Fullers/1968
Hej
Har tänkt mig en clone av Fullers ESB. Jästen skall väl vara 1968. Den jästen kan ju va lite "kinkig" och så. Någon som vet om någon ev. ersättningsjäst som skulle kunna användas?
Bo
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fullers/1968
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej
Har tänkt mig en clone av Fullers ESB. Jästen skall väl vara 1968. Den jästen kan ju va lite "kinkig" och så. Någon som vet om någon ev. ersättningsjäst som skulle kunna användas?
Bo
På vilket sätt kan 1968 vara kinkig? Har en i kylen som jag tänkt använda snart, bra att veta vad jag kan vänta mig ![]()
Hej Bo.
Jag är ingen expert på brittisk öl men London III liknar Fullers ESB jäst till beskrivningen. Flockar också mycket. När jag läste Wyeasts beskriving tyckte jag även att Wyeast 1335 Brittis Ale II verkar likna ESB jästen. Även den flockar bra. Båda lämnar en maltig smak.
Men ska du göra en klon på Fullers ESB är det bäst att du tar rätt jäst från början, eller hur? Du får väl gå och skaka hinken var 6:e timme så att du får en ordentlig utjäsning. Tänkte du göra en partygyle och en London Pride på köpet? Pride gillar jag skarpt!
/Pål
Hej
Ja det blir nog 1968 ändå, jag får väl göra som du säjer, skaka efter någon dag. Bra motion oxså.
Bo
På vilket sätt kan 1968 vara kinkig? Har en i kylen som jag tänkt använda snart, bra att veta vad jag kan vänta mig
Fullersjästen är väldigt explosiv och flockar av bara den. Inom ett par dagar kan jästen ligga pall i botten av hinken och jäsningen har helt avstannat. Det du ska tänka på med 1968 är att under första veckan, eller tills att du kommit tillräckligt nära ditt planerade FG, skaka om hinken så att du sätter alla jästceller i rörelse i ölet så att jäsningen återupptas. En gång om dagen.
/Pål
Jag har London III hemma och går i bitter-tankar.
Låter intressant med partigyle för esb och londonpride-klon. Hur skulle ni formulera receptet och gå till väga?
Då passar nog denna artikel från senaste numret av BYO som handen i handsken ![]()
Alla fakta direkt från bryggeriet!
http://www.byo.com/component/resource/a … -of-london
Är just själv på väg att brygga en OG1030 öl på jäst jag isolerat från en flaskjäst Fullers.
har kört den förut, och även denna faller som en tegelsten i slutet av jäsningen.
Lycka till!
/Calle
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Fullers/1968