Hur mycket kan man prima innan flaskan smäller?

Om man skulle vilja att en 33 cl flaska blir en garanterad fontän utan att riskera att den spricker, hur mkt socker vore lämpligt?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Hur mycket kan man prima innan flaskan smäller?

Jag tycker inte att man ska inte utgå från mängden socker/L i primingen.
Utan från det slutgiltiga trycket som kommer att finnas i flaskan.

Dvs.
Beroende på vilken temperatur du jäst din öl har du olika mängder löst kolsyra i din öl.
Ut i från den antagna mängden kolsyra tillsätter man sedan lagom mängd socker för att nå upp till sin slutgiltiga kolsyrenivå. Antingen Vol-Co2 eller g/L

Ett exempel taget ur tomma intet (utan verklighetsförankring), säg att du har 20 liter lager jäst vid 8C
Då kommer du att ha mer löst kolsyra i den än i din ale jäst vid 19C.
Det finns en tabell på humlegårdens sidan som minimerar huvudkliande.

Men jag ANTAR/GISSAR att vanliga svenska returflaskor 33cl klarar runt 3,2 -3,5 vol. Men man ska nog inte gå över 3,5 när man inte vet flaskornas skick.

Tysk veteöl ligger  runt 3,5 och dom flaskorna är ungf som våra svenska returglas, likaså belgiska ölflaskor
med undantag för vissa med aningen tjockare flaskor ex. duvel som har väldigt hög kolsyra.
Men det skadar ju inte att att lägga sig på marginal.

Vanlig öl på flaska ligger oftast på 2,5-2,7 Vol Co2

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av Techno (2011-04-08 09:25:38)

Hej

Jag håller med Thomas, det skadar inte att ligga lite på den undre marginalen. Jag brukar för det mesta tappa mina veteöl på tyska orginal flaskor. Efter några års tappning kanske dom inte är lika starka, så en viss marginal kan nog va bra.

Jag siktar på 3,3 co2 vol (Veteöl). Vid en jästemp på 19 c ger det ca 9,2 g /liter. Resultatet blir en trevlig knall vid flasköppningen, ingen "gush", samt en ordentlig kolsyra.

Sen men inte minst, den trevliga samt goda smaken.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av Gilgrim (2011-04-08 10:56:34)

En helt vanlig nytillverkad, felfri 33 cl returflaska skall motstå 6 bars tryck. Men dit vill ingen nå... smile Kapsylen skjuter innan flaskan, i teorin.

Jag håller med Bo & Thomas.

6 bar! det låter ju bra det... om jag siktar på 4-5 co2 vol då? jag vill inte att det bara ska skumma över.. helst ska det inte finnas en droppe kvar i flaskan efter att "pyset" är över hade jag tänkt... smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Se då också till att flaskan är skitig innan du fyller på ölen och inte allt för kall. Om du ändå inte tänkte dricka det som är i. Vad är det för practical joke du ska göra?

har planer på en större bjudning.. i utemiljö då..  tänkte att om man har 100+ flaskor och bjuder... att ett par av dem är riggade s.a.s, hehe känns som en kul stämningshöjare.. eller ja, nåt händer ju iaf, hehe smile

Bara du inte spränger bort händerna på några gäster så...
Ett tips i så fall är att lämna lite mer luft i flaskan när du fyller den. Av någon anledning, som säkert någon annan kan förklara, så skummar det fan så mycket mer av en flaska som inte är helt fylld. Vet detta av erfarenhet...

Come to the Dark Side, we have cookies.

Old Gowrie skrev:

Bara du inte spränger bort händerna på några gäster så...
Ett tips i så fall är att lämna lite mer luft i flaskan när du fyller den. Av någon anledning, som säkert någon annan kan förklara, så skummar det fan så mycket mer av en flaska som inte är helt fylld. Vet detta av erfarenhet...

Och skakar om den :-)

Jag fläskar på med priming utan hämnigar. Jag tror att flaskan måste vara defekt om det ska hända någonting.
Är det överhuvudtaget någon här som har råkat ut för en flask bomb?

Skål
/Bf

Haft en flaskbomb i hallen. Det var en flaska med patentkork från Ikea. Hela flaskan slogs i bitar. Tror dock inte att det händer med kapsly, men skulle aldrig våga göra samma praktical joke som du tänkt dig. När flaskan smäller, gör den det rejält och det är fan inte roligt. Öl precis överallt, glasslpitter och skit. Ser det som en farlig bomb och är noga med att aldrig göra om det igen. Så ta det lite lugnt. (Vet att jag kanske låter tråkig, men är lite rätt för sånt) Skulle hellre rekommendera dig att skaka några flaskor och höja tempen på dem innan planerat skämt...

kolla denna tråd. flaskorna utsätts för ett tryck på 2.5-3 bar under produktion.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15013

12 Senast ändrad av Flasktömmaren (2011-04-22 11:48:16)

mr_lullle skrev:

kolla denna tråd. flaskorna utsätts för ett tryck på 2.5-3 bar under produktion.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15013

tackar!

edit: i det tänkta scenariot känns dock vedergällningsrisken allt för stor med tanke på att allt som krävs för en enkel hämnd är att skaka om flaskan ordentligt smile