Lite nybörjarfrågor!
Hej hej, mitt första inlägg på forumet.
Har precis börjat brygga och kan inte sluta. Har bara gjort 2 brygder än så länge med maltextrakt och tycker nog att jag börjar behärska jäsningen och tappningen. Tänkte ta lite inspiration från den där texten om helmaltsbryggning med minimal utrustning och istället för lakkärl använda en sil på ett rör fäst i en hävert. Och istället för kylslinga använda köksvasken. Tänkte bara köra små satser nämligen så man hinner testa mkt och kan brygga ofta.
Lite frågor då:
1. Är det nödvändigt att jag skaffar mig mindre jäskärl än jag har nu (har 30 L) när jag ska köra små satser. Eller åtminstone andra jäsningen?
2. Går det att odla vidare på en förkultur så att man slipper använda ny jäst hela tiden? Alltså typ göra en förkultur men istället för att tillsätta jäst, så tillsätter man lite annan, redan aktiv förkultur?
3. Tappar på flaskor och tycker kolsyran är lite i minsta laget. Är det bättre att hälla sockerlag i varje enskild flaska eller i hinken? Jag har hällt i hinken innan tappning. Har använt 10 ml/liter öl.
4. Hur länge kan jag låta en ale stå innan jag dricker den efter tappning? Har möjlighet att ha den i 10-15 grader.
5. Har precis köpt isinglass, när tillsätter jag detta? I vörtkoket?
Blev några stycken här. Trevligt med ett bryggarforum, jag är fast! ![]()