Flaskjäsning av klar veteöl

Har bryggt en american wheat med BC 1010, protafloc i koket och 11 dagars sekundärjäsning.
Tappade på flaska precis och såg att ölet var otroligt klart, lite lite disigt, men nästan helt genomskinligt.
Kommer det innebära att jag inte har tillräckligt med jäst för att jäsa upp kolsyra i ölet? Tillsatte 130 g socker till 20 liter öl (enligt tabell).

Om inte, rekommenderas att tillsätta lite jäst i varje flaska från jästkakan? Vad hade ni gjort? Ville ju egentligen ha lite grumlig öl, men den smakade fantastiskt ändå.

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Nej det kommer att gå bra. Men det kommer att gå snabbare om du tilsätter jäst. Har du ej brottom så föreslår jag at du skippar det.

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Tror du verkligen där är tillräcklugt med jäst? Jag har inte bråttom...föredrar god öl. wink
Just nu står flaskorna i rumstemp ca 21 grader, bra eller dåligt i jästfrågan?

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

+1 på nog med jäst. Jag skulle inte bekymra mig alls. Ge det tid så kommer kolsyran. I mitt jobb säger jag ofta att man inte kan vara 100% säker så jag flikar väl in det här också men jag har aldrig någonsin haft problem med kolsyresättningen trots långa sekundärer. Använt extra jäst en gång och det var till ett barley wine.

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Jag låter det vara och håller tummarna! wink

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

pontonius skrev:

Jag låter det vara och håller tummarna! wink

Hej

Det kommer säkert att bli bra. Nu har du ju ölet på flaska.  En egen erfarenhet: Jag har trots genom åren inte alltid fått kolsyra, ibland lite och ibland nästan ingen alls. Säj att jag legat på 70% med ok kolsyra samt resten ingen alls till för lite.

Jag tyckte att dom där 30 % som det var dåligt med sprutt i störde för mycket, kändes osäkert. Sedan 4-5 år tillbaka så tillsätter jag alltid ca 1 g torrjäst till primen, kolsyran har sedan dess alltid blivit utmärkt.

Ett tips om det skulle strula  för dig någongång

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Ok, jag blev mest förvånad att ölet var så klart, hade egentligen tänkt låta den stå på sekundär lite längre. 11 dagar är ju trots allt inte speciellt länge. Min andra öl brukar alltid vara både grumliga vid flaskning och alltid kolsyra enligt planen. Det märkliga är att specen för BC1010 säger att jästen har låga flocknings-egenskaper, vilket man ju oftast vill i veteöl.

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Om den har suttit länge på sekundär kan det vara bra med lite extra jäst.
Jag använder inte sekundär och flaskar tappar så gott som alltid efter c:a 2 veckor.
Jag har nästan alldrig dåligt skum och ibland riktigt bra. För mycket är inte så
kul heller.

Skål
/Bf

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Denna jäste 6 dagar primär och 11 dagar sekundär, vilket jag inte ser som länge.

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Håller med, det behöves nog ingen extra jäst.

Skål
/Bf

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Gjorde en veteöl för några veckor sedan som blev helt klar. Använde ingen extra jäst, det tog någon vecka extra på lagring innan kolsyran bra.
Använde Weihenstephan Wheat jäst som även den har låg flockningsgrad.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Ok, låter bra, känns som det skall funka då! smile Lite lustigt att den ölen man vill ha lite grumlig blir helt klar! wink

13 Senast ändrad av Weinkeller (2011-05-09 08:33:33)

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Du ska inte behöva mer jäst för flaskjäsning om du inte filtrerar eller har den på sekundär i månader. Jag tror att i de flesta fall när man får problem med kolsyra i flaskorna så beror det på att man tappat om ölen ett antal gånger efter att den är färdigjäst eller låtit den stå vid lite hög temperatur en längre tid. Då avgår mycket av den kolsyra som redan är löst i ölen och man kan då behöva prima med mer socker för att uppnå önskad kolsyrehalt i ölen. Jästen finns kvar där även om ölen ser helt klar ut var så säker. En annan anledning kan vara hög alkoholhalt, då kan det behövas lite frisk jäst för att få en bra kolsyra. Med hög alkoholhalt menar jag 9-10% och uppåt.

Ett färskt exempel: Jag gjorde nyligen en Wee Heavy på ca 9,1%. Den jäste på primär i 17dagar med WLP004 som är ganska högflockande, därefter tappade jag om ölen på ett nytt kärl och tillförde isinglass för att få den lite klarare. Ställde i kylskåp i 6 dagar för att sedan tappa på flaska med normal primningsmängd. Ölen var mycket klar när den tappades på flaska. Två, tre veckor efteråt är det fin kolsyra i flaskorna och ett mycket tunt jästlager i botten på flaskan.

Med din jäst och alkoholhalt ska du inte ha några problem.

PS: Jästen som blir på botten efter din flaskjäsning toppar du ölen med så får du en klassisk Weissbier i gestaltningen också.

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Du menar jästaltningen.....? Hehe, dålig, men kunde inte låta bli! smile

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Provsmakning idag...gott om kolsyra! smile

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

pontonius skrev:

Provsmakning idag...gott om kolsyra! smile

Göööt!

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

pontonius skrev:

Provsmakning idag...gott om kolsyra! smile

Det var snabbt!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Flaskjäsning av klar veteöl

Ja jästen verkar vara pigg...den som inte syns. :-)