Ph

Hej!

Förlåt om jag ställer massa dumma frågor som kanske redan besvarats på forumet förut, men jag sökte på Ph och hittade ingenting.

Det är så att jag mätte ph-värdet på mitt vatten precis och det ligger på 6,5. Vad är ett bra ph värde till öl? Förstår att vissa ph-värden lämpar sig till olika öltyper. Jag hade tänkt att brygga mest ale/stout men även lager på vintrarna då temperaturen tillåter.

Tack på förhand, och om frågan är uttjatad kan kanske ngn moderator ta bort inlägget.

Mvh

Sv: Ph

Ph i sig säger inte så jättemycket. Finns olika miniraler som verkar olika.

Jag har själv ingen aning om vilket vatten jag har men jag misstänker att det är ovanligt mjukt. Verkar funka bra till att brygga det mesta dock. Rent generellt har vi väldigt bra vatten att brygga med i sverige.

Som Lund skrev så säger det inte så mycket att mäta pH på vattnet i sig. Det viktigaste är mäskens och vörtkokets pH. Om du  kör extrakt är det bara pH i koket du kan kolla om du vill. Högt pH kan ge skräpiga och astringenta  humlesmaker, det kan också öka färgändringen av vörten under koket. Men för lågt pH sänker också alfa syra utbytet. Fel pH i koket kan också ge grumligare vört pga att druvbildningen är pH beroende.

Se tex http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-3.html för mer info.

De viktigaste egenskaperna hos vattnet brukar man räkna är kombinationen alkalinitet, samt hårdheten.

Fast vattenkemin är lite trasslig att förstå i början, och såvida du inte har väldigt hårt vatten vilket du troligen inte har av döma av ditt pH, så är det nog inte så kritiskt.

Mäskens pH brukara vara ca 5.5 eller så, sen kan pH sjunkar någon tiondel under koket. Sen sjunker det vidare ca en enhet till under jäsningen, så pH i mina färdiga normala öl brukar ofta vara 4.2 - 4.4.

/Fredrik

Normalt finns det inte någon som helst anledning att ens tänka på pH.
Det finns några ställen i Sverige som har väldigt hårt vatten, till exempel Uppsala och delar av Skåne.
Men i övrigt ska man inte som nybörjare bekymra sig.

Blandar man malt och vanligt kranvatten så får man "rätt" pH helt automatiskt.

Om man nu har hårt vatten så lämpar det sig ypperligt till att brygga ale, stout och porter utan någon som helst speciell vattenbehandling. Endast om man ska göra ljusa lagers, eller kölsch är hårt vatten ett problem. I det läget så kan man försöka få tag på avjoniserat vatten och blanda hälften-hälften. Tillsatser av lite mjölksyra hjälper till att sänka pH.

Men som sagt, vattenbehandling ska man inte börja med om man inte vet säkert vad man sysslar med.

Okej Tack för svaren. Då jag har egen brunn så har jag ju inte något företag jag kan vända mig till för att få reda på mineralinnehållet osv.

Ska inte fördjupa mig mer i det just nu då, då jag bara är i startgroparna. Men jag är vetgirig och vill veta allt, allt och allt tills jag är bäst på det här!

Hehe det är en skön inställning! smile Du får säkert roligt! Lycka till med bryggningen!!

/Fredrik

Bullen skrev:

Okej Tack för svaren. Då jag har egen brunn så har jag ju inte något företag jag kan vända mig till för att få reda på mineralinnehållet osv.

Ska inte fördjupa mig mer i det just nu då, då jag bara är i startgroparna. Men jag är vetgirig och vill veta allt, allt och allt tills jag är bäst på det här!

Det går alltid att vända sig till sin kommun.
Det ska finnas möjligheter att få en vattenanalys, fast det kostar ju en slant.
Du vet säkert om du har mycket kalkavlagringar eller inte.

Mycket kalk och litet tvållödder => hårt vatten.

Mycket tvållödder och lite kalk => mjukt vatten.

Okej, trodde det bara gick med kommunalt vatten, sen så var jag nästan helt säker på att man avgjorde om man hade hårt vatten genom ph värdet. Men där hade jag alltså fel!

Hårt normalt vatten har ofta också lite högre pH värde, men rent teoretiskt måste det inte vara så. Hårdheten är definitionsmässigt bara mängden av calcium och magnesium och det bestämmer inte entydigt pH, då det ofta finns mycket annat i vattnet, bla klorider, sulfater mm.

