Sista bryggningen innan sommaruppehåll(Bitter- Receptförslag/feedback)
Hej! Innan jag ger min bryggutrustning ett välförtjänt sommarlov tänkte jag göra en alkoholsvagare dryck som ska fungera som semesterdryck, då min senaste öl slutade på dryga 10% ABV vill jag nu ha en motpol som jag kan dricka mer än en utav.
Då jag efter min Londonresa blev barnsligt förtjust i deras härliga puböl tänkte jag försöka mig på en Bitter, jag har varit förtjust i Brittisk öl innan men resan gjorde verkligen att jag fick upp ögonen för deras alkoholsvagare varianter . Har några halvlyckade ESB i bagaget så jag tänkte nu att jag vill ha lite feedback innan jag ger mig på att brygga.
Receptet som jag hade tänkt mig är löst baserat på diverse recept som finns på nätet, och Humledoseringen är tagen från Jamil's receptsamling.
Volym i jäshink: 18 liter
IBU: Ca 34 (Tinseth)
Ber. OG: 1.038
Ber. FG: 1.010
Ber Abv: Ca 3,6%
Vol Co2: 1,4
2,7 kg Thomas Fawcett Maris Otter PA 82%
0,35 kg TF Crystal 11%
0,25 kg Strösocker 8%
20 gr Challenger 60 min 23 IBU
15 gr EKG 30 min 6 IBU
15 gr EKG 1 min0,5 IBU
Jäses mha Safale s-04
Mängden Crystal för karamellsötma & fyllighet och strösockret för att få ner FG i rätt nivå, helst ner till 1.010, men gärna 1-2 pinnar lägre. Jästen valdes eftersom jag har den hemma i kylskåpet, tycker den har tjänat mig väl innan.
Någon som har någon feedback på detta, eller helt enkelt har ett lyckat recept man vill dela med sig av? Kommer mängden kolsyra göra sig bra i denna typen? Ligger väl inom referensramarna för typen, men har aldrig haft så låg kolsyra tidigare.