Lathund - Räknehjälp

Förutom bryggmjukvara finns det någon som har tips på sajt eller böcker som har en bra sammanställning av uträkningar man behöver för att få ordning på en bryggd som hamnat lite fel?

T.ex om jag har 18L bryggd med 1057 grader Ö och spär med 2L vatten, vad hamnar värdet på då utan att behöva mäta igen?
Var hittar man ett bra sätt att beräkna effektiviteten?

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Lathund - Räknehjälp

macchiato skrev:

Förutom bryggmjukvara finns det någon som har tips på sajt eller böcker som har en bra sammanställning av uträkningar man behöver för att få ordning på en bryggd som hamnat lite fel?

T.ex om jag har 18L bryggd med 1057 grader Ö och spär med 2L vatten, vad hamnar värdet på då utan att behöva mäta igen?
Var hittar man ett bra sätt att beräkna effektiviteten?

Hej

ABV=volymsenhet alkohol per volymsenhet öl. Så om du har 20 liter öl med 6,7 % ABV så har du alltså 20*0,067 liter alkohol i ölen. Späder du ut med 3 liter vatten så får du därmed 20*0,067/23=0,058, dvs 5,8% ABV.

Formler:
(volymen alkohol i ursprungliga ölen)=volym*(ABV i %)/100
Ny ABV = (volymen alkohol i ursprungliga ölen)/(ny volym)

Bo

P.S. Det var Mans som jag fick svaret ovanpå

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack, men frågan gällde inte alkoholhalt utan hur många grader Ö man åker ner på pinnen om man späder 18L till 20L.

http://bistron.tumblr.com/

4 Senast ändrad av Weinkeller (2011-05-01 23:55:38)

Det är linjärt förhållande mellan volym och extrakt och ditt vatten har noll i specifik vikt.

Enklast är att räkna spädningen som Ö2=(Ö1*V1)/(V1+V2), i ditt exempel (57*18)/(18+2)=51,3

Angående effektivitet:
Points per Gallon ppg brukar vara angivet på de flesta maltsorter, dvs potentialen.

Vill man räkna på HWE kan du ta ppg*8,345 så får du det på formen oechsleliter/kg.

Ex) Pale Ale med 1,037 ger 37ppg och därmed ca 309 öl/kg
Leker vi med tanken att du använder 2kg malt och får 10l vört i jäshinken så skulle den ha OG 1,062 vid 100% effektivitet ((309*2)/10). Du hamnar på 1,045. Då får du effektiviteten ner i jäshinken (som jag tycker är den intressantaste effektivteten att titta på) som 45/62=0,7258 dvs 72,6%.

Jag tycker det är skönt att slippa räkna på sådana här saker särskilt vid komplicerade maltgivor och tycker därför det är riktigt smidigt med bryggprogram där alla värden för alla tänkbara maltsorter redan finns i datafiler vilket gör att man kan få alla siffror i realtid när man pusslar fram och tillbaka med recepten. Men det är bra att ha en grundförståelse för hur det hänger ihop rent teoretiskt och att det är förhållandevis enkelt för hand också.

macchiato skrev:

Tack, men frågan gällde inte alkoholhalt utan hur många grader Ö man åker ner på pinnen om man späder 18L till 20L.

Hej

Sorry

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20