Lite nybörjarfrågor!

Hej hej, mitt första inlägg på forumet.

Har precis börjat brygga och kan inte sluta. Har bara gjort 2 brygder än så länge med maltextrakt och tycker nog att jag börjar behärska jäsningen och tappningen. Tänkte ta lite inspiration från den där texten om helmaltsbryggning med minimal utrustning och istället för lakkärl använda en sil på ett rör fäst i en hävert. Och istället för kylslinga använda köksvasken. Tänkte bara köra små satser nämligen så man hinner testa mkt och kan brygga ofta.

Lite frågor då:

1. Är det nödvändigt att jag skaffar mig mindre jäskärl än jag har nu (har 30 L) när jag ska köra små satser. Eller åtminstone andra jäsningen?

2. Går det att odla vidare på en förkultur så att man slipper använda ny jäst hela tiden? Alltså typ göra en förkultur men istället för att tillsätta jäst, så tillsätter man lite annan, redan aktiv förkultur?

3. Tappar på flaskor och tycker kolsyran är lite i minsta laget. Är det bättre att hälla sockerlag i varje enskild flaska eller i hinken? Jag har hällt i hinken innan tappning. Har använt 10 ml/liter öl.

4. Hur länge kan jag låta en ale stå innan jag dricker den efter tappning? Har möjlighet att ha den i 10-15 grader.

5. Har precis köpt isinglass, när tillsätter jag detta? I vörtkoket?

Blev några stycken här. Trevligt med ett bryggarforum, jag är fast! smile

2 Senast ändrad av Olof (2006-01-19 10:42:54)

Sv: Lite nybörjarfrågor!

Hejsan och välkommen hit!

Kul att du fastnat för ölbryggning! Jag ska försöka svara på några av dina frågor utifrån mina erfarenheter:

1. Primärjäsningen kan du utan probelm göra i en 30liters jäshink även om du bara brygger tio liter åt gången. Däremot är det lite kinkigare med sekundärjäsningen. Förr så sekundärjäste jag alla mina små tioliterssatser i en 25litersdamejeanne och det blev helt OK, men jag tycker det är bättre att försöka använda jäskärl av rätt dimensioner, framför  om man har tänkt lagra ölet i sekundärjäsningskärlet. Dessutom är det mycket enklare att handskas med små damejeanner, särskillt om man bor i lägenhet med begränsat utrymme.

2. Ja. Det finns de som har bättre koll på jäst här i forumet, men min åsikt är att så länge man är noggrann med renligheten så fort man hanterar jästen och ser till att hålla koll på sin kultur (Luktar den OK? Smakar den OK?) så kan man hålla igång en jäst rätt så länge utan problem. Prova och se är mitt tips.

När jag är inne i en bryggarperiod och brygger varje vecka så håller jag igång jästen genom att helt enkelt tappa om mitt förra öl under kylningen av den nya stamvörten. När kylningen är klar så häller jag bara på den nya vörten på jästkakan i hinken och jäsningen kommer igång med detsamma. Minimerar böket med jästhantering och ger en säker jäsning enlig mig.

3. Det där med kolsyran är ju såklart en smaksak och beror också på öltyp. Jag ser bara fördelar med att tillsätta sockerlag till hela ölet istället för att tillsätta till varje flaska. Man får en jämnare resultat och det är cirka 1000 gånger bekvämare. Jag räknar som standrad med 5 gram strösocker per liter öl. Detta löser jag upp i några matskedar vatten till en sockerlag som jag tillsätter precis innan tappning. Sen kan man justera lite uppåt eller nedåt beronde på öltyp.

4. Jag brukar låta flaskorna stå ca 2 veckor i rumstemperatur efter tappningen för att få kolsyrejäsning. Efter det kan man ställa dem svalt för lagring, 10-15 grader är optimalt för ale i min mening. Hur länge ölet behöver för att gotta till sig beror på vad det är för öl. Ju starkare desto längre lagringstid kan man säga lite grovt. Tipset är att prova. Drick någon flaska i veckan och se när du gillar det bäst. Det är alltid kul att se hur ett öl smakutvecklas. Tyvärr är ölet ofta som godast när den sista flaskan högtidligen töms. Pust och stånk, då måste man ju brygga igen! Typiskt!

