Wee Heavy

Hej,

Har inget jäsande för tillfället (förutom min pilsner som står och lagrar till sig i källaren) och abstinensen börjar bli för stor. Har slängt ihop ett lite recept på en Strong Scotch Ale. Dock vet jag inte om det blir bra med de råvaror jag har.

Mr. Z's Oak Aged Wee Heavy
Style: Strong Scotch Ale
Type: Extract/Partial Mash
OG: 1.075
FG: 1.023
ABV: 6.81%
IBU: 17.26

Batch Size: 8l

Grains:
1.2kg Amber dry extract
0.2kg Viking Crystal 100
0.3kg Thomas Fawcett Brown Malt
0.3kg Pilsner Malt

Hops:
7g Whitbread Goldnings Variety i 60 min.
6g Whitbread Goldnings Variety i 15 min.
5g Whitbread Goldnings Variety i 5 min.

Yeast:
Safale S04

Additions:
12g Oak Chips 7days in Secondary

Fermentation Steps:
Primary 7days @ 20grader
Secondary 7 days @ 22grader


Hade inte riktigt planerat att göra denna öl. Men jag blev plötsligt väldigt sugen efter en Belhaven Wee Heavy i helgen.

Jag vet att jag inte kan stöpa Brown Malt, utan måste köra en minimäskning med den och basmalt. Enda basmalten jag har hemma är pilsner malt, hade kanske varit mer typriktigt mer typ Marris Otter kanske...

Nu har jag aldrig mäskat förut, så jag är ganska osäker på hur det skulle gå till. Kan man köra typ BIAB och mäska pilsnermalten, brownmalten och karamellmalten i en nylonpåse i kastrullen i typ 65 grader i 60 min och sedan lyfta på påsen och låta det droppa av?

Därefter tillsätta maltextrakt och koka som vanligt.


Aprå på eken. Ni som har använt ekspån förut. Jag har lagt nivån på 1,5g/l. Hur mycket ek-karaktär kommer det att ge?


MVH
- Styrman Jansson

Sv: Wee Heavy

Jag tycker du har fattat det rätt även om du kan gå upp ett par grader på mäskningen. Om du vill kan du doppa påsen någon kvart efteråt i en ny kastrull med varmt vatten för att "laka" ut lite återstående socker.

Jag hade nog även sänkt jästempen till ca 18 grader i rummet, 04:an är snabb och genererar en del värme särskilt på en starkare öl. Så tempen i jäshinken kan bli ett par grader över rummets temperatur.

1,5g/l ekspån kommer nog ge en kännbar karaktär då du inte har så mycket annat som stör i smakbilden. Testa med den mängden först och smaka av ölen, tillsätt sedan mer om du tycker att det behövs.

Jag tycker ditt recept låter gott, aldrig fel med en Wee Heavy, har faktiskt en själv på gång som är inne på sluttampen av jäsningen nu.

Sv: Wee Heavy

Weinkeller skrev:

Jag tycker du har fattat det rätt även om du kan gå upp ett par grader på mäskningen. Om du vill kan du doppa påsen någon kvart efteråt i en ny kastrull med varmt vatten för att "laka" ut lite återstående socker.

Jag hade nog även sänkt jästempen till ca 18 grader i rummet, 04:an är snabb och genererar en del värme särskilt på en starkare öl. Så tempen i jäshinken kan bli ett par grader över rummets temperatur.

1,5g/l ekspån kommer nog ge en kännbar karaktär då du inte har så mycket annat som stör i smakbilden. Testa med den mängden först och smaka av ölen, tillsätt sedan mer om du tycker att det behövs.

Jag tycker ditt recept låter gott, aldrig fel med en Wee Heavy, har faktiskt en själv på gång som är inne på sluttampen av jäsningen nu.

Tack för respons.

Ja jag jag har läst att S04 både är snabb och flokulerar bra. Blir detta öl bra och jag bestämmer mig för att göra en Wee Heavy igen (lite mer planerat) så tänker jag nog prova Scottisch Ale 1728.

Använder du någon form av rökmalt till din Wee Heavy? Det finns ju lite sådana toner i t.ex. Belhaven Wee Heavy och det nämns ju också när man läser om stilen.

Vad gäller eken så gillar jag ek, och tanken är väl att kanske få ut lite vanilj/toffeaktika smaker. Jag kör på den mängden jag har. Så får jag väl tillsätta mer alt. låta eken ligga med längre om jag vill ha mer smak.

