1 Senast ändrad av scaryeyes (2010-11-16 19:59:11)

polenta och rismjöl

Hur gör man i praktiken med majs och ris? Hittar ingen direkt info om hur man använder det. Hade man haft flytande skulle det gå rakt i boilern, men om man kokar 400g rismjöl så blir det 10 liter klister. Går alltså inte att ha i mäsken! Det och polenta är annars utmärkt adjunkt.

Ursäkta spam-liknande inlägg från min sida.... Men sitter fortfarande i mexico och är otroligt bryggsugen. Måste ha klarhet i alla frågor som dyker upp i skallen, för att rycka fram bryggsakerna det första jag gör när jag kommer hem.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: polenta och rismjöl

Om man häller "klistret" i mäsken så löses det upp på nolltid av enzymerna.
Jag kokade "gröt" på 1 kg polenta och 4 liter vatten i 10 minuter.
Jag tänkte precis samma sak som du.
- Hur i hela friden ska detta gå att mäska?

Jag hade parallellt gjort iordning en mäsk på 4 kg pilnsermalt och 12 liter vatten.
Värmt till knappt 50 grader.
Bara någon minut efter att jag hällt i majsgröten i mäsken och rört om så hade gröten lösts upp så att mäsken var som vanligt.
Efter 30 minuter så stegade jag upp till 65 grader.
Lakningen var lite svår men inte värre än jag varit med om med 100% malt.

Jag skulle tippa att det blir samma resultat med ris.

Jag körde en "adjunct mash" när jag gjorde min Noche Buena (har den dykt upp i handeln där nere förresten?): 500g polenta med 700g krossad pilsnermalt, mäskade i en kastrull tillsammans med 7 liter vatten vid 67°C i en timme, sedan upp till kok i en kvart och ner i huvudmäsken. Inte tillstymmelse till klister, enzymerna grejade skivan.

Think globally. Drink locally.

Och just det, ris. Jag tror det är bättre att använda helt ris än rismjöl. Jag har bara använt ris en enda gång, till Randy Moshers rosa pilsner. Då krossade jag riskornen genom maltkvarnen och kokade dem i rikligt med vatten i 45 minuter innan jag tillsatte dem till den vanliga mäsken vid inmäskning. Jag körde en ordentlig proteinrast på 30 minuter i det fallet.

Å, tack! Va bra svar! Jag använde rismjöl första gången jag körde min nya utrustning och fick stuck sparge direkt. Jag ville givetvis skylla allt på riset då, men tror inte det var felet. Kanske det var min bazooka som är i kortaste laget ock lite tajt ihoprullad. Fast har ju funkat bra innan. Men då har jag inte kört kontinuerlig recirkulation heller. Nästa gång ska jag lösa malten under mer omrörning under längre tid. Mer vatten från början.

OT
Jo, har redan klarat av 3 st 12-packar med NocheBuena här! Sablar vilken fin öl!!!! Det är den och Bohemia clasica som är favvo utan tvekan. Lite det jag refererade till i andra tråden om humle te. Vet att bohemia har styrian, men vet inte vilken och tror att mycket smak i Nochebuena kommer från mittelfru och tettnanger

Men just detta med en del råfrukt gör att dom mörka som tex Nochebuena blir lite mer lättdrucken i varmt väder. Men beskan tar åxå hand om värmen på ett utomordentligt sätt. Kommer presentera mitt nästa förslag när jag kommer hem.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Lyssna även på Brew strong, dom hade en episod för ngn vecka sedan om just sådana saker.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

+1 Thomas! Ska lyssna i kväll

Fast det var ett ganska trött och oengagerat avsnitt av brew strong, måste jag säga. De kan bättre.

Rismjöl och polenta alltså... Någon som testat brygga med potatismjöl?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

fortsätter här då jag ska brygga en corona klon. Hur ska man göra i beersmith med polenta och ris då tro? hur mycket utbyte bör man räkna? det finns ju inte i grains.
Om man säger att riset  motsvarar flaked rice och polentan flaked corn.

Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 26,33 L
Estimated OG: 1,045 SG
Estimated Color: 6,5 EBC
Estimated IBU: 20,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2,18 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)             Grain        50,85 %       
0,80 kg       Rice, Flaked (2,0 EBC)                    Grain        18,60 %       
0,76 kg       Viking Carapale (8,0 EBC)                 Grain        17,73 %       
0,55 kg       Corn, Flaked (2,6 EBC)                    Grain        12,82 %       
20,00 gm      Northern Brewer [8,50 %]  (60 min)        Hops         18,7 IBU     
8,60 gm       Tettnang [4,50 %]  (15 min)               Hops         2,1 IBU

11 Senast ändrad av Weinkeller (2011-05-01 23:30:07)

Tjena,
Jag har bryggt två öl den senaste veckan med ris i. Första 16,7% grötris (800g) som jag förkokade runt 20minuter med mycket vatten. Tillsatte sedan kallt vatten och 400g enzymmalt och mäskade runt 68 grader i ca 45min. Detta tillsatte jag sedan i huvudmäsken och fortsatte sedan med en vanlig mäskning. Fick någon eller några punkter bättre utbyte än jag brukar ha, troligtvis pga den längre mäsktiden och enzymmalten. Använde precis som du flaked rice i BeerSmith så det stämmer bra med verkligheten.

Den andra ölen gjorde jag på liknande vis men använde jasminris istället, även där 16,7%.

Hej

Jag har aldrig bryggt  ngn Corona liknande. Ligger verkligen råfrukten på hälften av den totala mängden.

Klarar viking malten att konvertera hälften?  Amerikanerna: Bud,Coor m.m använder ju 6 radig korn för konverteringen = större diastatisk del , nu vet jag ju inte hur mycket i % av den totala mängden dom använder?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej

Jag har aldrig bryggt  ngn Corona liknande. Ligger verkligen råfrukten på hälften av den totala mängden.

Klarar viking malten att konvertera hälften?  Amerikanerna: Bud,Coor m.m använder ju 6 radig korn för konverteringen = större diastatisk del , nu vet jag ju inte hur mycket i % av den totala mängden dom använder?

Bo

Jag har ingen aning om hur mycket som är råfrukt i deras recept, men varken jag eller Scary använder så mycket som 50%  (16,7% resp 31,4%), för mig var det inga problem.

Hej

2,18 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)             Grain        50,85 %

0,80 kg       Rice, Flaked (2,0 EBC)                    Grain        18,60 %       
0,76 kg       Viking Carapale (8,0 EBC)                 Grain        17,73 %       
0,55 kg       Corn, Flaked (2,6 EBC)                    Grain        12,82 %

Receptet är från scaryeyes

Ris flingor samt majsflingor räknas väl som råfrukt? Ok Carapelen går ju som karamellmalt. Men alla måste ju mäskas med Vikingmalten som ligger på 50,85 %, alltså hälften.

Ris samt majsflingorna behöver ju inte förklistras men dom räknas ändå som råfrukt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jäser detta recept nu, efter 10 dagar tuffar den fortfarande på i kylen och ser inte ut att vilja ge upp. Visserligen är vi inte uppe i 50% råfrukt, men jag hade en effektivitet på 80%.

Batch Size: 20,00 L     

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
2,00 kg       Corn, Flaked (2,6 EBC)                    Grain        40,82 %       
2,00 kg       Viking Pale Ale (4,6 EBC)                 Grain        40,82 %       
0,90 kg       Pilsnermalt 6RW (Castle Malting) (3,4 EBC)Grain        18,37 %       
30,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %]  (60 min)Hops         13,9 IBU     
20,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %]  (5 min) Hops         1,8 IBU       
1,00 tsp      Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)         Misc                       
10,00 gm      Irish Moss (Boil 15,0 min)                Misc                       
1 Pkgs        Mexican Lager (White Labs #WLP940)        Yeast-Lager               

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Du har helt rätt där bo. Jag bara tog receptewt från ett amerikanskt forum rakt av utan att titta på det. Bara ett exempel.
fast ja tror inte ens budweisser använder så pass mycketm råfrukt. Modelo har nog max 20 i coronan medan bud har mycket mer. Inget fel på corona men bör drickas iskall i värmen. Det finns nu 3.2 corona på ica. Importerad och tillverkad i mexico.

Jag har köpt pilsner enzym från pgw. Gär det att använda för att omvandlastärkelsen i riset eller polentan? Menar att slipper man då en mäskning med pilsnermalt eller är det samma sak och då onödigt?