Delmäskning

Hej
'
Jag har fått en Cooper ölsats Stout. Det var åratal sedan jag använde en ölsats. Jag skippar ölsatsens jäst och använder Nottingham. 

Jo i stället för sockret så har jag tänkt mig en mäskning av ca 2 kg malt. Jag skall tillsätta  en ordentlig giva arom humle. Eftersom det bara skall tillsättas aromhumle, hur länge behöver jag koka vörten från delmäsken? Själva ölsatsen tänkte jag bara blanda i min vört sedan, den skall alltså inte kokas med vörten från delmäsken.

Eftersom alltså ingen bitterhumle skall kokas med så behövs väl vörten från delmäsken koka en bra stund kortare än normalt?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Delmäskning

jag har för mig att 20minuter ska räcka för att ta  död på bakterier.

bra kok är viktigt, bättre att koka full tid. gärna med lite humle. big_smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

En anledning till att koka längre är ju att bli av med exempelvis DMS. Fast det kanske inte är så farligt om du gör en stout smile

Jäser: julöl

Bo. När jag delmäskade kokade jag delmäsken och det flytande maltextraktet tillsammans, i 60 minuter.  Tror att det kan vara en fördel att även ta med en bittergiva eftersom du ökar maltinnehållet i vörten.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.