Ännu en vattenjusteringsfråga...

Är på gång att även jag försöka behandla mitt vatten. Jag har läst på, lyssnat på radioavsnitten och tror mig förstå ganska väl hur det ska gå till. Dock finns en fråga jag inte tycker mig få något klart svar på. Det är möjligt att man kan göra på olika sätt men jag vill veta om det är något sätt som är rätt.

Frågan lyder: - Vilken volym vatten ska man beräkna tillsatserna utifrån? Mäskvolym? Mäsk+lakvolym? Kokvolym? Volym efter kok? Volym i jäshink? Någon annan?

Sedan verkar det finnas olika "skolor" för när man tillsätter vissa av salterna. Hur gör ni?

//Johan

Sv: Ännu en vattenjusteringsfråga...

Det beror ju helt på vad du vill uppnå. Vill du efterlikna ett specifikt vatten, vill du justera din mäsk till ett idealt pH eller vill du justera bitterhet/maltighet ?

jag brukar räkna på allt vatten.

Weinkeller skrev:

Det beror ju helt på vad du vill uppnå. Vill du efterlikna ett specifikt vatten, vill du justera din mäsk till ett idealt pH eller vill du justera bitterhet/maltighet ?

Det är just det här jag menar. Då finns det alltså olika sätt?

Jag har följande tankar kring justeringen. Öka kalciumet. Ibland förändra (samtidigt som jag ökar mängden generellt) balansen mellan sulfat och klorid beroende på öl jag ska brygga. Vid bryggning av mörka öl justera karbonatnivåerna så att mäsken håller ett ok ph. Kommer nog inte att ge mig på riktigt ljusa öl än men behöver nog justera ner ph:t lite då.

//Johan

gEOGRAFICA skrev:

Frågan lyder: - Vilken volym vatten ska man beräkna tillsatserna utifrån? Mäskvolym? Mäsk+lakvolym? Kokvolym? Volym efter kok? Volym i jäshink? Någon annan?

gEOGRAFICA skrev:

Sedan verkar det finnas olika "skolor" för när man tillsätter vissa av salterna. Hur gör ni?

Mängden salt beräknar du på hela mängden vatten, men uppdelat på varje "moment".
Dvs. Om du kommer använda totalt 35L vatten och tillsätter hela volymen från start blandar du ner hela mängden salt i mäsken vid inmäskning.

Men om du mäskar in med 20L och behåller 15L till lakning får du dela upp saltgivorna och anpassa dem till 20L resp 15L
Dumpar du i salt motsvarande 35L i 20L kommer pH't i mäsken att ev. skjuta i höjden eller sjunka som en sten.

Salter i fast form är enklast och mest effektivt att tillsätta i mäsken då de är svåra/"omöjliga" att lösa upp direkt i vatten pga. bla. pH
Dom trillar helt enkelt rakt igenom vattnet och lägger sig i en hög på bottnen av grytan.

Flytande kalciumklorid och ex. fosfor och/eller mjölksyra för pH justering av lakvatten kan dock tillsättas direkt i vattnet utan huvudbry.
Hoppar man detta steg kan man tillsätta resterande saltgiva i koket. Det beror givetvis på hur stor effekten av salterna är och vilka volymer man lakar med. etc.

En del av salterna du tillsätter kommer inte med till koket, vissa hembryggare och komersiella tillsätter därför en extra giva under koket.
Men då "knullar man myror" och utan möjlighet att mäta annat än pH i koket så är det nog mer en sak vi hembryggare kan skita i alt. kompensera
för och experimentera oss fram till det som passar våra individuella processer, recpet osv. Trial and error wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Igentligen kan man säga så att om man justerar för pH så måste du gör det i mäsken. Om du justerar för smaken är det lättast i koket.

T.ex. om du vill göra en pilsner men pH i mäsken är för hög, så tillsätter du syra i mäskvatten
Om du får rätt pH men du vill ha mer SO4 till din IPA, så är det lättast att tillsätta salt i koket

Man kan göra det betydligt mer kompicerad, men så länge man inte är expert finns ingen anledning att göra annorlunda. Det blir helt enkelt inte bättre.

http://saccharolicious.blogspot.com