Sommaröl 2011
Hej
Tänkte skapa en tråd om vilka sommaröl ni tänker brygga för att avnjutas nu på sommaren 2011.
Mitt bidrag: Jag är så tråkig, jag kommer att brygga förra årets öl i repris, jag blev mycket nöjd med det ena, hyfsat nöjd med det andra, men där finns det förbättringar att göra.
BOBO`S HALLON WEISS SAMT SOMMAR WIT
Båda ölen skapades av ett misstag. Meningen var att brygga en Weissen med
Munich Wheat Beer Yeast. Jag råkade av misstag ta Nottingham torrjäst, jästpaketen ser rätt lika ut.
Jaha tänkte jag det var ju trevligt. Då blir det en vanlig ale på 23 liter med en super låg beska, det kan ju inte va någon höjdare.
Jag funderade under veckan ölet jäste. Varför inte dela batchen på 2.
Jag gillar Kriek samt Framboisen lambicarna. Varför inte göra en Hallon vete utan lambic stuk samt en fuskwit.
Alltså vid sekundären så blev det 2 st hinkar.
Den ena batchen ca 11 liter, pytsade jag i enligt min brygglogg, 1,5 kg hallon som fick ett snabbt uppkok för sterilisering.
I den andra batchen ungefär samma volym ca 11 liter skalade jag av det gula på 1,5 citron samt krossade 5 g koriander och la i en humlepåse med ett sänke.
I den batchen med hallon så drog jäsningen i gång igen så sakteligga samt jäste i ca 4 dagar sen så stoppade det.
Citat från min brygglogg:
SLUT OMDÖME OM HALLON WEISSEN 100903
JAG DRACK UNDER SOMMAREN SAMT SENSOMMAREN NÅGRA HALLON DÅ OCH DÅ. JAG FÅR SÄGA ATT JAG ÄR MYCKET NÖJD MED MIN HALLON WEISS. DEN BLEV ABSOLUT MYCKET BÄTTRE ÄN VAD JAG HADE TÄNKT MIG. FÄRGEN VAR MYCKET DJUPT RÖD AV HALLONEN. SMAKEN MYCKET TORR, INGEN SLISKIG HALLON CIDER FRÅN KOPPARBERG DÄR. ANGELICA TYCKTE MYCKET OM DEN.
Min fuskwit blev ok. I år så skall jag tredubbla mängden citron samt dubbla mängden koriander. Fuskwiten blev väl egentligen en amerikansk vete.
Maltmixen från början var : Vetemalt 55 % Palemalt 45 %. Mäsken blandades med en ordentligt mängd klippt samt steriliserad halm för att underlätta lakningen, det fungerade alldeles utmärkt.
Bo