Hjälp med vattenbehandling mm.

Hej alla bryggvänner.

Jag och en kompis planerar att brygga en APA i helgen.
Så jag försöker komma på förbättringar sen förra gången.
Jag har gjort ett växande antal öl till mesta del helmalt.
Men jag tycker att alla öl saknat fyllighet och maltigheten.
Kvar på tungan blir bara beskta och en tunn "vattnighet".
Så det jag undrar över är vatten behandling.

Valdemarsviks Vattenprofil.

pH       7.9
Ca:      9.2 mg/l
HCO3:  45 mg/l
Mg:     2.8 mg/l
Na:      9.7 mg/l
Cl:       6.3 mg/l
SO4:    12 mg/l

Verkar vara ett mjukt vatten.
Har införskaffat pH 5.2 stabilizer och pH stickor.
Jag brukar enstegs mäska på 68C i en timme och laka med vatten strax över 70C.
Jag tar tacksamt mot tips och råd.

Sv: Hjälp med vattenbehandling mm.

Putta i mer kalcium och mer sulfat i första hand. Om det mest känns beskt så kanske ni ska lägga över mer humle i senare givor men det är svårt att avgöra utan receptet. Annars ser det ut som ett bra pilsnervatten!

Det finns en hel del trådar om nivåer för olika öl som kan vara av värde. Kolla också how to brew. Googla på det så kommer du rätt.

Humle beska blir sällan för mycket men lite tråkigt när det bara blir beskt.

Jag är tyvärr helt lost på det här.
Kemi kunskaperna ligger på noll.

Ska försöka sätta mig in i det här vart efter.
Men jag tror inte jag hinner till helgen.
Vart köper man det som behövs.
Framför allt hur räknar man.

Så en färdig uträkning tas mot med stor tacksamhet.

Posta receptet så kanske det är lättare att se och ge råd.

Salter kan du köpa på humlegården i lite olika varianter. Jag skulle förslå att du läser how to brew i första hand så att du får en ok förståelse. Du behöver inte vara kemiexpert för att lyckas bra.

Om du har ett bryggprogram, ex. beer smith så har du god hjälp med saltuträkningen och profilen. Där matar du in värdena för ditt eget vatten och kan leka med att addera olika salter för att nå en viss målprofil.

Jag har inte ork eller intresse att i detalj studera saltkemin så den funktionen är väldigt praktisk. Med hjälp av how to brew kan du utifrån din vattenprofil också räkna ut vilken färg på ölet som passar ditt vatten bäst. Mörkare malter sänker pH och behöver därför mer buffrande vatten, dvs karbonater. Läs lite så förstår du bättre. Det är bättre än att någon bara ger ett förslag om du har tänkt fortsätta brygga.

Mina öl har definitivt gjorts bättre med vattenbehandling. Innan jag satte mig in i det gjorde jag tex en porter som blev aningen för sur i smaken. Just nu driker jag en rätt mörk mild där en portion karbonater definitivt gjort ölen len och fin i smaken. Utan det hade den säkerligen blivit för sur i smaken.

Mvh
Love

Jag kollade beersmith och hittade rätt ställe.
Det funkade ju klockrent.

Tack för tipset.