Sv: IBU verkar inte stämma

Ratatosk skrev:
megen skrev:

Intressant. Men jag tänkte mer på enkla grejer som med 100% säkerhet påverkar. ...

Bra laboratorieanalyser kan bestämma styrkan på din humle inom ett intervall på kanske en procentenhet, eller så. Men ingen vet var siffran på påsen kommer ifrån. Sedan har du osäkerheten kring åldern och förvaringen. Vidare är humle allt annat än ett homogent material.

Med de förutsättningarna är det futilt att väga bråkdelar av gram, räkna minuter hit och dit och putsa på diverse matematiska modeller. Den matchen är förlorad innan man klivit in på planen.

Ja det fattar jag helt klart. Men hur räknar man ut IBUn om man tillsätter stora givior efter kok och whirlpoolar ett tag. Nu låter jag ju erfarenhet och smak avgöra. Finns det ingen modern amerikan som har kommit på nån schysst formel för humlegivor efter kok.

Nej smile
Tyvärr så finns det inte en enkel formel som exakt visar hur besken påverkas.
Det finns bara approximationer....

Hej

Citat Thomas: "Ex. 200g humlepellets @ 14AA efter avslutat kok och varm whirlpool i 20-30 minuter visar 0 IBU Men smakar man på vörten/ölet så smakar 0 IBU rätt beskt."

Detta citat från Thomas är rätt viktigt.

Citat ur tidningen hembryggaren nr  2 2008

Fråga bryggmästaren:

Fråga: Ger en humlegiva som tillsätts efter koket avslutas bidrag till beskan om den ligger i den nästa hundragradiga vörten i 20 min.

Svar: Om man tillsätter humle efter kokningen och låter den ligga i het men inte kokande vört i 20 min så får du nästan samma utbyte i bitterhet som den humle du tillsätter under kokningens början. Ofta tar det inte mer än15-20 min innan man når utbytesmaximum när man kokar humle. Kokar man humlen för länge så börjar bitterheten brytas ner vilket gör att utbytet av bitterheten minskar. Alltså behöver man inte koka humlen längre än 30-60 min.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

i boken Pale Ale av Foster räknar han inte ens med senare givor, inte ens 20min givor bryr han sej om, så nog verkar det finnas olika tankar om det här med beska..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det hela är rätt förvirrande!
Att olika formler ger lite olika värden visste jag, men att det skulle ge max beska redan vid 15 min kullkastar mycket. Speciellt när man ger större givor vid kortare tid.

Jag har för mig att jag någonstanns läst att humlekottar ger max utbyte vid 60 min kokning men pellets (som har större kontaktyta) redan vid 20 min kokning.
Tyvärr har jag inte lyckats leta rätt på det igen, är det någon som vet om det är sant?

Att man skulle få nästan full verkningsgrad utan rullande kok stämmer inte heller jänfört med vad många andra säger.
t.ex på ett forum för kommersiella bryggare undrade en bryggare varför hans öl blev mycket beskare än förväntat.
Svaret var att eftersom han körde den varma brygden till en wirlpool och centifugerade i 20 min så betraktas det som 20 min extra koktid. DVS humlearomen blev beska.
Detta för att wirlpoolningen gjorde samma sak som rullandet i koket.
Utan wirlpool hade han inte fått den extra beskan, enl dem.

Bryggeri jag besökt körde omrörning i kokaren för att få ut beska innan man nått 100grader, för att spara energi o tid. Utan omrörningen hade de inte fått någon beska fören koket borjade..
DVS det är rullet som gör det...

Som sagt märkligt med så många olika uppfattningar även bland kommersiella bryggare.
Man kan undra om sanningen ligger någonstans mitt emellan???

/Kjell

Men vafan. Det är just sånt här jag hatar. När relativt enkla saker går att ta reda på med mätningar... Alltså fakta! Och så levar massa gamla hokus pokus teorier kvar så man blir förvirrad. Kan ingen kasta upp nåt dokument där mätresultat står klart och tydligt och avrättar alla andra skitidéer.