Mitt nya vatten har hög alkalinitet (Storvreta)
I juni flyttar jag till Storvreta utanför Uppsala och nu funderar jag på hur jag ska göra med den höga alkaliniteten i vattnet där. Siffrorna ser ut som följer:
Kalcium: 97 mg/l
Magnesium: 8 mg/l
Natrium: 11 mg/l
Klorid: 19 mg/l
Sulfat: 22 mg/l
Alkalinitet/bikarbonat (HCO3): 308 mg/l
Ser ut som att lite magnesiumsulfat verkligen inte skulle skada, men det som jag funderar mer på är som sagt alkaliniteten. Det vore ju trevligt att kunna brygga något annat än stout ibland ![]()
Så vitt jag förstått så är Storvretas vatten likt hur Uppsalas vatten såg ut innan den kommunala avhärdningen började för några år sedan. Det vore förstås lite extra spännande om det finns någon upsaliensare som kan dela med sig av erfarenheter av det vattnet!
Jag har hursomhelst funderat på fyra olika metoder för att få ner mäskens pH och vill gärna veta om ni har några kommentarer till dem:
1. Brygga med avhärdat vatten. Huset har en avhärdare som använder salt, men då får jag troligen mer natrium än vad jag vill ha.
2. Brygga med vattnet direkt från ledningen och kontrollera mäskens pH med mjölksyra (eller möjligen surmalt). Verkar ju ganska naturligt, men jag har för mig att jag läst någonstans att välhumlade öl kan upplevas som kärva om man har för mycket karbonater. Kan någon bekräfta eller kommentera det?
3. Brygga med vattnet direkt från ledningen, men koka upp vattnet dagen innan och låta det stå, så att karbonaterna fälls ut. Kräver lite planering men sparar å andra sidan tid på själva bryggdagen eftersom mäskvattnet redan är uppvärmt. Blir möjligen svårt att räkna på vattnet om det inte finns något bra sätt att uppskatta hur mycket som fällts ut.
4. Brygga med vattnet direkt från ledningen, men späda ut det med destillerat vatten. Får tricksa lite mer med salter då, men förutsatt att det någorlunda bekvämt och billigt går att få tag på destvatten så känns det som en ganska smidig lösning, särskilt för spontanbryggningar.