IBU verkar inte stämma

Hej

Gjorde för ett tag sedan en veteöl på extrakt och cascade humle. Räknade myket fel så ibu:n, ska enligt beersmith bli 73.

Drack igår en av mina pale ale med uträknad ibu på 37 med magnum och perle humle.

Min pale ale var betdligt bäskare än veteölen trots att ibu:n pekar åtr motsatt håll. Hur kan detta komma sig?

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: IBU verkar inte stämma

Kan bero på så mkt. Densitet, restsötma, felberäkning, fel vägd... Posta dina recept, så bli det lite lättRe att spekulera.

http://saccharolicious.blogspot.com

Veteölen:

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 7,00 L     
Boil Size: 8,01 L
Estimated OG: 1,049 SG
Estimated Color: 13,3 EBC
Estimated IBU: 72,9 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
0,95 kg       Wheat Dry Extract (15,8 EBC)              Dry Extract  100,00 %     
30,00 gm      Cascade [5,50 %]  (45 min)                Hops         52,8 IBU     
15,00 gm      Cascade [5,50 %]  (15 min)                Hops         14,3 IBU     
15,00 gm      Cascade [5,50 %]  (5 min)                 Hops         5,7 IBU       
1 Pkgs        American Wheat Ale (Wyeast Labs #1010)    Yeast-Ale         

Pale ale:

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 22,89 L
Estimated OG: 1,058 SG
Estimated Color: 16,2 EBC
Estimated IBU: 36,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
4,70 kg       Viking Pale Ale (4,6 EBC)                 Grain        93,07 %       
0,35 kg       Viking Crystal 100 (100,0 EBC)            Grain        6,93 %       
5,00 gm       Magnum [14,00 %]  (60 min)                Hops         8,0 IBU       
20,00 gm      Pearle [8,00 %]  (60 min)                 Hops         18,2 IBU     
25,00 gm      Cascade [5,50 %]  (15 min)                Hops         7,8 IBU       
22,00 gm      Cascade [5,50 %]  (5 min)                 Hops         2,8 IBU       
10,00 gm      Irish Moss (Boil 15,0 min)                Misc                       
15,00 gm      PH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 min)         Misc                       
1 Pkgs        Safale American  (DCL Yeast #US-05)       Yeast-Ale

Hjälper detta?

Martin

På flaska:

4 Senast ändrad av Kenneth (2011-04-26 20:03:40)

Nej, det hjälper inte att förklara att pale alen upplevs som mer besk än veteölen.
Veteölen borde vara rejält mycket beskare.
En förklaring som jag kan tänka mig är att du kokade veteölen mycket kortare tid än som angivits.
Men för övrigt så verkar det inte riktigt rätt.
Restsötma och mer estrar i veteölen ska inte kunna dölja den (brutala) beskan på 73 IBU.

Den mest sannolika förklarningen är nog att du vägde fel

http://saccharolicious.blogspot.com

Vad var FG på de 2 respektive ölen?

http://www.olprovningar.se/

Gammal Cascadehumle och fräsch Magnum/Perle ?

Magnum, perle från 2010 och cascade från 2009. Magnum var förvarat i frys sedan öppning, cascade och perle var nyöppnade.

Visst kan jag vägt fel, men jag borde reagerat på mängden rent fysiskt då jag lägger upp varje humlesort i skålar och märker med tider.

Jag mätte aldrig fg på veteölen, men den jäste aktivit i nästan 11 dagar

Fg på pale ale var 1,017.

Det kan ju helt enkelt vara karaktären på humlen som lurar mig. Upplevs magnum som mer eldig och cascade som fruktigare?

Martin

På flaska:

Jag tycker inte direkt Magnum är eldig men den kan vara lite vass och nästan metallisk på något sätt. Eftersom den är på 14% så blir det också känsligare för felvägning. Eller variationer i alfasyreinnehållet för den delen - det kan nog variera en del inom en bal med humle och de mäter knappast humlen i varje påse vid förpackningen. Men det förklarar ju inte varför veteölen inte smakar beskt med så hög IBU.

