Mitt nya vatten har hög alkalinitet (Storvreta)

I juni flyttar jag till Storvreta utanför Uppsala och nu funderar jag på hur jag ska göra med den höga alkaliniteten i vattnet där. Siffrorna ser ut som följer:

Kalcium: 97 mg/l
Magnesium: 8 mg/l
Natrium: 11 mg/l
Klorid: 19 mg/l
Sulfat: 22 mg/l
Alkalinitet/bikarbonat (HCO3): 308 mg/l

Ser ut som att lite magnesiumsulfat verkligen inte skulle skada, men det som jag funderar mer på är som sagt alkaliniteten. Det vore ju trevligt att kunna brygga något annat än stout ibland smile

Så vitt jag förstått så är Storvretas vatten likt hur Uppsalas vatten såg ut innan den kommunala avhärdningen började för några år sedan. Det vore förstås lite extra spännande om det finns någon upsaliensare som kan dela med sig av erfarenheter av det vattnet!

Jag har hursomhelst funderat på fyra olika metoder för att få ner mäskens pH och vill gärna veta om ni har några kommentarer till dem:

1. Brygga med avhärdat vatten. Huset har en avhärdare som använder salt, men då får jag troligen mer natrium än vad jag vill ha.

2. Brygga med vattnet direkt från ledningen och kontrollera mäskens pH med mjölksyra (eller möjligen surmalt). Verkar ju ganska naturligt, men jag har för mig att jag läst någonstans att välhumlade öl kan upplevas som kärva om man har för mycket karbonater. Kan någon bekräfta eller kommentera det?

3. Brygga med vattnet direkt från ledningen, men koka upp vattnet dagen innan och låta det stå, så att karbonaterna fälls ut. Kräver lite planering men sparar å andra sidan tid på själva bryggdagen eftersom mäskvattnet redan är uppvärmt. Blir möjligen svårt att räkna på vattnet om det inte finns något bra sätt att uppskatta hur mycket som fällts ut.

4. Brygga med vattnet direkt från ledningen, men späda ut det med destillerat vatten. Får tricksa lite mer med salter då, men förutsatt att det någorlunda bekvämt och billigt går att få tag på destvatten så känns det som en ganska smidig lösning, särskilt för spontanbryggningar.

Jäser: julöl

Sv: Mitt nya vatten har hög alkalinitet (Storvreta)

Hej,
Mitt vatten:
Kalcium: 110 mg/l
Magnesium: 8,7 mg/l
Natrium: 20 mg/l
Klorid: 17 mg/l
Sulfat: 29 mg/l
Alkalinitet/bikarbonat (HCO3): 390 mg/l

Fungerar utmärkt med vattenbehandling med Magnesiumsulfat, Kalciumklorid och Kalciumsulfat samt lite mjölksyra för alla öl över 20EBC. Ljusare öl, särskilt underjästa tenderar att bli lite kärva och mineraliga, de blir mjukare och bättre i smaken med ett saltfattigare vatten. Mörkare öl +50EBC däremot blir ypperliga, ingen störande syrlighet alls och ger en mörk öl med bra djup. Som tur är har jag en granne med omvänt osmosfilter (i princip helt neutralt vatten utan salter) så jag kan blanda vattnet hur jag vill och justera vattenprofilen efter den öl jag brygger. Det är ett filter för hela hushållets vatten men jag vet att det finns små för under 1000 lappen som räcker för att rena vatten för bryggbehov, kaffe, akvarium etc.  Så jag praktiserar väl i princip ditt alternativ 4. Avhärdat vatten ska du inte använda, det plockar tex bort ditt kalcium som du vill ha. Kokvarianten har jag inte provat men det borde ju fungera.

här har du en bra tråd om kokmetoden; http://www.homebrewtalk.com/f13/effecti … te-134108/

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Weinkeller: Det var ljuv musik i mina öron! Det mest jag brygger idag är ändå 20+ EBC, men å andra sidan så har jag tänkt ge mig på lite ljusare lager- och suröl nu när jag får mer utrymme.

Flasktömmaren: Suverän tråd, tack så mycket!

Får prova kokvarianten och skaffa destvatten eller liknande om jag inte blir nöjd med resultatet. Efter kokningen borde jag bli av med både karbonat och kalcium och då får jag ju ett mjukare, ganska saltfattigt vatten...

Du kan alltid hämta en dunk Uppsalavatten hos mig om du vill!

http://saccharolicious.blogspot.com

belgaren skrev:

Du kan alltid hämta en dunk Uppsalavatten hos mig om du vill!

Tack! Det låter opraktiskt men väldigt trevligt smile