Maizena, majsstärkelse som ersättare till faked corn?

Hej

Ska brygga imorgon, jag har bara 300g "flaked corn" och behöver 500-600g. Går det att använda majsstärkelse typ maizena majsstärkelse eller likande tro?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Maizena, majsstärkelse som ersättare till faked corn?

Ja brygger en corona klon på söndag. Kommer använda polenta mjöl till den. Sen finns ju rismjöl åxå. Du kan ju ta häften av varje. Koka upp det och mäska med lite pilsnermalt på spisen och sen tillsätta till huvudmäsken. Så har jag fått lära av Peps.

Ska se hur det går på söndag. Har en starter mexican cerveza  som väntar.

Jag är nyfiken på dina mexare. posta gärna i en tråd så man får studera

mange

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

ballista skrev:

Hej

Ska brygga imorgon, jag har bara 300g "flaked corn" och behöver 500-600g. Går det att använda majsstärkelse typ maizena majsstärkelse eller likande tro?

Martin

Hej

Det är jag osäker på. Polenta däremot vet jag fungerar bra som råfrukt. Koka det med ordentligt vatten så att det förklistras.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det var som själfa f... scary var 1 min före mitt inlägg lol Annars så har vi ju båda polenta i våra svar

Bo

Hej

Scary: Jag får säja att jag dricker hellre Corona, Bud, Miller kan kvitta, än Sofireo samt resten av eurolagern, burr. Sort Guld är ingen höjdare heller, inget skum bara fradga

Bo

Ha ha... sort guld med sina 6% smakar mer sprit än min julöl på 8.5% Tror carlsber använder betsocker som råfrukt!

Coronan är ganska underskattad och sägs vara ett blask som inte går att dricka. Den ska drickas kall och har en mycket bra smak. Alla hembryggare hatar den för sin låga IBU. Men det är en mellanöl som är till för att drickas i värmen. Gärna med is och limejuice i botten. En michelada.

I den förekommer grits, alltså majsmjöl, men även ris. Inte för att få ner priset, utan för att hålla ner maltigheten och för att hålla en ganska ljus färg. BUD däremot går inte att jämföra i samma vecka. Den smakar alltså inte bra alls. Har även fått uthärda en sån i ljummet tillstånd...... usch.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Hej

Polentan ser ut att vara finkrossad majs, mycket likt flaked. Jag testar och kör utan kokning då jag bara har i 300g av totalt 5,5kg malt.

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer