog hela natten på sig att vakna till liv i omröraren. Och med en hel hink bredvid med vört som bara väntar på att få börja fuljäsa. Men det verkar ha gått bra, ytterligare ett slag vunnet med noggrann renlighet.

Hursomhelst, ingen som har några synpunkter på receptet? Har sett flera recept med större andel vetemalt, men 3 kg var vad jag hade till hands.

Sedan det här med 3068 och jästemperatur. Det verkar finnas många uppfattningar om vad som är bäst, högre temperaturer ger mer skumbanan medan lägre temperatur ger mer återhållna smaker och aromer där nejliketonerna kommer fram bättre. Helst skall det ju vara en balans mellan de två, så antingen jäser man varmt och lagrar den ett tag så skumbananen avtar och nejlikan kommer fram bättre, eller så jäser man lite svalare och dricker den ung.

Jag kör på 18°C den här gången så får vi se om jag blir nöjd. Jamil föreskriver 17°C, så jag uppar bananerna lite.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

bryggfånen skrev:

Jag undrar om jag antingen måste köra nån form av syra rast eller
fixa vattnet på annat  sätt. Det kan vara det som har varit mina
problem tidigare. Mitt vatten är nog inge bra för ljusare bryggder.

Der Überkaiser har en sida med vattenprofiler för tysk öl, han föreslår mjukt vatten för ljus weissbier. Och det känns vettigt, en låg kalciumnivå borde göra att jästen inte flockulerar för mycket. Tänkte inte så mycket på den saken igår, så jag gjorde min vanliga sydtyska vattenjustering (Münchenvatten). Så jag får väl skaka om keggen lite då och då för att få upp jästen i suspension...

Är inte uppdaterad på Stockholms vattenprofil, men det är väl inte sådär våldsamt hårt?

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

När vi ändå är på det, vilka är de vanligaste kryddorna att köra i en wiessbier?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Weissbiertråden

Chubb skrev:

När vi ändå är på det, vilka är de vanligaste kryddorna att köra i en wiessbier?

Inga alls. Reinheitsgebot, vetladu. Kryddsmakerna kommer från jästen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Eric Warner som skrev boken German Hefeweizen i serien "Classic Beer Styles" föreslår 30-gradersregeln, d.v.s.
pitchningstemperatur+jästemperatur=30 grader

Vet inte om man ska ta det bokstavligt men det har i alla fall för mig varit uppenbart att en hyfsad koll på jäsningstemperatur är viktigt, så inte fenoler och estrar skenar iväg.

Chubb: Jag vill inte påstå att någon krydda är att vanlig att använda i en hefeweizen, men i hembryggarvärlden kanske det gör det.

http://www.olprovningar.se/

Sv: Weissbiertråden

hmmm jag som klumpar ihop weiss och wit under samma kategori kanske smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Weissbiertråden

Det här profilen är nåt år gammal, men det är nog inte
så stor skillnad nu. Vad tycker ni man kan göra om något alls.


pH                                 8,5
Alkalinitet HCO3 mg/l      74
Totalhårdhet odH            5,7

Kalcium Ca mg/l             29
Magnesium Mg mg/l        4,4
Natrium Na mg/l            12
Kalium K mg/l               2,5
Järn Fe mg/l                 < 0,005
Mangan Mn mg/l           < 0,001
Aluminium Al mg/l         0,028
Koppar Cu mg/l             0,001
Bly Pb mg/l                  < 0,00005
Kadmium Cd mg/l        < 0,00001
Kvicksilver Hg mg/l      < 0,0001
Arsenik As mg/l           < 0,0006
Sulfat SO4 mg/l            46
Klorid Cl mg/l               16
Fluorid F mg/l               < 0,20
Ammonium NH4 mg/l     0,08
Nitrit NO2 mg/l            < 0,02

Skål
/Bf

Sv: Weissbiertråden

Bryggde nyligen en weissbier enligt Jamils recept och jäste med wyeast 3068 på 17 grader.
Den blev helt suverän, var lite skepptisk till 17 grader men jästen gav perfekt mängd banan och tuggummi smak/arom enligt mitt tycke.

Angående vattenprofil så har jag inget att jämföra med direkt, men jag körde:
Adjusted Water: 
Ca2 57, Mg 2, SO4 43, Na 14, Cl 61, HCO3 20

Tror det får bli en batch till innan sommaren är slut.

