Bryggning av Triple
Hej! Kommer i helgen försöka mig på att brygga en triple, baserad på Jamil's recept i "Brewing classic styles". Han har Pilsnermalt, liten del aromatic och nästan 20% socker i det receptet. Jag kommer använda mig av jästen 3787 Trappist High Gravity från Wyeast.
Det är väl inget konstigt med det receptet men googlar man hans recept så finns det vissa utländska hembryggare som tycker att den är lite väl "rensmakande" och jag tolkar lite smått som om man kanske kan/ska utvidga receptet med eventuellt lite vetemalt (Ca 3%) och dubbla andelen Aromatic till kanske 4%. Vetet för skum och känsla och öka aromatic för en snudd mer maltkaraktär. Andelen socker kommer jag nog köra samma då jag vill att denna ska attenuera så bra det bara går.
Man kan ju också tänka sig att de som tyckt att receptet resulterat i en kanske för ren Triple helt enkelt har jäst det för kallt. Har förstått att Wlp530 och WY 3787 är ganska rena i sin jäsning om man jäser i det nedre rekommenderade temperaturintervallet.
Nån som har några synpunkter eller tips på hur ni lyckats med något liknande? Någon som rentutav testat receptet?
Jag hade tänkt att jäsa min i ett rum med en hyffsat stadig temp på 16-18 grader. Tänkt låta den stå där i cirka 3-4 dagar och sedan ställa den i ett varmare rum som håller cirka 20-22 grader Synpunkter på det?
Läser man om jästen så står det att den attenuerar särskilt bra om man "matar" den med socker under jäsningen gång. Har då tänkt att tillsätta halva sockermängden efter 3-4 dagar och resterande efter cirka 7 dagar istället för att dumpa i 1Kg socker på en gång. Ska jag köra på det eller ska jag tillsätta hela mängden i ett svep? Tanken med att dela upp det är ju att ge jästen bättre förutsättningar att komma igång ordenligt innan man tillsätter sockret, men är det bara onödigt att dela upp det?
Det blev visst många frågor men är tacksam för minsta svar.
Mvh P