Sv: Tågluff i Europa

Ingen nämnde Zlý ?asy ( http://www.zlycasy.eu/ )?
När jag var där i Augusti hade dom 24 kranar, mycket Tjeckiska microbryggerier, och en hel del olika Ale, vilket var svårt att hitta i detta pilsnerälskande land :-D. Det finns också en ölbutik precis bredvid med bra utbud, förutom tjeckiskt hittade jag en massa sällsynta Mikkeller, Nögne, Brewdog.

Fanns också Tram eller Tramway Pub (tror jag den hette) låg vid slutstationen på en en av spårvagnslinjerna.

8þ Mats

Idag var jag på Pilsner Urquell bryggeriet. Tog deras guidade tur. Höjdpunkten var att se deras öppna jästankar och provsmakningen av deras ofiltrerade opastöriserade produkt som de endast säljer från deras museum i stan.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Är du hemma nu, Mårten?  Hur var resan, rapportera höjdpunkter och bottennapp när du får tid!

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Japp, nu är jag hemma. Det blev "bara" 3 veckor men det räckte allt. Jag åkte följande rutt: Köpenhamn - Bamberg - München - Zürich - Bern (över dagen) - Davos - Innsbruck - Wien - Prag - Plzen - Berlin. Jag åkte inte bara runt för ölen skull men jag ska berätta om min syn på ölkulturen jag upplevde! Minnet kan dock vara lite sviktande på vissa ställen...

Bamberg

Min favoritstad för öl och mat var absolut Bamberg. Jag stannade där två nätter, första natten kom jag dit ganska sent men jag lyckades ändå hitta en Spezial på ett kebakhak där jag åt kvällsmat. På vägen hem till vandrarhemmet (backpackers bamberg, kan varmt rekommenderas!) snubblade jag över bryggeriet Fässla och drack deras Zwergla. Det var en välhumlad halvmörk lager med rund och fin beska och hade jag inte åkt tåg i 12 timmar kanske jag hade stannat för en till.

Följande dag svängde jag in på Schlenkerla. Först drack jag deras Rauchweizen, en mörk veteöl, mycket fruktig och med en härlig stark rökton. Den föll mig verkligen i smaken.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/schlenkerla.jpg

Till lunch blev det en weißwürst frühstück på Gasthausbrauerei Ambräusianum, en vit köttkorvliknande kork med grov senap, en kringla och deras mörka veteöl (bra frukost hehe...). Mycket gott. Ölen var den godaste veteölen jag smakat och troligtvis höjdpunkten för mina smaklökar på resan. Den var väldigt smakrik.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ambrausianum.jpg

Mitt mellanmål var Spezials veteöl, ganska ointressant tyckte jag. Min bordsgranne började berätta att han kört inlagda persikor till Sverige med lastbil smile trevlig kille...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/19_spezial.jpg

På kvällen blev det Schlenkerlas hemmagjorda korv med vitkål och bröd. Till det dracks deras Fastenbier och deras Märzen. Måste ju erkänna att jag inte kände mycket rök längre, smak- och luktsinnet vänjer sig snabbt. Det var en fin måltid med bra sällskap från vandrarhemmet.

München

Jag tog en guidad öltur efter att ha blivit övertalad av en rumskamrat. Vi besökte en biergarten, hofbräuhaus och några ställen till som jag inte kommer ihåg namnen på. Ölen i München imponerade inte så väldigt faktiskt, visst var den god, bättre än all svensk industrilager, men jag tyckte att Bamberg var bättre. I hofbräuhaus var allt stort, stora glas, stora kringlor och stora människor. En bastant tysk man kom med 13 liter öl till vårt bord, han bar dem i famnen och dunkade ner dem så att det stänkte.

Innsbruck

I Schweiz och Österrike besökte jag bara en bryggpub, i Innsbruck. Puben hette Theresien Bräu, de hade en pils, en stout och en ljus veteöl. De var väldigt tama öl allihop men ändå välbryggda, inte alls beska eller välhumlade på något sätt. Stouten var söt och pilsen smakade mer som en mycket sparsamt humlad pale ale. Veteölen var helt ok.

Jag testade lite olika öl i Österrike och Schweiz. Den intressantaste var Monstersteiner steinbock i Davos, en steinbier, dvs de kokade den med hjälp av varma stenar.

Prag

I Prag besökte jag tre pubar, den intressantaste hette väl Pivovarsky Dum. Från tidigare inlägg: tog en 0,1l sampler av deras 8 öl: nässelöl, ljus lager, mörk lager, banan, sura körsbär, kaffe, "Eyafjöll" rökporter och veteöl. Nässelölen lämnade jag kvar. Min favorit var nog deras rökporter som var lite åt det söta hållet. Både den ljusa och den mörka tjeckiska lagern var fina. Kaffeölen smakade som deras mörka lager blandat med Nescafe.

Plzen

I Plzen tog jag en guidad tur på Pilsner Urquell bryggeriet, som många andra här säkert har gjort. Det var kul att se deras gamla lagertunnlar där de jäste en liten mängd av deras produktion i öppna ektunnor och lagrade på ekfat. Den ofiltrerade opastöriserade pilsner var mycket god, speciellt i det varma sommarväder jag hade. Som tur var fanns den på puben ansluten till deras museum i stan. Väldigt välbalanserad och med tydlig Saaz-arom. Det gick att känna den härliga bryggeridoften i hela staden om vinden gick åt rätt håll.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/urquell.jpg

Tackar för ett inspirerande referat, nu vill jag både tågluffa och åka till Plzen, Bamberg och Munchen. Bamberg lät härligt. Men bilden på en kall färsk Prazdroj får mg att dräggla. Jag dricker av princip aldrin PU här hemma eftersom den är så vansinnigt underlägsen den man får i Tjeckien (fast på Soldaten Svejk gör jag undantag.

Fick du chansen att dricka PUs lillebror Gambrinus? Färsk Gambrinus och färsk Prazdroj varvat.... Mmmmmm

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Nej jag testade tyvärr aldrig färsk Gambrinus, det får bli målet för nästa besök i Tjeckien smile Och visst är PU mycket bättre i Tjeckien!