Recipe Overview

Wort Volume Before Boil: 25.00 l
Final Batch Volume: 19.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.039 SG
Expected OG: 1.050 SG
Expected FG: 1.012 SG
Expected IBU (using Rager): 13.1
Expected Color: 5.7 EBC
Mash Efficiency: 70.0 %
Boil Duration: 90.0 mins
Fermentation Temperature: 17 degC

Fermentables
Pilsner Malt (Weyermann) 2.182 kg (50.0 %) In Mash/Steeped
Wheat Malt (Weyermann) 2.182 kg (50.0 %) In Mash/Steeped

Hops
German Hallertauer Mittlefruh (4.7 % alpha) 17 g Bagged Pellet Hops used 60 Min From End

Yeast: Wyeast 3068-Weihenstephen Weizen

Mash Schedule
Schedule Name:Single Step Infusion (67C/152F)
Step: Rest at 67 degC for 60 mins

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Weissbiertråden

Hej,
Har nyligen bryggt tre olika sorters Weissbier. En med lite extra humle mot slutet, en med Hibiscusblommor i och en Weizenbock. Använde WLP351. Vad jag har förstått så ger jäst i underkant mer skumbanan och jäst i överkant mer Nejlika. Weizenbocken jäste ut fyra pinnar mer än väntat och där använde jag nog också lite väl mycket jäst. Jag började runt 18 grader och höjde mot 22 grader i slutet av jäsningen. Alla öl fick dominerande Nejliketoner, mest i Weizenbocken som nog fick lite väl mycket tyvärr. Så kontentan av detta blir: låg temp och mycket jäst ger Nejlikefenoler medans en lite högre temperatur och mindre jäst borde ge mer skumbanan. Jästen i fråga släppte också ifrån sig en hel del svavel vid jäsning. Ca 45-50% vetemalt i alla.

Sv: Weissbiertråden

Hibiscusblommor! Det är ett av mina kommande projekt faktiskt, vad tyckte du Hibiscusblommorna gav för bidrag i smak och arom?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

14 Senast ändrad av Techno (2011-05-24 19:52:21)

Sv: Weissbiertråden

Hej
Flaskade i dag en weiss gjord på 60 %vete resten palemalt  Jäst wlp 300, första gången med den jästen.  En trevlig banan doft spred sig vid flaskningen.

Jag gjorde en veteöl förra veckan 50% vete resten pale malt. Jäst var Nottingham. Volymen var på 25 liter. Har tänkt splitta den i två satser efter jäsningen är över, den ena till en hallon vete, den andra till en "fuskwit", citronskal och krossad koriander i en humlepåse   får ligga i på sekundären. (förra årets hallon blev lyckad)

När ni gör veteöl hur stor maxvolym vågar ni ha i en vanlig jäshink? Min senaste på 25 liter lyfte skummet locket på hinken, jästen var Nottingham.

Min weiss på wlp 300 gav oxså ett ordentligt skumtäcke, nu klarade den sig eftersom volymen var på 20 liter.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Weissbiertråden

rickgordon skrev:

Eric Warner som skrev boken German Hefeweizen i serien "Classic Beer Styles" föreslår 30-gradersregeln, d.v.s.
pitchningstemperatur+jästemperatur=30 grader

Intressant. Så om man skall jäsa varmare bör man pitcha kallare och tvärtom? Jag kan se logiken i det, inte bara för weissbier.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Chubb skrev:

Hibiscusblommor! Det är ett av mina kommande projekt faktiskt, vad tyckte du Hibiscusblommorna gav för bidrag i smak och arom?

Hej,
Lite tidigt att säga något ännu, jag får återkomma inom någon månad med avsmakning. Använde 3g/l varav 33% i koket 5min och 66% som torrhumling i åtta dagar. Den tiden tror jag är för lång men det fanns inte tid/möjlighet med en kortare kontakttid just då. Idealt skulle nog vara ett par tre dagar tror jag. Jag har tidigare gjort vin och saft med hibiscusblommor och det ger något av en lite "vuxen" hallonsmak och fruktig arom. Jag har väl inga större förväntningar på ölen, men man måste ju prova smile

Sv: Weissbiertråden

Techno skrev:

När ni gör veteöl hur stor maxvolym vågar ni ha i en vanlig jäshink?