5. Har aldrig använt isinglass så jag kan tyvärr inte komma med några råd.

Oj detta blev ett långt svar. Hoppas du kan ha nytta av det. Lycka till med första helmaltsbryggningen!

/olof

(5) Det finns olika typer av "klarningsmedel" med lite olika funktion.

Isinglass är till för att påskynda klarning av främst jästdiset i färdig öl genom att det attraherar jästceller via elektrisk laddning och gör att de sedimenterar snabbare, ju större och tyngre klumpar desto snabbare sedimenterar det enligt stokes lag. Jag har aldrig använt det, men det tillsätts i färdig öl, rimligen i sekundären eller liknande.

För att klarna vörten innan jäsning finns andra medel, typ irish moss. Som tillsätts i slutet på koket. Men jag tycker ölen brukar klarna ändå. Det enda lilla dis jag kan få är lite köldgrumling om jag kyler ölen iskall. Men jag tänkte försöka få bort diset i första hand utan medel om det går så därför har jag inte använt något alls på länge.

/Fredrik

Hej
Några kommentarer ang sekundärjäsningen.

Det finns ingen entydig sanning, alla gör olika.

Vissa säger att vid omtappning till sekundär är det risk för infektion samt skadlig syresättning.
Därför görs ingen sekundärjäsning utan det får jäsa ut ordentligt i primären.

Vitsen med sekundärjäsning är att få bort druven.
Om ölet ligger förlänge på druven så kan det ta smak.
Hur länge "för länge" är kan diskuteras.

Om du tappar om när ölet nästan är färdigjäst DVS någon blupp per minut så har druven hunnit att lägga sig på botten i primär kärlet och kolsyran som fortfarande bildas tar bort syret i sekundär kärlet. (kolsyran är tyngre än luft).

/Kjell

Angående att spara jäst kan jag dela med mig av en metod som jag snappade upp på något annat forum. När jag knäcker en ny påse jäst så odlar jag upp en rejäl förkultur, varifrån jag fyller kanske fem väl rengjorda ölflaskor, kapsylerar och ställer i min lagerkyl. Från dessa kan jag sedan odla upp nya förkulturer, utan att behöva gå alltför många jästgenerationer ifrån originalpåsen.

Är du riktigt noggrann och skaffar dig lämplig utrustning (behöver inte vara dyr) kan du upprätthålla en jäststam mer eller mindre i evighet. Men då är det nog jästodling snarare än ölbryggning som blir hobbyn.

Själv prajmar jag direkt i flaskan, men det skall inte göra någon skillnad om man prajmar i hinken, bara man rör om ordentligt.

Think globally. Drink locally.

Tack för alla bra svar, kul med ett aktivt forum!

Då ska jag prova mig fram lite med ett mindre kärl till sekundärjäsningen. Utrymmet är det inga problem med iof men tänkte på all plats för syre i stora jäskärlet. Är lyckligt lottad med hus och kall källare så utrymmet är som sagt inget problem.

Okej, ska prova lite med att köra vidare på jästen också. Men undrar över en till sak där. Har ju hört att man inte behöver göra en förkultur när man t.ex. kör en liten sats som 10 liter. Men hur ska jag då gå tillväga med en jästpåse som räcker till 25 liter? Ska jag ta hela påsen eller halva? Om jag bara tar halva så borde det ju bli precis som jag tar hela till en hel sats, men där är det ju till fördel om jag gör en förkultur. Lite suddigt, men jag hoppas det går fram det jag menar!

Då ska jag tillsätta direkt i brygden, problemet jag ser är ju att jag kanske rör upp jäst från botten så att ölet blir grumligt. 5 gram per liter tyckte jag lät mkt, men vägde upp en tesked här på vågen och det blev ju 5 gram så det är det jag har använt också.