MVH
- Styrman_Jansson

Sv: Wee Heavy

Nej, min Wee är rökfri. Däremot har jag en Havreporter på jäsning med ca 24% tysk rökmalt. Den ska faktiskt även få en laddning amerikanska ekchips också, hör och häpna ca 1,5g/l wink

Sv: Wee Heavy

Ang amerikanska ekchips så tycker jag de två öl jag gjort med dem haft en härlig arom av urin de första veckorna smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Wee Heavy

Och de flesta öl med amerikansk humle luktar ju kattpiss....men gott blir det wink

Sv: Wee Heavy

Weinkeller skrev:

Nej, min Wee är rökfri. Däremot har jag en Havreporter på jäsning med ca 24% tysk rökmalt. Den ska faktiskt även få en laddning amerikanska ekchips också, hör och häpna ca 1,5g/l wink

Nu har jag inte just amerikanska ekchips utan en sådan där vit påse som det bara står "ekspån" på. Är väl främst tänkt att ha till vinsatser. Vill minnas att det följde med en sådan till en sats Doc's jag gjort.

Sv: Wee Heavy

De är ganska finmalda va? Kanske ska minska kontakttiden eller mängden något i såna fall.

Sv: Wee Heavy

Weinkeller skrev:

De är ganska finmalda va? Kanske ska minska kontakttiden eller mängden något i såna fall.

Ok. Kör med 1g/l i 7 dagar och smakar sedan av och avgör om det skall ligga i längre!

Sv: Wee Heavy

Hej Igen,

Lite sent men det blev "bryggkväll" igår. Receptet något modifierat:

Mr. Z's Oak Aged Wee Heavy
Style: Strong Scotch Ale
Type: Extract/Partial Mash
OG: 1.072
FG: 1.023
ABV: 7.07%
IBU: 18.05

Batch Size: 9l

Grains:
1kg Amber dry extract
0.2kg Dark extract
0.2kg Viking Crystal 100
0.2kg Thomas Fawcett Brown Malt
0.35kg Pilsner Malt
54g Sugar (kolsyrejäsning)

Hops:
7g Whitbread Goldnings Variety i 60 min.
6g Whitbread Goldnings Variety i 15 min.
5g Whitbread Goldnings Variety i 5 min.

Yeast:
Safale S04

Additions:
9g Oak Chips 7days in Secondary

Fermentation Steps:
Primary 7days @ 16grader (Råkade vara det i källaretrappan, och jästen skulle visst fixa ner till 15 grader)
Secondary 7 days (eller tills "rätt" ekkaraktär infinner sig) @ 20grader

Mäskningen blev rätt "vild" då jag råkade få en lucka och passade på att brygga rent spontant. Krossade malten i en matberedare och använda en "saftsilsställning" som jag spände fast ett (förkokt)gardintyg från ikea i. Höll ganska exakt 68 grader i 60 min. Dock spillde jag lite malt i vörten när jag skulle låta den droppa ur under uppkoket. Kanske inte är så farligt så det fick vara med i koket.

Annars flöt det på smidigt. Brunmalt luktade riktigt nötigt och fint.

Kylning till ca. 18-19 grader tog runt 45minuter i vattenbad.

I med upplött jäst och in med det i källartrappan. Nu håller vi tummarna att det blir bra!

Sv: Wee Heavy

Hmm,

Tappade om till sekundär idag. Om än lite sent.

Verkar ha jäst ut lite väl mycket. Mätte SG till 1.015-16. Undrar varför? Jäst i 18-19 grader. Är verkligen S-04 så effektiv?

Smakade... potent. Ganska kraftig nötig arom från brunmalten (blir lite mindre nästan gång), samt en del alkohol.

Hävde i 10g ekspån så får jag smaka av när det smakar "lagom" med ek. Tror den här ölen kommer behöva en del lagring innan den kommer till rätta.

Sv: Wee Heavy

styrman_jansson skrev:

Tror den här ölen kommer behöva en del lagring innan den kommer till rätta.

Samma här. Nioprocentig öl utan humle att gömma sig bakom. Fick en hel del mandelmassa och gröna äpplen trots en ganska stabil temperatur på 18-19 grader med WLP004. Men jag tror den kan bli riktigt fin framåt hösten, jag hoppas på det i alla fall smile

Sv: Wee Heavy

Weinkeller skrev:

Samma här. Nioprocentig öl utan humle att gömma sig bakom. Fick en hel del mandelmassa och gröna äpplen trots en ganska stabil temperatur på 18-19 grader med WLP004. Men jag tror den kan bli riktigt fin framåt hösten, jag hoppas på det i alla fall smile

Jaså du tror på hösten? Ja vaför inte. En sak är säkert. Jag tänker nog skaffa lite 33cl's flaskor att tappa den här på. 50cl känns som det kan bli lite väl wink

Sv: Wee Heavy

Buteljerade ölen ikväll. Den hade fått en klart kännbar sträv vaniljig ek-karaktär. Den väldigt rostade/nötiga smaken från brunmalten hade lagt sig lite, men förstörde fortfarnande balansen lite. Blir mindre nästa gång. FG hamnadw på 1016.

Sv: Wee Heavy

Weinkeller skrev:

Och de flesta öl med amerikansk humle luktar ju kattpiss....men gott blir det wink

Weinkeller är din katt till salu? :-)

Skål
/Bf