Sv: Fatölsanläggning... Jag ger nog upp.

Flasktömmaren skrev:

hassela.. men tåg? går det inga billiga bussar?

Jo det gör det nog. Men grejen är att jag tänkte låna min sambos busskort med x2000-tillägg så då åker jag gratis till gävle. så jag behöver bara paya därifrån. Men som sagt jag är lite sugen på att åka bil ändå, fast då blir det till att åka hem  sent på söndag.

ja eventuellt har jag också tänkt åka hem på söndag... beror lite på...
börjar bli riktigt sugen på att dra ner iaf.. får fundera vidare smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

jaha då var det ordnat, ursäkta om jag trängde mej på wink

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Har precis inköpt en den fatölsanläggning som finns här på Humle.se och har några frågor.
Jag få inte in den armerade kolsyreslangen (8741) i John guest-kopplingen.
Jag jag har provat att koka slangen innan, då fick jag in den en bit.
Jag vet inte hur mycket våld jag vågar använda, just nu har jag kokat slangen och använt en hel del våld, hur mycket behövs?
Har jag köpt fel slang?
Jag har testat att köra vatten igenom och då läcker kopplingen så jag antar att den inte sitter i kopplingen tillräckligt, gör jag något fel?

Hur klämmer man bäst Oetiker-slanglämmor, med en polygrip?

Mvh Torstensson

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Torstensson skrev:

Jag få inte in den armerade kolsyreslangen (8741) i John guest-kopplingen.

Det låter som att du köpt fel kolsyreslang, de passar precis ihop utan våld.

Torstensson skrev:

Hur klämmer man bäst Oetiker-slanglämmor, med en polygrip?

Ingen aning, provade flera sätt (bland annat polygrip) tills alla klämmor jag köpt var sönder. Sen åkte jag till Biltema och köpte vanliga slangklämmor för bensinslang. Funkar klockrent.

Think globally. Drink locally.

Eller vänta nu, stopp, du skall inte ha in kolsyreslangen i John Guest-kopplingen, det är ju ölslangen du vill strypa av. Den armerade kolsyreslangen går rakt från tuben till fatet. På andra sidan, där ölen kommer ut, vill du ju ha tryckavlastningen: Svart fatkoppling -> 1 dm ölslang -> JG-koppling -> 2 meter sytråd -> JG-koppling -> 1 dm ölslang -> tappkran.

Hittade en bild från en tidigare diskussion:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/restriktor.jpg

Jag har gjort nästan precis som på bilden. Sytråden gick i som smort i JG.kpllingen men ölslangen var trögare än satan. Har köpt den slangen som är rekommenderad och den passar bra i plasttappen men inte i JG-kopplingen. Får försöka slå en signal till Humle under morgondagen och få det uträtt. (Nybörjare som man är).

Säkert någpt enkelt missförstånd

Tittade extra nu, jag har nog inte beställt rätt. Verkar ha missat beställa ölslang 8737 (ölslang), har istället bara beställt kolsyreslang (8741). Fan, nu får man känna sig dum smile Det löste sig iallafall.

Tack för hjälpen!

Flasktömmaren skrev:

Fan heller. Jag har ju inga bryggkompisar så jag är den som kommer bli jävligt påträngande på SM Hur kommer du ner då?

36 Senast ändrad av megen (2011-05-05 23:38:53)

Torstensson skrev:

Tittade extra nu, jag har nog inte beställt rätt. Verkar ha missat beställa ölslang 8737 (ölslang), har istället bara beställt kolsyreslang (8741). Fan, nu får man känna sig dum smile Det löste sig iallafall.

Tack för hjälpen!

Haha. Nu vågar jag köpa fatölsanläggning, när en som är lika klåpig som mig dyker upp helt utan fruktan då ska jag fan inte vara sämre...

Du får ursäkta mig, tanken var att håna mig själv in på rätt spår, sorry att du blev utnyttjad för min egna själviska psykbehandling.

Såja! Då var det beställt 2 st 19 liters med tillbehör. Får precis in 2 fat och jäshink plus ett 5 liters partyfat i kylen. Sen lite burkar och flaskor med jäst och öl åxå. Så nu kan jag ta tag i bryggningen på allvar. Detta e gött läge!
Måste bara bygga om hyllorna i kylen i dag. det där med ett stöd av lego är inte hållbart i längden. Frun skrattar åt mej varje gång jag öppnar dörren till kylen :-)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Lego skall man inte skratta åt! Kolla in den här:

http://www.youtube.com/watch?v=FMTWMvDs5e4

kan man prima fat? Eller måste man pressa i kolsyra?

javistt,det funkar att prima om man vill det..

megen skrev:
Flasktömmaren skrev:

Fan heller. Jag har ju inga bryggkompisar så jag är den som kommer bli jävligt påträngande på SM Hur kommer du ner då?

det blir buss, hittade bilj med bra pris, ses väl där då måhända...  jag ser ut som en flasktömmare ungefär, så det är bara att säga hej om du ser en sån smile

nils-alf skrev:

kan man prima fat? Eller måste man pressa i kolsyra?