En annan sak jag kommer att tänka på är att både proteinfällningen i koket och jästfällningen kan dra med sig en hel del beska ur ölen. Det är möjligt att båda dessa effekter var större i veteölet. Men det känns ändå lite långsökt tycker jag, speciellt eftersom du använt maltextrakt.

Jag lutar nog åt att du fått dåligt utbyte i koket. Utbytet brukar ju bli betydligt högre när man kokar större volymer, något som alla som börjar brygga kommersiellt brukar nämna. Så det borde väl vara tvärtom när man kokar små mängder?

Efterbeskan blir dessutom inte lika markant av ett 45min kok jämfört med ett 60minuters. Snillen spekulerar big_smile

Nej det känns ju onekligen konstigt att 72 IBU skulle vara mindre beskt än 37.

Mitt Beersmith ballade faktiskt ur när jag lade in ditt recept, det tyckte att det skulle bli ca 0,7 IBU med Tinseth på din PA.
Har nyligen skiftat från Tinseth till Rager på skoj för att jämföra resultat.

Att ex. en klon av Sierra Nevada Pale Ale kan bli "62 IBU" med en formel och "37 IBU" med en annan är väldigt intressant.
Jag bryggde nyligen en riktigt bitter AIPA på 21 IBU enligt Ragers formel, enligt min gamla Tinseth-vana tyckte jag att den smakade som ungf
55-60 IBU...

Skillnaden och tiden på olika humlegivor med olika formler är väääldigt olika i IBU.
I synnerhet om man kör en mindre bittergiva och en större slutgiva.

Enligt en revidering av teorier så har mängden varmdruv i vörten under kok en större inverkan på humleutbytet än densiteten som man tidigare
trott varit den stora orsaken till lägre utbyte. En veteöl har ju så klart mer grums än en öl på endast mältat korn.
Men även vid en sådan jämförelse känns skillnaden allt för dramatisk tycker jag.
Frånsett ett högre proteinvärde som då ev. orsakar lägre utbyte samt högre fyllighet  och saker som de ex. fresta nämner...

Men du smakar och skriver precis som du upplever det.
Ett bra exempel på hur lätt men ändå svårt det kan vara att brygga öl. Visst finns det en förklaring till allt. Men...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Skillnaden och tiden på olika humlegivor med olika formler är väääldigt olika i IBU.

Vilken är en av anledningarna att jag aldrig använder brygg program...

Skål
/Bf

Så om jag vågar sammanfatta:

Testa, drick, grina illa, gör om, gör rätt, tills det smakar som det ska smile

Det skiljer onekligen en del mellan de olika formlerna,  jag kör tinseth och byter jag, så ökar ibun något. På min nygjorda stout från 37 till 45 som ju är en del.
För att gardera mig kanske jag ska växla former en gång för att jämnföra innan jag brygger.

Martin

På flaska:

Angående skillnader mellan Tinseth o Rager så verkar det som att era bryggprogram inte tar hänsyn till skillnaden mellan pellets och kottar.
Som tumregel brukar man ange en faktor på 1,2. Dvs att pellets ger 20% större utbyte än kottar.

Ragers formel räknar med pellets.
Tinseth med kottar.

Värdena 45 och 37 ger ett förhållande på 1,26 vilket tyder just på detta.

Angående ursprungsproblemet så skulle ytterligare en "felkälla" vara att kylningen av 7 liter går mycket fortare än 20 liter och att utbytet därför inte blir lika stort med den mindre volymen. Men det är också lite spekulation och inte en absolut sanning.

15 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-30 21:27:51)

Beersmith kompenserar skillnaden mellan pellets och kottar samt ålder på humlen...

Det som ger störst skillnader i värden mellan de olika formlerna är koktid på varje humlegiva.
Något man får lära sig att höfta oavsett program eller papper och penna.

Ex. 200g humlepellets @ 14AA efter avslutat kok och varm whirlpool i 20-30 minuter visar 0 IBU
Men smakar man på vörten/ölet så smakar 0 IBU rätt beskt.