Ofta i naturen kommer calcium från kalksten. Vatten som rinner över kalksten kanske i grottor eller i berg, löser upp calcium från stenen i vattnet. Hur mycket, beror på CO2 halt i luften och vattnets temperatur. I det läget hänger en ökad alkalinitet i hop med hårdheten, och därmed har hårt vatten oftast normalt högre pH obehandlat. Rent teoretiskt skulle man kunna göra ett vatten som är både surt och hårt. I naturen kan ju vatten blir "försurade" tex.

Fast har du en pH mätare, kan ju också helt enkelt göra en mini mäskning, och mäta pH en gång - det är ju trots att det som räknas. Det är nog det bästa.

Om du vill kan du också jämföra det värde du får med en destillerad vatten mäsk.

På så sätt kan man bakvägen få en bra uppfattning om vattnets effekt på mäsken.

pH i mäsken - om mäsken kyls till rumstemperatur innan pH mäts - bör idealt vara ca 5.5-5.8

Mäskar jag in med 100% pilsnermalt i mitt hårda vatten blir pH ca 6.3 vid rumstemp. Det är lite högt. I praktiken har man dock ofta lite mörk malt i, och då sjunker pH direkt en hel del.

En sak att tänka på är att pH minskar om man ökar tempen. Så om pH tex är 5.8 vid rumstemp, är det ca 5.4-5.5 vid mäsktemperatur.

/Fredrik

10

Bullen skrev:

Då jag har egen brunn så har jag ju inte något företag jag kan vända mig till för att få reda på mineralinnehållet osv.

Hej,
ett enkelt sätt att mäta PH och annat som har med vatten att göra är att inhandla ett PH-test hos din lokala akvarieaffär.
Sedan undrar jag om det inte är bättra att bara brygga utan att bekymra sig för mycket om allt möjligt.
Hls
/Jürgen

Tack för responsen Fredrick, läste om det där, men ph i olika temperaturer och så. Ska fördjupa mig i detta sen när jag fått lite kött på benen smile

Och Jurgen, anledningen till att jag startade denna tråden var ju för att jag precis mätt ph-värdet på mitt vatten. Förresten så håller jag med dig om att det är bara o brygga, men jag gillar experiment och har jag en ph-tester hemma och precis blivigt intresserad av ölbryggning. Ja då mäter jag mitt ph! Inte nödvändigtvis för att det är livsviktigt, utan för att det är roligt wink

Om du har egen brunn och ett ph på under 7 så skulle jag göra ett vattenprov snarast. Undre gräns för tjänligt dricksvatten ligger mellan 7-9 ph. Lågt ph gör att järn och manga mm löses ur marken och följer med i dricksvattnet. Hur vet jag detta. Jag har samma problem.

Öl är jättegott, tycker vi som har smakat det.

13 Senast ändrad av Bullen (2006-01-22 23:00:28)

Det var inte roligt, kan man alltså generellt säga att dricksvatten ska ligga över 7 i ph? Aj aj aj, vart ska jag vända mig för att få vattnet undersökt?

EDIT: Läste på en vattenanalyssida för enskilda brunnar att just järn och mangan inte medför någon hälsorisk, men är det några andra metaller jag bör oroa mig för?

Jag vet inget om brunnar men...

Det brukar anses lite svårt att mäta pH korrekt i lösningar med liten bufferkapacitet.  Jag har aldrig testat kranvatten på det sättet, men om man har en avjonat vatten med pH 7 och låter det stå i kontakt med luft, så tar det upp CO2 ur luften och surnar, pH kan sjunka till under 6 enbart pga CO2. Därför brukar pH i avjonat vatten i praktiken anses vara 5.5-7 pga just att det lätt tar upp CO2 ur luften, och därmed blir lite surt. Nu blir iofs effekten inte lika drastiskt eftersom det är mycket större buffring i kalkat vatten.

Om man kollar på bla socialstyrelsens rekommendationer ang dricksvatten anges klart att det är "otjänligt" och hälsovådligt som dricksvatten om pH > 10.5, någon klar undre gräns kan jag inte se förutom "<4.5" för ej kolsyrat vatten.  Som om vattnet är korrosivt och löser ut annat är ju en annan sak.

Se http://www.sos.se/sosfs/2003_17/2003_17.pdf

De skriver bland annat

"< 4,5 pH-enheter skall tillämpas som nedre gränsvärde för tjänligt med anmärkning på stilla (ej kolsyrat) förpackat dricksvatten. Nedre gränsvärde för tjänligt med anmärkning skall inte tillämpas på förpackat dricksvatten som är naturligt rikt på eller har tillförts koldioxid."

--http://www.slv.se/upload/dokument/Foretag/Vagledningar/Rev.%20V%C3%A4gledning%20drvf%202004-05-01.pdf

Notera hur de reserverar sig för koldioxidens inverkan.