Men har man fat vill man nog även ha fördelen med att tvångskarbonera. Personligen ser jag ingen fördel med att prima fat, förutom att kolsyran blir lite billigare. Man måste ju ändå kunna skjuta ut ölen från fatet. Går ju med handpump ifall man ska dricka allt på en fest eller så. men helt blank öl från fat till glas är det inte mycket som slår. Min uppfattning.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

+1. Primar du fatet kommer ölen som kommer ut vara grumlig länge, länge. Tappa upp det så blankt du kan på fatet och tvångskarbonera, enkelt och smärtfritt.

jag är lite slarvig när jag skriver. Det jag egentligen ville veta är om man kan jäsa i cornelius faten. Jag hade velat pröva att göra cask ale. Kan man släppa ut kolsyra om det blir för mycket?

Är det en bra ide att köra en jg-koppling ihop med fattimans flaskfyllare alt beergun?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Ni som tycker det är så plågsamt med flasktappning; vad är det ni gör med era flaskor innan ni häller öl i dem?

Det har ju etablerats "sanningar" och rutiner kring rengöring och desinficering som rimligen bör ifrågasättas. Bara en sådan sak som att baka flaskor i ugnen! Lös problem som faktiskt finns istället för att besvärja osynliga andar med långrandiga ritualer.

Som tur är får ett ölfat i allmänhet inte plats i en ugn, annars skulle det säkert rekommenderas vitt och brett att man skulle baka det där till lagom mörhet.

Nils-alf: det går bra att jäsa i corneliusfat. har gjort det de senaste gångerna. Har dock gjort ett vattenlås genom att koppla i gaskopplingen och dra ner en slang i petflaska fylld med vatten.

Har åxå planer på jäsning i fat. Sekundären i alla fall. Allt pga platsbrist. Måste komma ur denna onda cirkel med att ölen tar slut fortare än den bryggs.

Angående desinfektion, så kör jag alltid vara starsan. Rengör först me pwb eller va det heter. Sen får det bli som det blir. Orkar inte hålla på till dödagar med olika häxrecept på rengöring, och har aldrig haft nån infektion.
Enda felsmakaen jag har upplevt är oxidation som följd av fel eller otillräcklig utrustning. Och i senare tid lathet då jag tappat en hel batch på halvliters pet efterhand som dom blivit druckna.  Men det hade i detta fallet hjälpt att ha en bit slang ner till botten av flaskan.

Men så fort mina fat anländer blir det omtapp och brygg, sen blir det väl att köpa några fat till...... Men har 8 st partyfat som även kommer att användas flitigt.

Med detta vill jag ha sagt att jag i min kyl kan använda cornyfat att kallagra i, och sen ställa undan. Men samtidigt jäsa nästa bryggd i jäshinken. Men det funkar även att använda 2L coca flaskor att kallagra sista slatten i för att sen hälla det i ett partyfat.

3 stora kylar till med cylinderkoniska jäs/kallagringskärl hade vatt modellen..... dröm.

Ratatosk skrev:

Ni som tycker det är så plågsamt med flasktappning; vad är det ni gör med era flaskor innan ni häller öl i dem?

Det har ju etablerats "sanningar" och rutiner kring rengöring och desinficering som rimligen bör ifrågasättas. Bara en sådan sak som att baka flaskor i ugnen! Lös problem som faktiskt finns istället för att besvärja osynliga andar med långrandiga ritualer.

Som tur är får ett ölfat i allmänhet inte plats i en ugn, annars skulle det säkert rekommenderas vitt och brett att man skulle baka det där till lagom mörhet.

Det beror ju helt på hur många satser öl och batchstorlek man talar om. Jag kan tänka mig att det blir rätt så tradigt att desinfektera och fylla 100 flaskor i veckan i ett par år. Förr eller senare dras man mot faten...

Jag sköljer ur mina flaskor ordentligt efter jag druckit ur dem och desinfekterar med Starsan i en flasksköljare och sätter dem på ett flaskträd strax innan buteljering. Enkelt och snabbt, men sedan har du kapsylpåsättning, omtappning av öl, sockertillsats, borttagning av etiketter etc så det är ju en liten procedur ändå. Men jag har bara sneglat lite åt faten än så länge..

ballista skrev:

Är det en bra ide att köra en jg-koppling ihop med fattimans flaskfyllare alt beergun?

Martin

Lite off topic.... Men lite intresserad av dina mexican cerveza du brygger..... utveckla tack smile