Sista bryggningen innan sommaruppehåll(Bitter- Receptförslag/feedback)

Hej! Innan jag ger min bryggutrustning ett välförtjänt sommarlov tänkte jag göra en alkoholsvagare dryck som ska fungera som semesterdryck, då min senaste öl slutade på dryga 10% ABV vill jag nu ha en motpol som jag kan dricka mer än en utav.

Då jag efter min Londonresa blev barnsligt förtjust i deras härliga puböl tänkte jag försöka mig på en Bitter, jag har varit förtjust i Brittisk öl innan men resan gjorde verkligen att jag fick upp ögonen för deras alkoholsvagare varianter . Har några halvlyckade ESB i bagaget så jag tänkte nu att jag vill ha lite feedback innan jag ger mig på att brygga.

Receptet som jag hade tänkt mig är löst baserat på diverse recept som finns på nätet, och Humledoseringen är tagen från Jamil's receptsamling.

Volym i jäshink: 18 liter
IBU: Ca 34 (Tinseth)
Ber. OG: 1.038
Ber. FG: 1.010
Ber Abv: Ca 3,6%
Vol Co2: 1,4

2,7 kg     Thomas Fawcett Maris Otter PA   82%
0,35 kg   TF Crystal 11%
0,25 kg   Strösocker 8%

20 gr Challenger 60 min 23 IBU
15 gr EKG 30 min 6 IBU
15 gr EKG 1 min0,5 IBU

Jäses mha Safale s-04

Mängden Crystal för karamellsötma & fyllighet och strösockret för att få ner FG i rätt nivå, helst ner till 1.010, men gärna 1-2 pinnar lägre. Jästen valdes eftersom jag har den hemma i kylskåpet, tycker den har tjänat mig väl innan.

Någon som har någon feedback på detta, eller helt enkelt har ett lyckat recept man vill dela med sig av? Kommer mängden kolsyra göra sig bra i denna typen? Ligger väl inom referensramarna för typen, men har aldrig haft så låg kolsyra tidigare.

Sv: Sista bryggningen innan sommaruppehåll(Bitter- Receptförslag/feedback)

Strösockret skulle jag personligen skippat, om du är ute efter ett fylligt öl.

Jag gjorde en lyckad bitter med följande recept.  Jag hade till och med mindre kolsyra än du och jag blev riktigt nöjd. Det enda jag hade problem med var klarningen, den verkar inte alls vilja bli klar.

Maris Otter  92,7%
Caramünch 3,6%
Caraaroma 3,6%

EKG 17,5g 60min
EKG 12,5g 15min
EKG 10g    0min
EKG 5g      torrhumling

Jäst: WLP023 Buron Ale

OG: 1,036
FG: 1,011

Försockringsrast 67C 90min
Umäsning 78C 10min

Vol Co2: 1,25

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

3 Senast ändrad av pekktur (2011-05-12 20:02:44)

Bra där med kolsyran, då ska jag nog köra på det planerade, och då skippar jag nog sockret också, var osäker på den biten innan.

Angående strösockret så uppnår du ju samma effekt genom att sänka mäsktemperaturen och kanske stegra temperaturen mot slutet av jäsningen för att få ner FG. Socker i en Mild/Bitter behövs inte tycker jag, den blir lätt ändå tack vare den låga alkoholhalten.

5 Senast ändrad av pekktur (2011-05-12 20:45:57)

Sockret är numera struket ur receptet. Det är detta jag gillar med detta forum, snabba och ffa konstruktiva svar.

Hade tänkt att mäska 67 grader i en timma, är lite av min standardmäskning. Synpunkter?

Tack för feedbacken MaltMårten och Weinkeller

Mvh P

67 grader blir bra, jag kör i 90 minuter, men det behöver man nog inte göra. Det där strösockret ser man överallt i recept på engelsk bitter, inte minst i Graham Wheeler's "Brew your own British Real Ale". Men det är helt onödigt och bidrar på intet sätt till en mer "brittisk" öl.

Det är ganska lätt att göra en god öl med Maris Otter, kristallmalt, brittisk humle och brittisk jäst, men det är lite lurigare att få till den där jättefräscha klockrena beskan och humlesmaken. Har du möjlighet att tillsätta sulfater (CaSO4 eller MgSO4) så är det bra. Som sagt, det blir gott utan, men om man vill gå den extra milen...

Think globally. Drink locally.

Jo, har vattenbehandlat tidigare då jag bryggde med kommunalt vatten , men sen årsskiftet brygger jag med vatten från egen brunn så har jag knappt vågat behandlat någonting. Använder mig endast utav mjölksyra för Ph-justering och testade senaste brygden att tillsätta CaCl. Blir ju lite att känna sig försiktigt fram i mörkret då min vattensammansättning är okänd.

Blev bryggning i helgen. Små ändringar i receptet där jag strök sockret, ökade de resterande maltsorterna skalenligt för att få samma OG. Träffade över OG med en pinne. Min bryggkollega fick i uppdrag att slänga i sista humlegivan medan jag pillade med annat, och då råkade den åka i vid t-15 min ist. för 1 min. så beskan blir väl högre än planerat.

Tror jag slänger i lite EKG i tunnan ett par dagar innan flasktappning för att få lite smarriga dofter från den