Min kommer gå i högkröjs i kväll eller i natt, så vi får se. Placeringen på det kalla källargolvet visade sig ge en faktisk temperatur på 17°C (även om rummet är 18°C), jag är ganska säker på att den temperaturen kommer hålla aktiviteten på en sansad nivå. När jag kikar i mina anteckningar hittar jag faktiskt ingenting om överskumning i mina veteöl. Men jag gillar ju att jäsa ganska svalt.

Think globally. Drink locally.

Sv: Weissbiertråden

Yes denna tråd har inspirerat mig till min första weissbier.

Sv: Weissbiertråden

Techno skrev:

När ni gör veteöl hur stor maxvolym vågar ni ha i en vanlig jäshink? Min senaste på 25 liter lyfte skummet locket på hinken, jästen var Nottingham

Vilken Nottingham är det? Jag använder Danstar Nottingham hela tiden, har inga sådana
tendenser alls. kör ända upp till 27l strecket utan att få överjäs. Däremot får jag lämna
1/4 - 1/3 luft när jag kör Danstar Munich. den kröjsar hej vilt.

Skål
/Bf

Sv: Weissbiertråden

bryggfånen skrev:
Techno skrev:

När ni gör veteöl hur stor maxvolym vågar ni ha i en vanlig jäshink? Min senaste på 25 liter lyfte skummet locket på hinken, jästen var Nottingham

Vilken Nottingham är det? Jag använder Danstar Nottingham hela tiden, har inga sådana
tendenser alls. kör ända upp till 27l strecket utan att få överjäs. Däremot får jag lämna
1/4 - 1/3 luft när jag kör Danstar Munich. den kröjsar hej vilt.

Hej

det var Nottingham British Ale Yeast

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Weissbiertråden

Är det den här?

http://shop.humle.se/se/art/nottingham- … t-11-g.php

Isåfall är det Danstar, den jag använder hela tiden. Jag har aldrig mycket
marginal med den konstigt, kröjsar det mer med vetemalt tro?

Skål
/Bf

Sv: Weissbiertråden

bryggfånen skrev:

Är det den här?

http://shop.humle.se/se/art/nottingham- … t-11-g.php

Isåfall är det Danstar, den jag använder hela tiden. Jag har aldrig mycket
marginal med den konstigt, kröjsar det mer med vetemalt tro?

Hej

Jo det är den jästen. Kollar i min brygglogg att jag använde samma jäst till ungefär samma malt komposition men med 20 liter volym förra året. Inga noteringar att den kröjsade spec mycket, lite konstigt. Skall tappa om den på fredag, skall bli spännande att se hur den verkar samt var SG blir.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

23 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-05-25 15:27:38)

Sv: Weissbiertråden

kan det va en OG och/eller tempfråga det här kanske?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Weissbiertråden

Flasktömmaren skrev:

kan det va en OG och/eller tempfråga det här kanske?

Hej

Og var lite väl högt = 55. Temp ca 20. Jag jäser i badrummet ovanpå tvättmaskinen samt styr temp lite med fönstret.  Förloppet var väldigt snabbt, ca 2 timmar från en s.k. normal jäsning när det börjar att röra på sig samt att det börjar ploppa i jäsröret, bytte lock och testa med blow off, det var en vulkan i vattenlåset, 30 min senare lyftes locket.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Weissbiertråden

+1 om att hålla ner temperaturen med BC 3068 Weihenstephan. Min erfarenhet är att det inte är så enkelt som att låg temp ger mer nejlika och högre temp ger mer banan. För hög temperatur (över 17 grader för mig) ger ett betydligt sämre veteöl, men det är svårt att precisera exakt vad det är. Bland annat blir det tunnare och plåtigare. Jag har också haft problem med fenoler (rökighet, bränt gummi) som blev bättre när jag sänkte temperaturen. Jag har också provat att jäsa vid högre temperatur, som mest 23 grader. Det gav nog mer banan men minst lika mycket mer fenoler så balansen blev inte mer åt bananhållet.

Braukaiser skriver i länken ovan att 30-gradersregeln är felciterad i litteraturen. Den ska egentligen syfta på skillnaden mellan starttemperaturen i vörten när man tillsätter jästen och rumstemperaturen. Det låter vettigare tycker jag, har man högre rumstemperatur får man kompensera med att starta vid lägre temperatur.