weiss sour

Hej,
Jag är rätt grön på att tillverka öl. Men har lyckats göra en handfull mkt goda helmaltsbrygder de senaste ½året. Mitt senaste försök är en weiss. Den har precis jäst från 1050 till 1015 och jag provsmakade lite när jag mätte. Och den är lite sur i smaken. Inte så värst mycket, som filmjölk kanske. Har den blivit infekterad? Eller kan detta vara som det ska?
Det enda som skiljde mot mina övriga brygder var jästen (och att jag använde 50% vetemalt förståss). Jag använde Danstar Munich torrjäst, samt att jag dehydrerade jästen innan. Den jäste otroligt bra och snabbt i ca 19-20 grader.

recept 20l
2 kg vetemalt
2 kg pilsnermalt
250 gr havreflarn
mäskning
30 min 50 grC
60 min 66 grC
kok 60 min
8 gr norther brewer 60 min
10 gr perle 20 min
20 gr stött koriander 20 min
50 gr apelsinskal 20 min

Sv: weiss sour

Weissbier har en naturlig syrlighet. så det är nog OK. jag har en liknande
bryggd på gång som ska flaskas inom några dagar. Jag använde ochså
Danstart Munich, jag jäste den i 17grader. Det var en riktig djävuls jäst.
Det överjäste 2 gånger, jag bredde mig t.o.m en jästmaka av det kom
ut på locket mums mums :-). Jag har har inte smakat än men jag förväntar
mig lite syrlighet fast inte så mycket som i filmjölk. Du anväder lite mer
ingredienser än mig så det går nog inte att jämföra riktigt. Du har rätt
mycket havreflarn desstum har du koriander och apelsinskal, kan det
möjligtvis bidra till syrligheten?

Skål
/Bf

Jästmacka, vegemite, det var ju en ide att testa tongue. Så syrlig som filmjölk var den kanske inte riktigt, men det var det enda jag kom att tänka på när jag provsmakade. Kommer syrligheten att minska/försvinna efter hand (efter sekundär, flasklagring)? Jag hoppas det.. Jag kan inte minnas att de komersiella veteöl jag druckit haft denna 'störande' syrlighet.

Nordtyska och belgiska kan va rätt syrliga. Sydtyska har mer den här "skum banan" smaken.
Min absoluta favorit som går lätt att få tag i är "Weihenstephan mit hefe" hoppas jag stavade rätt :-)
Den är milt uppfriskande syrlig med lite lite "skum banan". Det här är min första vete öl så jag vet
inte vad som händer med tiden. Men veteöl är färsk öl som inte ska lagras så jag hoppas min är bra
direkt efter ca 2 veckor på flaska.

Skål
/Bf

urso skrev:

Hej,
Jag är rätt grön på att tillverka öl. Men har lyckats göra en handfull mkt goda helmaltsbrygder de senaste ½året. Mitt senaste försök är en weiss. Den har precis jäst från 1050 till 1015 och jag provsmakade lite när jag mätte. Och den är lite sur i smaken. Inte så värst mycket, som filmjölk kanske. Har den blivit infekterad? Eller kan detta vara som det ska?
Det enda som skiljde mot mina övriga brygder var jästen (och att jag använde 50% vetemalt förståss). Jag använde Danstar Munich torrjäst, samt att jag dehydrerade jästen innan. Den jäste otroligt bra och snabbt i ca 19-20 grader.

recept 20l
2 kg vetemalt
2 kg pilsnermalt
250 gr havreflarn
mäskning
30 min 50 grC
60 min 66 grC
kok 60 min
8 gr norther brewer 60 min
10 gr perle 20 min
20 gr stött koriander 20 min
50 gr apelsinskal 20 min

Hej

Weiss är min favvo att både brygga samt att konsumera.

Jag ser i ditt recept att du använde både koriander samt apelsinskal. Dom brukar ju användas i den belgiska witen och inte i den sydtyska weissen.

En sydtysk är  mer fenolisk än en wit. Men huvudsaken är att ju att man själv tycker om ölet man bryggt.

Jag använder gärna torrjäster men till en sydtysk weiss så tycker jag att  Weihenstephan Wheat veteöljäst (Brewer's Choice 3068 Activator) är oöverträffad.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Att man gillar vad man brygger är definitivt huvudsaken, det är ju därför man håller på wink Och nu är jag betydligt gladare, efter en dag till i jästunnan så står oschle (ursäkta stavning) på 1013 och syrligheten har minskat betydligt. En två veckor på sekundär och det kommer nog att bli en kanon vetebira!! Min förebild var hoegaarden men jag vet att jag har både fel jäst och fel vete för det, så det blir väl nån hybrid. Kryddningen är väl någorlunda rätt och den ser åtminstone ut som en wit. Jag uppdaterar med smakupplevelse efter lite lagring.

Hej

Om du var ute efter en hoegaarden clone så är ditt recept kanon. Det var att du skrev att ditt senaste försök var en weiss, så jag trodde att det var en sydtysk, det handlade om. Ditt öl blir säkert välsmakande, återkom som sagt var gärna med uppdatering.  Lycka till.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Denna brygd borde kallas dr jekyl och mr hyde. Från att vara en grönöl som smakade (ja äckligt är kanske rätt ord men) inte gott till att vara utsökt på 10 dagar i flaska. Veteöl är definitivt annorlunda mot helmalts öl. Jag tog en i eftermiddags solen i dag och det passade som handsken vill jag lova. Den har mörknat något också sedan den tappades upp. Jag tycker inte helmaltsölen gör så. Och jag som trodde att jag kanske skulle bli tvungen att vaska hela satsen. Tur man inte gjorde det big_smile  skål på er!