Sekundärjäsningen startar ej

Jag har ett litet problem. Jag tappade över ölet i sekundärkärlet i måndags. Alltså för tre dagar sen, och jäsningen börjar inte om. Det är inte det minsta övertryck i kärlet. Kan det bero på att jag har jäst vid för hög temp och allt har jäst ut? Jag har gjort en stout/porter liknande grej men den kanske har jäst i 22-23*. Jag smakade på grönölet och tyckte att det smakade lite sött så tycker att det vore konstigt om det hade jäst ut? Den var inte så hemskt stark ur alkoholsynpunkt så jag tror inte jästen har dött av den anledningen!

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Då är jäsningen med allra största sannolikhet klar. Hur länge låg det i primären?

Think globally. Drink locally.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Mina öl jäser aldrig något sekundären, om jag ens använder sekundär. Låter definitivt inte som något fel i sig. Det betyder bara att din jäst isåfall jäst ut helt i primären, vilket är normalt.

Sen om det inte är utjäst *ändå* tror jag isåfall på något annat som var fel redan i primären. Vad är OG/FG och jäst? Hur länge hade det stått på primären? Recept?

/Fredrik

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Jag låter alltid ölen jäsa ut så gott det nu går i primären. Sekundären använder jag mer som ett klarnings och mognads kärl. Det verkar vara rätt standard bland många hembryggare.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Jag fick inget mätglas med ochlemätaren så jag vet inte og/fg. Jag hade väl det i primären 1½ vecka och nu snart en vecka i sekundären. Jag ska nog tappa på flaska och hoppas på det bästa! Tack för hjälpen jag kan återkomma med resultat.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Efter så 1.5 vecka vid de höga temperaturerna ska en normal öl normalt vara utjäst med *god* marginal, annars måste det finnas en väldigt bra förklaring, tex att jästen är dålig, eller att man har för lite jäst etc.

Antagligen är allt som det ska. Det lär visa sig, hör av dig med resultatet!

/Fredrik

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Haha.. Ölen smakade inte så bra. Det var inget fulöl men det var inte gott utan kolsyra. Efter en vecka jäsning på flaska så hade det inte skapats en enda bubbla med kolsyra. Kanske hade jag för hög fg eller vad det kallas så att jästen dog. Jag kan tänka mig att ölen i sig hade smakat bra om den hade varit lite kyld och med kolsyra. Den doftade dock riktigt fint!

Ingen som har ett bra recept på en god ale! Måste dock vara delmäskning.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Efterjäsningen på flaska tar ibland ganska lång tid. Mina ändå ganska snabba öl brukar ta runt 3 veckor för att få drickbara och rätt kolsyrade i flaskan men allt som oftast 5-6 för att få riktigt bra.

Det formligen kryllar av olika goda ale att brygga. Tänker du på någon speciell öl som du är förtjust i och kanske vill ha något liknande?

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Hur lång tid det tar att prima beror även på mängden jäst du har kvar, samt delvis mängden luft i flaskan. Mer luft har visat sig ge snabbare kolsyrning i vissa tester vilket också är logiskt.

Jag har dock inga praktiska tips eftersom jag itne primar numera. Men om ölen var kristallklar skulle jag nästat övervägt att tillsätta lite ny jäst till primningen. Jag har sett  att en del som konditionerar på fat, tillsätter jäst tillsammans med priming sockret.

/Fredrik

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

knugen skrev:

Haha.. Ölen smakade inte så bra. Det var inget fulöl men det var inte gott utan kolsyra. Efter en vecka jäsning på flaska så hade det inte skapats en enda bubbla med kolsyra. Kanske hade jag för hög fg eller vad det kallas så att jästen dog. Jag kan tänka mig att ölen i sig hade smakat bra om den hade varit lite kyld och med kolsyra. Den doftade dock riktigt fint!

Ingen som har ett bra recept på en god ale! Måste dock vara delmäskning.

Ge inte upp hoppet!
Gör så här!
Fixa iordning lite ny jäst om du inte spart lite av bottensatsen från bryggningen.
Antingen torrjäst eller flytande, det spelar inte någon roll.

Öppna alla flaskor, tillsätt lite ny pigg jäst i varje flaska.
Korka igen alla flaskor.
Vänta ett par veckor.
Fungerar alltid lika bra!

Lycka till!

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Lund skrev:

Det formligen kryllar av olika goda ale att brygga. Tänker du på någon speciell öl som du är förtjust i och kanske vill ha något liknande?

Newcastel tycker jag är rätt okej. Vad går den under för kategori? Men i allmänhet så gillar jag lite fruktiga öl om ni förstår vad jag menar.

Dock så har jag smakat Nils oskar God Lager och den tyckte jag var jätte god! Men jag har inte tillgång att jäsa lager ännu så jag får vänta med det.


Det med att pytsa i mer jäst är nog inge bra för ända jag har hemma är lite vinjäst. Det vart så akut när jag skulle tappa på flaska så jag tappade upp en back bara och sket i resten så det är ingen fara om det går åt skogen. Men jag har bara fått blodad tand. Jag har redan börjat fundera på nästa sats. Det är otroligt onödigt att ha 50l jäsutrymme ståendes tomt eller hur?

Är det någon som har ett tips om en "fruktig" ale!?

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Köp bara en ny påse med öljäst. Det är inte någon panik.
Gör en förkultur på någon liter och låt det jäsa ut.
Sedan kan du ta jästslurryn på botten och dutta i ett par droppar i varje flaska.

Newcastle är en typisk "Brown Ale".
Gillar du fruktiga öl så är ju ales som inte är alltför hårt humlade (för hög beska) perfekta ölet att brygga.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Jag tycker dock att du ska vänta i en tre veckor till och se vad som händer. Långsam flaskjäsning är något som jag är konstant drabbad av. Med lite tålmodighet blir det dock utmärkt öl.

