Slippa lösningsmedel

Hej

Jag bryggde förra våren en Dipa med ett OG på ca 1075, samt i början av hösten en Stout på ungefär  samma OG. Jäsningen funkade hyfsat och FG blev ca 1014 på båda.

Summa sumarum, efter en viss tid så provsmakades det. På det stora hela så var jag nöjd med ölen. En sak som störde, det var en viss känsla av lösningsmedel, aceton är väl det närmaste jag kan tänka mig.

Dipan konsumerades hyfsat snabbt, (färskvara) Några flaskor sparades för längre lagring. Stouten långlagrades. Stouten blev klart bättre med långlagring, dom sparade flaskorna med Dipa något bättre.

Båda ölen jäste i en temp i snitt på 20-21 c. Jag undrar om man jäser alc starka öl vilken maxtemp bör man inte gå över? Gäller alltså ej  Belgare, en del av dom skall ju jäsa i hög temp, utan "vanliga" öl.

Något annat än temp som kan va matnyttigt för att slippa aceton liknande toner.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2011-04-08 16:22:34)

Sv: Slippa lösningsmedel

Hallå Bo, tänkte faktiskt på dig i veckan när jag började planera inför min veteölsbryggning. Maila gärna din adress spaningar jag gärna en flaska när den är klar.

Bismaken, eller orsaken till bismaken heter etylacetat och är ofta ett tecken på för hög jästemp precis som du antog.

Eftersom du är gammal i gemet så kan vi utesluta andra alternativ.
Själv brukar jag pitcha vid 17-18c och hålla där ungf tre till fyra dagar, för att sedan sakta höja temperaturen upp till 20c under ca fyra dagar till. Antal dagar beror ju givetvis på hur mycket och snabbt det jäser.

Tanken är att hålla punggrepp om jästen så den inte gör som den vill, utan som du vill wink Ju tröttare den blir, ju mer värme ger du den så den jobbar klart.

Det är givetvis svårt att hålla sådana temperAturer och gradvis ökning utan kylskåp. Men håller man ögonen på blocket en tid så ramlar det alltid förbi ett och annat till rätt pris och lagom långt hemifrån wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Hallå Bo, tänkte faktiskt på dig i veckan när jag började planera inför min veteölsbryggning. Maila gärna din adress spaningar jag gärna en flaska när den är klar.

Bismaken, eller orsaken till bismaken heter acetaldehyd och är ofta ett tecken på för hög jästemp precis som du antog.

Eftersom du är gammal i gemet så kan vi utesluta andra alternativ.

Själv brukar jag pitcha vid 17-18c och hålla där ungf tre till fyra dagar, för att sedan sakta höja temperaturen upp till 20c under ca fyra dagar till. Antal dagar beror ju givetvis på hur mycket och snabbt det jäser.

Tanken är att hålla punggrepp om jästen så den inte gör som den vill, utan som du vill wink Ju tröttare den blir, ju mer värme ger du den så den jobbar klart.

Det är givetvis svårt att hålla sådana temperAturer och gradvis ökning utan kylskåp. Men håller man ögonen på blocket en tid så ramlar det alltid förbi ett och annat till rätt pris och lagom långt hemifrån wink

Japp då är en universaltermometer beställd och ett framgrävt kylskåp på plats. Nu kallagras min tyska pilsner. Sen ska det bli temperaturkontrollerad jäsning så det heter duga. Nu kanske man kan vinka hejdå till jäsrelaterade felsmaker iaf de som  beror på instabil jästemp. Sen ska det bli seriös vattenbehandling och beställas fatanläggning. Skönt med en månads bryggstopp så man kan planera och förbättra.

Gott Megen!

Dina smaklökar kommer tacka dig!

www.bryggradio.com

vill man prova smaken/doften av acetaldehyd så kan man låta bottensatsen efter primärjäsningen ligga kvar i hinken med locket lite löst på över natten ( läs; man är lat och lämnar lite disk till imorgon..), dagen efter kommer det att lukta kraftigt som "gröna äpplen", dvs acetaldehyd.
i ditt fall Techno, handlar det som du själv är inne på, om hög jästemp + hög OG, ethylacetat heter det på finspråk. tycker att 20-21 C är rätt högt för OG 75... sänk tempen säger jag..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Finns det inte en koppling till oxidation? Det kan ju vara en större risk när man brygger starka öl som behöver stå längre på ett jäskärl som släpper in mycket syre. Fast det kanske gäller acetaldehyd mer än etylacetat. Har någon koll på det?

Jo en gång fick jag ett lösningsmedel i min öl ... Jag tror att formeln var  C2H5OH så nu för tiden så kokar jag alltid den färdiga ölen 45 min för att slippa obehagliga överaskningar, såsom bordsdans,inbjudningar till kompisars flickvänner till trekant osv.....
mvh Y

yrmff skrev:

Jo en gång fick jag ett lösningsmedel i min öl ... Jag tror att formeln var  C2H5OH så nu för tiden så kokar jag alltid den färdiga ölen 45 min för att slippa obehagliga överaskningar, såsom bordsdans,inbjudningar till kompisars flickvänner till trekant osv.....
mvh Y

Hej

Kokar man den färdiga ölen i 45 min, då lär man knappast slippa obehagliga överraskningar. Knappast bordans, men förhoppningsvis en inbjudan till kompisarnas flickvänner, trekant kan kvitta, det blir aldrig bra, alltid någon som far illa.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

fresta skrev:

Finns det inte en koppling till oxidation? Det kan ju vara en större risk när man brygger starka öl som behöver stå längre på ett jäskärl som släpper in mycket syre. Fast det kanske gäller acetaldehyd mer än etylacetat. Har någon koll på det?

Jupp

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:
fresta skrev:

Jupp

Haha bra svar på flera frågor.