Anledningen till att jag frågade om lagringen var att jag trodde Ale skulle drickas upp snarast möjligt. Alkoholhalten har jag än inte kunnat mäta men har precis införskaffat hydrometer och mätglas, så till nästa brygd är jag på det klara med det.

Angående klarningsmedel så har jag båda gångerna jag bryggt fått ett ganska grumligt öl och har inte riktigt lyckats med att få det klart efter en dryg vecka i sekundärjäsningskärlet. Ska prova att hälla i lite isinglass i sekundären så får jag se hur det blir.

Tack för hjälpen! smile

Bullen skrev:

Angående klarningsmedel så har jag båda gångerna jag bryggt fått ett ganska grumligt öl och har inte riktigt lyckats med att få det klart efter en dryg vecka i sekundärjäsningskärlet.

Nej, efter bara en vecka i sekundären är ölet inte blankt, men det fortsätter ju sedimentera även i flaskan. En vecka primär, en vecka sekundär och två veckor i flaska är mitt standardschema om jag brygger normalstark ale, och på den tiden hinner det nästan alltid klarna. Jag använder inga klarningsmedel och oftast en hel del omältade spannmål (som kan ge ordentlig proteingrumling).

Proteinrast vid mäskningen och ett ordentligt kok är förvånansvärt effektivt för att få ett blankt öl.

Val av jäststam har också stor betydelse.

Sedimenteringshastigheten hänger ihop med jästens flockulationsförmåga (det klumpar ihop sig och sjunker därför fortare).

Vissa lågflockulerande stammar kan lätt ta en månad på sig att klarna helt. En högflockulerande jäst däremot kanske är hyfsat klarnad på en vecka.

Gillar du inte så lång klarningstid, eller tycker det är opraktiskt, så välja en annan jäst nästa gång. Eller prova isinglass då, fast jag har inte provat det själv. Är jästen lågflockulerande så vet man ju ofta det redan innan och då räknar jag med längre klarningstid.

Samma sak gäller egentligen polyphenoler/protein komplex. De pyttesmå komplexen bildar inget dis, men sjunker heller inte till botten. Disbildande komplext kan ta mycket mycker längre tid på sig att sjunka till botten än jäst.

Jag ställde in en disig öl från ett experiment en gång, där jag visste att det inte var jästdis, utan i princip en sorts protein/polyfenol baserad köldgumling. Den såg ut att vara ett "hopplöst fall", jag tänkte att denna kommer aldrig att klarna! jag kollade i mikroskop och dispartiklarna var för små för att synas. Jag hade ett kvadrat decimeter över i kylen så jag ställde in den bara.... och sedan fick den stå... efter 4 månader var den absolut kristallklar och det låg ett "damm" på botten av kolven.

/Fredrik

9

Fredrik skrev:

Val av jäststam har också stor betydelse.

Sedimenteringshastigheten hänger ihop med jästens flockulationsförmåga (det klumpar ihop sig och sjunker därför fortare).

Fredrik,
är flockulationsförmåga samma som "attenuation", jag hittar ingen översättning i mina ordböcker?
Hls
/Jürgen

Ja, valet av jäststam spelar helt klart in. Min favvisjäst WY3462 (Verboden Vrucht) tar låång tid på sig att klarna, medan jästen jag använde i min senaste brygd (WY1318 London Ale III) klarnade nästan så snart jäsningen var avstannad.

Ah.. nej.

Attenuation = utjäsningsförmåga (dvs hur väl den jäser ut komplexa sockerarter som maltotrios under stress)

Flockulationsförmåga skulle jag säga även på svenska. Det heller flocculation på engelska

Sedimentering och flockulation är inte riktigt samma sak.

Sedimenteringen är den process där ej lösta och "grumlande" partiklar i suspension, sakta men säker sjunker till botten. Detta kan vara jäst och andra disbildare som proteinkomplex.

