Bryggning av Triple

Hej! Kommer i helgen försöka mig på att brygga en triple, baserad på Jamil's recept i "Brewing classic styles". Han har Pilsnermalt, liten del aromatic och nästan 20% socker i det receptet.  Jag kommer använda mig av jästen 3787 Trappist High Gravity från Wyeast.

Det är väl inget konstigt med det receptet men googlar man hans recept så finns det vissa utländska hembryggare som tycker att den är lite väl "rensmakande" och jag tolkar lite smått som om man kanske kan/ska utvidga receptet med eventuellt lite vetemalt (Ca 3%) och dubbla andelen Aromatic till kanske 4%. Vetet för skum och känsla  och öka aromatic för en snudd mer maltkaraktär. Andelen socker kommer jag nog köra samma då jag vill att denna ska attenuera så bra det bara går.

Man kan ju också tänka sig att de som tyckt att receptet resulterat i en kanske för ren Triple helt enkelt har jäst det för kallt. Har förstått att Wlp530 och WY 3787 är ganska rena i sin jäsning om man jäser i det nedre rekommenderade temperaturintervallet.

Nån som har några synpunkter eller tips på hur ni lyckats med något liknande? Någon som rentutav testat receptet?

Jag hade tänkt att jäsa min i ett rum med en hyffsat stadig temp på 16-18 grader. Tänkt låta den stå där i cirka 3-4 dagar och sedan ställa den i ett varmare rum som håller cirka 20-22 grader Synpunkter på det?

Läser man om jästen så står det att den attenuerar särskilt bra om man "matar" den med socker under jäsningen gång. Har då tänkt att tillsätta halva sockermängden efter 3-4 dagar och resterande efter cirka 7 dagar istället för att dumpa i 1Kg socker på en gång. Ska jag köra på det eller ska jag tillsätta hela mängden i ett svep? Tanken med att dela upp det är ju att ge jästen bättre förutsättningar att komma igång ordenligt innan man tillsätter sockret, men är det bara onödigt att dela upp det?

Det blev visst många frågor men är tacksam för minsta svar.

Mvh P

Sv: Bryggning av Triple

Tripel är en kul stil där man kan rocka loss ordentligt och ändå få ett bra öl, du kan vräka i vete och havre och kryddor och fan och hans moster. Jag hade inte tvekat att göra de förändringar du föreslår, håll ett öga på färgen bara om du ökar mängden melanoidinmalt. Jamil fokuserar ju på att få ett torrt öl, och de flesta triplar är rätt torra.

När det gäller jästemperaturen så är 16-18°C lite kallt för den jästen. Den kommer säkert göra jobbet, men den kommer inte gå upp i den där bärsärkagången som 3787 är så bra på, med tonvis av fruktsmaker och skumbananestrar. Jag hade kört hela jäsningen i det varmare rummet.

Att tillsätta sockret stegvis är en utmärkt idé. Men det behövs inte med den jästen, den står pall. Lägg krutet på en ordentlig förkultur i stället. Lycka till!

Think globally. Drink locally.

Jag tycker asolut inte att "lite renare" är en nackdel.
Många belgare är "för mycket"...

Skål
/Bf

En ren tripel är väl en bra tripel.

Tycker personligen att en tripel ska man akta sig för att jäsa alltför varmt, hellre runt eller knappt 20 grader. Om man nu inte vill ha ett överflöd av estrar och annat jox.

3787 är väl Westmalle-jästen som ger lite vad jag kallar komposttoner samt lätt kryddighet. Man behöver knappast någon krydda tillsatt, om man vill ha en ren tripel.

http://www.olprovningar.se/

Hej igen! Tack för all feedback! Då tror jag nog att jag kör i det varmare rummet, tanken med att jäsa initialt i det något svalare rummet var att tempen i tunnan var ett par grader högre än i rummet, och om jag då i den första fasen har 22 grader i rummet kanske temperaturen i tunnan blir för hög.

Vad gäller sockret så tillsätter jag allt på en gång om jästen inte blir alltför belastad av sånt, ju mindre pill med att ta av hinklocket, desto bättre.

Angående vad andra skrivit om att receptet resulterat i en "för" ren tripel så kanske de menar avsaknaden av kryddighet och andra jästsmaker, fast det vet jag ej utan bara spekulationer från min sida.

Hej igen! Ett orosmoln har nu dykt upp inför bryggningen idag; Jag har aldrig bryggt ett så ljust öl med detta vatten jag har tillgång till nu. Vattnet är från egen brunn så profilen är okänd. Tidigare när jag bryggt ljusa öl (var ansluten till GBG kommunala vatten) så har jag behövt justera lite med mjölksyra i mäsken och lakvattnet.

Om Ph blir för högt, vad är lämpligt storlek(krm,tsk) att dosera mjölsyran med nu när jag inte kan beräkna hur mäsk-Ph kommer reagera?

Mäskning och lakning är nu avklarat. Ph landade som beräknat lite högt för att vara optimalt, men två krm med mjölksyra så hamnade det på acceptabla 5,5 (12 L vatten och 4,4 kg malt). Lakvattnet fick sig också två krm(på 18 L). Vörten smakar inget konstigt iaf men jag antar att tiden får utvisa om jag gjorde tillräckligt eller för mycket.

Efter en vecka har det nu jäst ner från 1.084 till 1.023, men jästakten har sjunkit avsevärt. Från en våldsam start så jäser det nu mycket långsammare. Har siktat på FG 1.013, men börjar tro att den antagligen kommer sluta något tidigare. Fast om man läser om jästen på diverse forum så tycks jästen ha ett sånt beteende att den börjar starkt men avslutar desto långsammare. Någon som har såna erfarenheter vad gäller den jästen?

De öl jag bryggt med den jästen har jäst ut fint. Jag avslutade några dagar i 25-27 grader vilket bör göra susen. Sedan får man ställa kallt för jästen tar ett tag på sig att sedimentera.

Okej! Har nog problem att skrämma upp värmen såpass högt. Man får väl tränga ner jäshinken mellan sambon och mig i sängen;) Men jag ska försöka få upp tempen något iaf och se om det hjälper.

Det där med "renare" skall nog ställas i relation till Stark ljus belgisk ale, läs Duvel.  Denna, Duvel alltså, skall vara mycket ren medan en Trippel mår bra av mer maltsmak. Men precis som Peps säger gäller det att vakta färgen här, för Melanoidinmalt/aromatic har en tendens att snabbt färga ölet för mycket.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Färgen var ungefär som jag tänkt mig, en ljus rackare. Hoppas bara den jäser ut ordentligt och att det blir en bra smak på det bara.

Ny mätning idag och SG var då 1.008. Fan va gött, hellre att den jäst ut 5 punkter mer än beräknat än 5 punkter mindre. Jäsningen verkar ha lagt av helt. Får stå minst en vecka till på jästen och sedan blir det nog flaskning. Skulle helst kört sekundär på denna men har tyvärr ingen glasdamejeanne eller BB att tappa över i så jag får nog hoppa sekundären.