Det viktiga när det gäller att få fram fruktiga toner är val av jäst (och i viss mån humle). London Ale är en jäst jag kan rekommendera. Ger en härlig fruktighet samt lämnar en god maltbakgrund. Släng ihop lite marris otter, dark crystal, east kent goldings och lite extrakt för en höjdar öl.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

London ESB (WYeast 1968) lär ju användas av Greene King, som gör prima ales i fruktig stil (Abbot, Ruddles County, Old Speckled Hen etc). I deras fall känns det som att också humlen spelar stor roll för att accentuera fruktigheten.

Think globally. Drink locally.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

knugen skrev:

Det vart så akut när jag skulle tappa på flaska så jag tappade upp en back bara och sket i resten så det är ingen fara om det går åt skogen.

När du tappade på flaska hur mycket socker/maltextrakt använde du? Du kanske använde för lite per flaska. Jag har använt maltextrakt några gånger och det brukar ta längre att få kolsyra i ölet än om man använder socker.

-= Ken =-

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

peps skrev:

London ESB (WYeast 1968) lär ju användas av Greene King, som gör prima ales i fruktig stil (Abbot, Ruddles County, Old Speckled Hen etc). I deras fall känns det som att också humlen spelar stor roll för att accentuera fruktigheten.

Värt att tänka på. Jag försöker plugga på lite om jäster. Känns som man inte kan lita på en källa endast utan googla runt lite för att få en bra blid av jästen.

Ölet kan nog få stå en vecka eller två till kanske jag har tur. Det blev dock ett litet pys när jag öppnade kapsylen. Jag hade i ca en tesked per liter vanligt socker.

17

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

knugen skrev:

Ölet kan nog få stå en vecka eller två till kanske jag har tur. Det blev dock ett litet pys när jag öppnade kapsylen. Jag hade i ca en tesked per liter vanligt socker.

Hej,
jag har ett schema som har funkat än så länga vad gäller kolsyra i flaskan.
Primärjäsning avbryts efter ca 1 bubbla i jasröret var 4:de minut, sekundärjäsning i sju dagar, extrakt (upplöst i vatten) häller jag i ölet, efter 3 veckor i låg rumstemperatur ställs flaskorna svalt i minst 4 veckor. Jag brygger bara överjäst öl med helmalt och torrjäst.
Hls
/Jürgen

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Kan hålla med om att humlen bidrar till fruktigheten under förutsättning att vi pratar om arom och smakgivorna. Knappast beskagivan även om vissa rapporter pekar på att även under 60 minuters koktid så finns humlearomer kvar.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

An anna idé... innan man "sågar" en jäststam.

Jag har själv märkt under flera bryggningar, vilket också är i linje med teorin att jäsbetingelser och förberedelser (utöver temperatur och jäststam) har stor betydelse för esterproduktionen.

Om man vill ha en mer "fruktig" och estrig öl är frågan om inte tex ett färskt paket torrjäst är för mycket om man vill ha fruktiga öl. Med mindre jäst och mindre syresättnng blir jästiden längre och i vissa fall kan utjäsningen blir något lägre, men man får sannolikt mer av vissa estrar.

Jag har systematiskt syresätt jästen noggrant innan jästgivan, och oftast haft ganska rediga jästgivor och jag har fått minimalt med estrar, trots en del högre temperaturer...

Jag tycker S-04 är intressant och i kommande brygder hade jag tänkte sänka jästgivan ordentligt och jag räknar med att få några dagar längre jästid och en betydlit fruktigare öl... återstår att se om det stämmer. Eventuelly provar jag det i någon av mina första öl på året.

/Fredrik

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Det skulle vara roligt att höra något resultat av dit jäst experiment fredrik!
I och med att jag bara har gjort ett öl än så länge så känner jag inte för att börja experimentera ännu. Jag vill få till några batcher med beprövade saker innan jag börjar med det. För till fället så är mitt bryggeri ganska begränsat men i framtiden så kanske det finns utrymme för att göra flera mindre batcher som jag har gjort några mindre förändringar i för att kunna arbeta fram ett bra resultat.

Jag har börjat fundera på något liknande rims men det är bara på tankestadiet ännu. Mitt första delmål är att skaffa ett mätrör så jag kan mäta utjäsningen! smile
När jag har fått det att funka så ska jag börja att helmäska men nu får jag nöja mig med extrakt och speciallmalter.

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Tänkte bara berätta att nu finns det kolsyra i ölet... Ska sätta det i källaren så att det får mogna. Sen ska jag dricka upp allt på en gång och må bra!

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Grattis! Hoppas det blir blev gott.

Själv inväntar jag lämplig bryggtidpunkt... som vanligt har jag fler idéer än jag hinner med... jag hade hoppats brygga åtminstone 2 satser när jag ändå är igång... får se hur det blir... har inte bestämt mig vilka satser som är viktigast än...

Jag vill egentligen göra en estertest, och för att det ska få bästa värde bör jag göra det på en jäst jag är lite bekant med... kanske S-04... fast å andra sidan har jag en massa andra jäster liggande som jag också vill prova... men inte hunnit med.. sen är jag sugen på att köra ett nytt sockerbrygdsexperiment också...

/Fredrik

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Jag har några flaskor stout som tydligen inte vill bli kolsyrade!
Har provat att hälla på jäst från en annan jäsning men efter 14 dagar fortfarande ingen kolsyra!
Ska jag hälla ut skiten eller...?

24

Sv: Sekundärjäsningen startar ej

Sippe skrev:

Ska jag hälla ut skiten eller...?

Gör inte det, om det är starkt, kan det lagras flera månader, kolsyran kommer alltid.
/Hls
/Jürgen