"Flockulation" är den fysiologiska process där två eller flera jästceller har små antenner på cellväggen, som hakar i varandra. Alltså cellerna fastnar i varandre genom små tentakler som består av kolhydrater och proteiner. Och klumar på flera  celler (eller mer) sjunker till botten snabbare än en enstaka cell.

Den biologiska motive tilll varför jästen flockulerar är inte helt klart. Det finns dock spekulationer. Förmågan till flockulation är genetisk betingad. Tar man bort den genen som tillverkar dessa tentakler så flockulerar inte jästen.

/Fredrik

12 Senast ändrad av Bullen (2006-01-19 16:53:49)

Tack för alla svar, det verkar finnas väldigt mkt kunnigt folk på detta forum. Ska verkligen bli kul att testa att lägga undan lite flaskor i källaren och se hur de blir efter en tid. Kan jag lagra vissa alkoholstarka ales i flera år?

Nu ska jag precis brygga en sista extraktsbryggd på resterna jag har kvar av ljust maltextrakt och saaz-humle.

Min första helmaltsöl ska bli en stout.

Undrar lite över annat, det finns små partiklar som åker omkring i mitt öl, är det vanligt? Antar att det kan vara lite rester från humle då jag bara silat i en finmaskig metallsil. Men det kan även vara infektion va?

Och det här med flockulation, hur får jag reda på vilka jäster som flockulerar snabbt och sakta?

Till sist, vad skulle ni reckomendera för jäst till min första helmaltsbrygd som blir en stout. Kommer använda en chokladmalt, mörk karamellmal, vetemalt och pale ale. Såg ngt recept som jag tänkte härma lite. men några synpunkter på jäst?

Kanske ska ge en kort presentation av mig också. Är en ung man, bor på landet i en liten stuga med tjejen. Blev intresserad av öl när jag arbetade i bakgrunden på ölprovningarna på Nils oscar. Studerar just nu heltid och jobbar extra inom vården.

Du kan absolut spara starka öl flera år; vi hade en diskussion om det där här på forumet för inte så länge sedan.

När det gäller jäst till stout så kan man använda många olika stammar och få bra resultat. Det kan kännas naturligt att använda Irish Ale-jästen, men jag är personligen inte särskilt förtjust i den. Den ger helt schysst stout, men visar sin platthet när man försöker brygga annan öl (t.ex. red ale) med den.

Bättre i så fall att ta en Londonjäst, den har du nytta av till flera olika brittiska ölsorter. Eller slå dig lös, jag använder gärna belgisk jäst i mörk öl, tycker fruktigheten matchar det brända och chokladiga bra.

Det kommer bli kanongott med vetemalten. Får nog gå ner i källaren och hämta upp lite veteporter till i kväll.

/Per

14 Senast ändrad av Olof (2006-01-19 17:54:25)

Ale med "normal" alkoholhalt tycker jag har en hållbarhet på max ett år, lite beroende på lagringsbetingelser. Alkoholstarka ale klarar sig betydligt längre, mitt äldsta just nu är ett barley wine (8,5 volym%) med åldern 3,5 år och det blir bara göttare med tiden!

Partiklarna kan vara lite allt möjligt. Humlegrums är en bra gissning. Kyler du vörten i jäshinken eller i kokgrytan? Kyler man i kokgrytan och sedan tappar över vörten med hävert till jäshinken så brukar sånt grums stanna på botten av kokgrytan.

Om du använder jäst från Wyeast så kan du läsa mycket om den, bland annat flockulationsnivå, på deras hemsida http://www.wyeastlabs.com

Angående jästval så kan jag varmt rekomendera Scottish ale eller Irish ale från Wyeast. Jag har provat båda till stout och är mycket förtjust i dem!