Hur mäter du pH? Har du kalibrerat pH mätaren mot en buffertlösning?

/Fredrik

jag menar naturligtvis att vattnet bör ha ett ph mellan 7-9. Det behöver inte vara otjänligt bara för att ph är lågt.

Lågt ph tär på utrustning såsom ledningar, hydrofor, mm. missfärgat hår tex pga av att det blir förmycket järn, mm. Vattenprov kan man lämna till olika filterleverantörer som gör gratis prov och få veta lite mer.

Det finns billig testutrustning för alkalinitet och hårdheten på akvarie affärer.
Typ man droppar en vätska i vattnet tills det ändrar färg.

/Kjell

Kjell skrev:

Det finns billig testutrustning för alkalinitet och hårdheten på akvarie affärer.
Typ man droppar en vätska i vattnet tills det ändrar färg.

/Kjell

Just ett sådant billigt akvarietest var det jag hade använt mig av.

Tack för alla svaren, då kanske jag inte har så mkt att oroa mig för. Ska försöka leta upp en filterleverantör dock för en vattenkontroll. Kan vara intressant ändå-

hej!

vill få tag på kalciumkarbonat CaCO3 för att höja pH i mitt vatten? säljs det på ICA eller så? jag har inte sett det.

t

Död åt Reinheitsgebot!

Hmm... om jag inte kommer ihåg fel så tror jag att jag har köpt på humlegården, men jag kan inte se det i webbutiken nu, kanske är det tillfälligt slut?

Går säkert att hitta "kalk" eller "kalksten" någon annanstans, men då vet jag inte vilken renhetsgrad det har. Kenneth had ju tydligen använt kalksten för kaniner och vunnit SM guld smile Det finns tom kalksten med morotssmak har jag sett om man såvill wink Då gäller det att kolla vad man köper... det finns ju både saltstenar och "mineralstenar" och kalkstenar och jag vet inte riktigt exakt vad de innehåller. Min kanin får bara saltsten smile

Det varken kostar eller väger ju så mycket så om du blir tvungen att beställa det på annat håll så går det säkert det med.

Jag skulle börja med att fråga humlegården om det har slut eller om inte.

Jag tror aldrig jag ens letat efter kalk på mataaffärer så jag vet inte. Men den enda jag skulle gissa på är väl på husdjursavdelningen. Men då är nog Kenneth rätt man att svara på det smile

/Fredrik

Vi har haft slut på kalciumkarbonat ett tag, men det är på väg in igen (av livsmedelskvalitet). Bör dyka upp under nästa vecka.

-- Svante

urgusinka skrev:

hej!

vill få tag på kalciumkarbonat CaCO3 för att höja pH i mitt vatten? säljs det på ICA eller så? jag har inte sett det.

t

Lokala färgaffären säljer nog "precipitated chalk" på vin-avdelningen. Ligger nära kolsyrebehållarna wink

Om det är stout eller porter som du tänker brygga (mycket svartmalt sänker ju pH) så kan man istället för CaCO3 ta natriumbikarbonat för att höja pH. Det säljs i regel under namnet "bikarbonat" i vilken livsmedelaffär som helst.
Dock ska man inte ta lika stor mängd som CaCO3.
En tredjedel till hälften av mängden CaCO3 räcker bra.
Jag läste första gången om det i Terry Fosters utmärkta porterbok (Classic Beer Styles Porter).
Jag har med framgång använt det många gånger i stouts och porters.
Om du vill höja kalciuminnehållet kan du komplettera med kalciumklorid.
Mellan 2-3 gram bikarbonat på 25 liter är lagom.

Man man ju också ta lite skolkrita (CaCO3 är ju  krita!)

hej!

tackar för tipsen. jag har googlat en del på CaCO3 och sett att det är detsamma som krita. fast de lär dessutom innehålla en del lim, så jag vågar inte hälla i krita i mäsken. ska ta en titt på färgaffären.

jepp, jag ska brygga en stout med mycket svartmalt i. därför måste jag höja pH. sist jag bryggde en stout blev den litet sur och luktade litet av rökt makrill. den var inte vad man förknippar med stout, men den var god i alla fall, även om den inte var nåt mästerverk.

om man har i CaCl2 - sänker man inte pH då?

känner att gymnasiekemikunskaperna är något dammiga.

tor

Död åt Reinheitsgebot!

urgusinka skrev:

om man har i CaCl2 - sänker man inte pH då?
tor

Jo det gör man. Detta har man isåfall i om man av någon anledning vill addera kalcium och klorider.

/Fredrik