Något man också måste göra är att vid varje nytt skördeår justera alfasyran på respektive humlesort i sitt bryggprog.
I recepten ovan ser jag att alfasyrahalten på de olika humlesorterna är beersmiths defaultvärden, dom stämde bra året då profilen skapades.
Varje nytt skördeår bör man gå in och ändra värden på de humlesorter man använder ofta. Annars stämmer inte beräkningarna.

www.bryggradio.com

bryggfånen skrev:
Thomas Fransson skrev:

Vilken är en av anledningarna att jag aldrig använder brygg program...

Hej

Kunde inte sagt det bättre

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

17 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-04 07:29:03)

Hänger inte med där Bo och Bryggfånen.

Vad har olika formler och grad av utbyte beroende på process att göra med att ni inte använder bryggprogram?

www.bryggradio.com

18 Senast ändrad av megen (2011-05-04 08:51:13)

Det enda jag har att säga är att uträkningen av IBU är riktigt jävla flummig. Det skall vara en standardisering men det finns ingen standard. Bara en eller ingen av uträkningsformlerna kan stämma helt. Finns det inget vetenskapligt och konkret som ger raka och bevisade svar? IBU känns ungefär som kristallmagi och andekraft, en massa snack men ingen verkar ha nån direkt koll.

IBU= International bitterness unit= internationell enhet för bitterhet/beska.
Var är enheten nånstans? Det enda jag ser är splittring.
Men jag är inte bitter! smile

19 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-04 10:23:49)

megen skrev:

Men jag är inte bitter! smile

wink

Själva standarden och mätningen är eg. inte så omständigt. IBU är mängden isoalfasyra löst i en bestämd mängd vätska.
För exakta värden krävs så klart att man analyserar ölet med en av de metoder som enligt standarden föreslås.

Ex. tillsättning av lösningsmedel i ölet och centrifugering.
Under centrifugeringen förflyttar sig humlen ut ur ölet och löser sig i lösningsmedlet (eftersom humlen löser sig lättare där)
Sedan späds den lösningen enligt givna normer och analyserar i en spectrofotometer. Den skickar ljus i en bestämd våglängd genom provet
och mäter hur mycket av ljuset som bryts av provet. Då får man fram hur mycket particklar som finns i lösningen.

(Enligt vad jag läst och hört fick aldrig leka med sådana saker i skolan)

Om man inte har tillgång till sådan utrustning så får man förlita sig på formler för att göra en grov uppskattning och för att kunna få mer konsekventa
resultat.

En egen teori är att de olika formlerna stämmer olika bra beroende på individuell process och recept.
Mao. beräkningen med en formel i en klassisk pilsner kan stämma bättre än samma formel i en imperial stout.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ibu.gif

Det viktiga är så klart att använda samma formel konsekvent och att man med tiden bildar sig en hyffsad uppfattning om hur 25 resp 50 IBU
smakar i sina egna öl.

När man sedan provar en köpeöl med 62 IBU (enligt analys) så kanske du tycker att dom 62 IBU känns som 50 ibu i dina öl.
Ska du brygga en klon av den ölen, ska du då sikta på 62 eller lita på dina smaklökar och satsa på 50 ibu?

www.bryggradio.com

20 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-05-04 10:36:42)

För ett par år sedan hörde jag någon berätta om hur man vid ett tillfälle analyserat IBU på ett par välkända amerikanska IPA'er med uträknade värden på över 100 IBU. Resultaten förbluffade många då vissa av dessa 100+ IBU-ölen låg på ex 65-70 IBU enligt analys.

Något att ha i åtanke när man tittar på specar på öl på tillverkares hemsidor, är det mätta ibu eller kanske Rager, Tinseth, Mosher eller Garetz?
Tur att smaklökarna är det viktigaste instrumentet, det är lätta att bära med sig wink

www.bryggradio.com

Jaha ok. Men jag skulle gärna se en mer utvecklad formel med fler parametrar för en mer enhetlig uppfattning. Hur många/vilka bryggerier har en exakt mätning av IBU?

Det kommer ständigt nya teorier om vad som styr och påverkar utbytet av humle i vört.