15 Senast ändrad av Bullen (2006-01-19 18:57:09)

Okej. Ska testa att lägga undan lite då, undan för undan smile

Den jag precis bryggde nu hade en densitet på 1037, är det lite. Alltså densiteten innan jäsningen. När ska jag mäta densiteten sen? Efter primärjäsningen eller innan jag tappar på flaska efter sekundären? Och ska man mäta första densiteten innan eller efter man har i jästen. Nu mätte jag innan. Första gången jag använder hydrometer nämligen.

Jag har Irish ale från Wyeast hemma just nu, så det får bli den då tror jag. Men hur var det nu med förkultur eller inte förkultur? Ska ju bara brygga liten sats, och ska jag då ha i hela påsen eller jästmängden som avser storleken på min brygd? I sådant fall förstår jag inte varför man inte behöver till liten sats men till en stor. Hur påverkar för mkt jäst brygden, att det jäser ut snabbare eller har det också andra effekter?

Att man kan lagra alkoholstarka drycker länge visste jag, men just Ale trodde jag det var lite sisådär med. Har Imperial stout från Nils oscar och Carnegie porter på lagring i källaren. En I.S från 2003, dock bara en och det är synd. Sparar tills dom andra blivigt lite äldre så man slipper vänta så länge på nästa goding.

Jag kyler vörten i kokgrytan men häller inte över den med hävert utan häller den rakt ner i hinken genom en metallsil.

16 Senast ändrad av Olof (2006-01-19 19:54:48)

För att kunna räkna på alkoholhalt och förjäsningsgrad så ska du mäta densiteten två gånger:

1. Innan du tillsätter jästen till vörten eller direkt efter att du tillsatt jästen. Det viktiga är ju att jästen inte börjar mumsa i sig sockret i vörten. Om man häller i en stor förkultur så kan det vara bra att tänka på den påverkar densiteten.

2. När ölet är helt utjäst.

Mycket viktigt för att få korrekta mätvärden är att man mäter densiteten vid den temperatur som öchlemätaren är kalibrerad för. Det brukar stå på mätaren.

Angående jästen så skulle jag tillsätta hela påsen. Det gör ingen skillnad i smak så länge det inte är några extrema mängder jäst. Någon gånger då jag hade riktigt mycket jäst (= 1/2 liter tjock slurry på 10 liter öl=total utjsäning på ett dygn) så tyckte jag att det påverkade smaken negativt. Men en påse på 10 eller 25 liter gör ingen skillnad som jag ser det. Det är bara bra för att få igång en säker jäsning.

Det är så typisk det där med att lagra starkt öl. Ju färre flaskor man har kvar desto godare är det (nästan alltid)! Det är något av en evig kamp. Att det sedan är en hembryggd vilket ofta ger drickandet en krafitgt nostalgisk känsla gör bara saken ännu mer bitterljuv!

Jag håller inte riktigt med peps om Irish ale. Jag har bryggt förträffligt (iallafall i mitt tycke) amerikanskt brown ale på den jästen. Men smaken är ju olika, jag har hört flera som inte gillar den jästen till annat än stout.

Okej då var det som jag trodde med hydrometern. Och jag mätte vid exakt 20 grader som det stod i instruktionen. Men är 1037 lite?

Då tillsätter jag hela påsen, kommer ju bara brygga små satser. Det betyder ju att jag inte behöver göra några fler förkulturer. Visserligen lite roligt det också, men det är trevligare att kunna knäppa en jästpåse någon dag innan bara och sen bara köra.

Ja det är riktigt typiskt det där att det alltid är det godaste på lagringsstället som det är minst av. Har några I.S från 2005 också o dem finns det många av. Men hur kul är det att öppna en sån nu när jag vet hur förträffligt den kommer smaka om ett par år!?

Det blir spännande det här med jästen, får se vad jag tycker då om Irish i stouten. Kan knappt bärga mig. Måste bara invänta tills jag får klart min silanordning och tills min kastrull kommer med posten. Gjorde ett klipp på tradera, 25 kr för en 10 L kastrull!

Bullen skrev:

Men är 1037 lite?

