Hallonwit

YO!

Har även tänkt att brygga en hallonwit till min sommarfest, något jag länge velat men inte vågat. Skulle ni strunta i apelsinskal och korianderfrön i en hallowit? Jag funderar även på om man ska använda belgisk wit jäst eller någon neutralare jäst som kölsch, american ale eller kanske till och med US-05.

Sen är det ju det här med mängden hallon, jag skulle gärna vilja att någon säger: "Använder du X kg hallon så kommer din öl bli bäst!" Något jag misstänker inte kommer att hända.

Ska brygga 21 liter med en OG på 1043 hallonen har jag tänkt att tillsätta frysta/kokta till sekundär.

Någon som har tips från egna hallonbryggder?

2 Senast ändrad av Chubb (2011-05-19 22:17:51)

Sv: Hallonwit

Jag bryggde en Hallonveteöl förra våren: http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/ … el/Flykten

Den var väldigt god men hallonsmaken försvann efter några månader, helt klart en öl att dricka upp kvickt! Skulle jag göra den igen skulle jag nog använda lite mer hallon, kanske dela upp det lite och koka med en del av hallonen några minuter. Jag skulle även försöka få lite mer kropp i ölet, kanske genom att öka OG lite och få en högre alkoholhalt och/eller använda lite mer karamellmalt.

http://4.bp.blogspot.com/_CmsQGCb7Ty4/TDOVOySX5TI/AAAAAAAAAok/KdoK-bmuOmk/s320/hallon%C3%B6len+006.JPG

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hallon är lite luriga, smaken är jäkligt rå när man jäst bort allt sockret. Men precis som Chubb skriver så klingar det av väldigt fort, så man måste bevaka ölen vecka till vecka medan den mognar. Och när den är klar så dricker man upp alltihop så fort man kan. 2 kilo frysta hallon i sekundären borde vara lagom till 21 liter, och koka dem inte för smakerna och aromerna är lättflyktiga.

Think globally. Drink locally.

Jag "pastöriserade" mina hallon vid 73°C i 10min

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Brygg den så snart du kan, typ nu i helgen, för den kommer behöva lagras ungefär två månader innan den är riktigt god.

6 Senast ändrad av thobbe (2011-05-20 22:36:03)

Jag bryggde en laddning hallonwit förra våren. Jag drack upp sissta flaskan veckan innan SM och då smakade den fortfarandfe riktigt mycket hallon.

Jag använde 3,5 kg pale ale malt, 2 kg omältat vete som kokades till grör i 15 min. Humle körde jag 5 g Magnum i 60 min. 2,5 kg hallon tillattes sissta 5 minuterna. Denna öl har jag fått mycket bra respons för, för säskilt från kvinnor.

Kanske ska tilläggas att det var för en 20 liter batch.

Hej

Jag bryggde oxså förra året en Hallon öl. Min öl var i basölet en veteöl med 60 % vete samt resten pale malt.

Meningen var att ölet skulle jäsas med WB-06, men av misstag så blev det Nottingham.

När ölet var färdigjäst så "splittade" jag batchen i 2. Den ena ölet blev en fuskwit gjord med 5 g krossad koriander samt skalet av 2 citroner, koriandern samt skalet las i en humlepåse tillsammans med en vikt och fick ligga i sekundären i 14 dagar, sedan på flaska.

Den 2:a batchen blandades med 1,5 kg hallon som innan hade fått en uppvärmning till ca 75 c. Efter kylning så blndades hallonen med ölet.

Efter bara några timmar så började en jäsning som häll på i några dagar.

Summa sumarum: Hallonölet blev mycket lyckat, peps: Jag tyckte att hallonölet inte va spec "rått", utan mera torrt, eftersom hallonen jäste ut det totalt.
Ok det var skillnad efter 1 månad efetr flasktappningen

Fuskwiten smakade alldeles utmärkt, men inte blev det en wit, men smaken var fräsch samt lätt, ett kanon sommaröl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Så här ser receptet ut och kommer från homebrewtalk.

Size: 21,91 L
Brewhouse efficiency: 70%
Original Gravity: 1,043
Terminal Gravity: 1,011
Color: 4,87
Alcohol: 4,18%
Bitterness: 13,2

Ingredients:
2,3 kg Pilsner Malt
1,4 kg Wheat Flakes
0,5 kg Oat Flakes
0,5 kg Pale Wheat Malt
18,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 45 min
14,0 g Cascade (5,5%) - added during boil, boiled 10 min
10 g Corriander crushed - added during boil, boiled 15 min
10 g Orange Peel - added during boil, boiled 0,0 min

Notes
Mäskschema:
Inmäskning: 10 liter vatten 55 grader
Proteinrast 30 min 50 grader
Tillsätt 7 liter vatten 98 grader
försockringsrast 30 min i 67-68 grader
Utmäskning 76 grader

4,7 kg malt pålakningsvolym 14 liter.

Frågan nu är om jag behöver göra en "partial mash" då 40 % av mäsken består av havre- och veteflingor utan enzymer.

Du behöver inte göra en separat råfruktsmäsk, men du behöver allt köra wn längre försockringsrast än 30 minuter. 90 minuter är mer lagom.