De flesta större microbryggerierna skickar iväg sina öl på analys då och då om de inte har eget lab.
Hur vanligt det är i Sverige vet jag faktiskt inte, men även här har vi ett par ställen som utför sådana analyser åt bryggerier.

www.bryggradio.com

23 Senast ändrad av megen (2011-05-04 11:00:13)

Thomas Fransson skrev:

Det kommer ständigt nya teorier om vad som styr och påverkar utbytet av humle i vört.

De flesta större microbryggerierna skickar iväg sina öl på analys då och då om de inte har eget lab.
Hur vanligt det är i Sverige vet jag faktiskt inte, men även här har vi ett par ställen som utför sådana analyser åt bryggerier.

Intressant. Men jag tänkte mer på enkla grejer som med 100% säkerhet påverkar. Hur lång kylprosessen är. Finns det någon av de tre kända formlerna som har med det (inte enligt diagrammet)? Även torrhumling påvekar bitterheten har jag märkt.
Jag gjorde en IPA där större delen av humlen kastades i efter kok plus torrhumling. Jag fick ett beräknat IBU på ca 30. Men jag förstod ju att det var åt helvete. Min gissning efter smak sedan var att den hamnade nånstans över 50.  Det var nog Tinseth jag använde som är standard i beersmith om man inte valt själv. Skulle jag valt en annan? Fast alla tre formler räknar ju bara med Boil time (enligt diagrammet), så det gör nog knappt någon skillnad. Du kanske börjar förstå vad jag menar. Du Thomas brukar ju humla som jag gjorde i detta fall. Hur räknar du ut ett vettigt IBU? Bara smaklökarna?

Citat Thomas: "Ex. 200g humlepellets @ 14AA efter avslutat kok och varm whirlpool i 20-30 minuter visar 0 IBU Men smakar man på vörten/ölet så smakar 0 IBU rätt beskt."

lite mer info:

IBU = ppm isomeriserad alfasyra, typ antal mg/kg (eftersom en liter vatten nästan väger ett kg så ser man ibland mg/liter)

Upplevd beska kontra faktiskt IBU värde:
- Beroende på faktorer som, ölets temp, restsötma, olika "salt-joner", fenoler, estrar, typ av humle mm påverkar helt klart den upplevda beskan.
Tydligast är kanske att ett torrare öl upplevs som beskare, samma sak för ett öl med sulfatjoner.
betasyran i humlet kan också bidra till hur man upplever beskan, typ "behaglig" beska eller elak "beska".
"Bra" humle innehåller låga mängden betasyra, dålig höga mängder.

De olika metoder som används för att försöka räkna fram utbytet ska inte ses som absolut sanning.
De är försök till att ge bryggaren en chans att beräkna beskan innan bryggningen (och att få konsistent beska oberoende av hur mycket % alfasyra en viss batch humle har).
Men endast genom att mäta beskan med en fotospektrometer så kan man veta exakt vilken beska ölet fick.
Stora bryggerier blandar ofta olika batcher av öl för att få fram samma beska.
Alternativt så används humleextrakt som ger "100%" utbyte och är då lättare att räkna på.

Jag tror att Garetz försöker täcka alla möjliga parametrar såsom lufttryck (höjd över havet) etc.
Men det finns så klart en osäkerhet i det.
Även Tinseth själv säger att man bör anpassa hans formler efter sina egna förhållanden.
Han har stoppat in ett antal konstanter i sina ekvationer som passade honom.
Varje bryggare måste själv sätta sina värden på de konstanterna.

Som hembryggare är det enklaste att av erfarenhet få fram hur mycket utbyte man får och jämföra med (förhoppningsvis) kända BU för ett visst öl.

megen skrev:

Intressant. Men jag tänkte mer på enkla grejer som med 100% säkerhet påverkar. ...

Bra laboratorieanalyser kan bestämma styrkan på din humle inom ett intervall på kanske en procentenhet, eller så. Men ingen vet var siffran på påsen kommer ifrån. Sedan har du osäkerheten kring åldern och förvaringen. Vidare är humle allt annat än ett homogent material.

Med de förutsättningarna är det futilt att väga bråkdelar av gram, räkna minuter hit och dit och putsa på diverse matematiska modeller. Den matchen är förlorad innan man klivit in på planen.