Ja, 1037 är lite. Hur mycket malt använde du? Det behöver inte bli ett dåligt öl, men tunt och alkoholsvagt lär det nog bli. Har du lite maltextrakt liggande kan det vara läge att kicka upp vörten med en 10 grader eller så.

Jag vill inte vara alltför hård mot Irish Ale-jästen, jag har ju själv använt den med stor framgång till jättegod stout. Men jag vidhåller att den inte är så spännande när man använder den till ljusare öl.

Och grattis till kastrullfyndet! Ett hem med stora kastruller är ett rikt hem!

/Per

Nu var det här ju min sista extraktbrygd tänkte jag. Till den hade jag 1250 gram maltextrakt ungefär.

Kan jag blanda i mer maltextrakt menar du, nu när den redan är i jäshinken med locket på? Om det funkar, kan jag även stoppa ner ett rent mått och ta upp lite brygd för att kunna kolla OG igen? Svar snabbt om det går, för jag antar ju snabbare desto bättre, var 4 timmar sedan locket åkte på ungefär.

Nu blir jag orolig, jag provar helt enkelt. Bättre än att vänta och det blir dåligt. Det är ändå en så liten sats. Jag decificerar lite verktyg, kokar lite vört av extrakt, kyler ner till 20 grader och rör i och mäter OG igen.

Orkar inte vänta på svar, men svara gärna ändå när du/ni kan för att säga om detta är en metod jag kan använda.

Förresten så är det bara 5 liter, har ju sagt hur mkt maltextrakt jag hade men inte hur mycket det blev smile

Kokade lite vört på 150 gram mellanmörkt maltextrakt som jag kylde ner till 20 grader. Desinficerade en sked och ett mått i metall. Öppnade locket och rörde ner vörten med skeden och tog måttet till att ta upp lite vört med. Hällde i mätglaset och mätte OG igen, fick upp det till 1043, kan det bli lite bättre tro?

Är det stor risk nu för infektioner tro?

Jag måste ha missförstått någonting. Om du har 1,25 kg maltextrakt till 5 liter vatten borde du ha OG > 1,090.

Men visst, du kan blanda i mer maltextrakt i det jäsande kärlet.

23 Senast ändrad av Bullen (2006-01-19 23:28:26)

Nej förlåt, det är jag som är för trött för det här. Nu sade jag vad jag hade tänkt ha från början, men ändrade det då jag ville testa att bara använda ljust extrakt.

Det jag hade från början va 700-750 gram extrakt till 5 liter.
Nu tillsatte jag 150 gram mellanmörkt extrakt och fick ett OG på 1043.

Är det ett "bra" og?

Är det så att det inte finns så mkt risker med att göra såhär? För det är ju väldigt bra om man kan justera OG fram och tillbaka till precis det OG man vill ha. Men trodde det var lite riskabelt att hålla på att mixtra med vörten efter den är nerkyld.

Ölen som bryggdes vid det tillfället vart extremt platt. Fick hälla ut alltihop. Men nu försöker jag komma på varför, jag hade 500 gram ljust extrakt och 350 gram mellanmörkt och fick ett OG på 1043 och en alkoholstyrka på 5.1 %. Men det smakade lättöl och åkte i slasken. Någon som kan hjälpa mig lära från detta misstag?

Ett OG på 1043 som ger 5,1% volym är väldigt mycket nerjäst dvs nästan ingen restsötma finns kvar.
Resultatet kan lätt bli ett platt och trist öl.

Kör du på extrakt skulle du kunna tillsätta lite dextrinpulver som inte jäser ut och bidrar till smaken.
Hur mycket är svårt att säga, jag har inte själv använt det. Kanske några procent av totala mängden.

Sedan kan för låg beska också ge ett riktigt trist och smaklöst öl. Mera humle piggar upp de flesta öl.
Man kan tillsätta lite humle-te efteråt om man vill. Koka lite humle i några deciliter vatten i minst 30 minuter.
Sila ifrån humlet och kyl humle-teet och häll ner i jäskärlet.