Hur stora batcher med kylväskan?
Hur mycket färdigt öl kan man räkna med om man kör med en 25 liters kylväska för mäskning och lakning? Nu menar jag en normal Pale Ale runt 4,5 - 5%.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur stora batcher med kylväskan?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hur mycket färdigt öl kan man räkna med om man kör med en 25 liters kylväska för mäskning och lakning? Nu menar jag en normal Pale Ale runt 4,5 - 5%.
20-25l ska inte vara några problem.
20-25l ska inte vara några problem.
+1
Eftersom man oftast satslakar i två omgångar så är det inga problem. 5,5 kg malt och 15 liter i första omgången och sedan laka ur med ca 18 liter: 15+18-5,5=27,5 liter sötvört. På ett ungefär... Men du får räkna med att kylväskan kommer vara fylld till brädden.
Hej
Har tröttnat på att recirkulera två ggr.
Lägger mera krut på första recirken och sen fyller jag på med varmt lakvatten efterhand,
i ett par omgångar ~5lit /gång utan att bädden får gå torr emellan.
Dessutom så har jag börjat att slitsa lakbädden efter varje påfyllning
skär kanske ner 50-60% av bäddens höjd och i ett rutmönster. Funkar kanon. ![]()
Mvh Raasken
Hej
Har tröttnat på att recirkulera två ggr.
Lägger mera krut på första recirken och sen fyller jag på med varmt lakvatten efterhand,
skär kanske ner 50-60% av bäddens höjd och i ett rutmönster. Funkar kanon.Mvh Raasken
Låter spännande, ska testa det nästa gång...
Nu gjorde jag så att jag hällde i 6 kg malt i väskan och fyllde upp med vatten och rörde om ordentligt, mätte temperaturen på mäsken till ca 65 grader. Jag lät det stå i 1,5 timme. Sedan tömde jag ut det utan att tänka på hastighet eller liknande genom kranen i botten slog tillbaka de första litrarna tills vörten var klar. Fyllde sedan på upp till bredden med nytt varmare vatten ca 68-69 grader och lät det stå i en halvtimme sedan tömde jag ut det genom kranen i botten slog tillbaka de första litrarna tills vörten var klar. Fick väl ihop ca 25 liter vört med ett OG på 1052 innan kok. Vet inte om jag gjort rätt eller fel eller vilken verkningsgrad jag kan ha. Kokade i 90 min. Det jag kan tycka var att väldigt mycket försvann i koket.
Kan säga att jag inte har en bazookascreen i botten utan utan slitsade kopparrör i en fyrkant med två extra rör inne i fyrkanten och jag had einga problem med att det satte igen eller liknande.
Hej
du fick väl ca 72 % i verkningsgrad innan kok. (25 l*52i OG) / 6kg malt. Ö på 1 kg malt = 300. 25*52/1800 = 72 %, så räknar jag i varje fall.
Bo
Kan tillägga att du inte behöver låta den andra tillsatsen av vatten (som du lät stå i en halvtimma) stå mer än några minuter. Konverteringen är redan skedd och du tillsätter bara mer vatten för att rensa ut allt det "goa" från malten. Se bara till att röra om ordentligt när du slår i vattnet och glöm inte att recirkulera de första litrarna även från denna andra sats.
Nu gjorde jag så att jag hällde i 6 kg malt i väskan och fyllde upp med vatten och rörde om ordentligt, mätte temperaturen på mäsken till ca 65 grader. Jag lät det stå i 1,5 timme. Sedan tömde jag ut det utan att tänka på hastighet eller liknande genom kranen i botten slog tillbaka de första litrarna tills vörten var klar. Fyllde sedan på upp till bredden med nytt varmare vatten ca 68-69 grader och lät det stå i en halvtimme sedan tömde jag ut det genom kranen i botten slog tillbaka de första litrarna tills vörten var klar. Fick väl ihop ca 25 liter vört med ett OG på 1052 innan kok. Vet inte om jag gjort rätt eller fel eller vilken verkningsgrad jag kan ha. Kokade i 90 min. Det jag kan tycka var att väldigt mycket försvann i koket.
Kan säga att jag inte har en bazookascreen i botten utan utan slitsade kopparrör i en fyrkant med två extra rör inne i fyrkanten och jag had einga problem med att det satte igen eller liknande.
Du har gjort helt rätt, förutom att som Bo skrev så behöver du inte vänta en halvtimme, utan bara 5-10 min så att maltbädden sätter sig lite.
Om du bekymrar dig för att det dunstar bort för mycket, så är det väl bara att laka av lite mer, eller tillsätta vatten under koket. Jag kör med en 30 liters gryta och brukar laka ut ca 28 liter till en 23 literssats. Om du inte får ut den önskade mängden efter två lakningar är det bara att slänga på några litrar till. Kolla bara så att det inte uppstår några oönskade tanniner (bitterämnen), som det kan göra vid höga temperaturer på lakvattnet. Jag har aldrig råkat ut för det, men ändå...
Bazooka eller kopparrör, går lika bra. Det som filtrerar mest är ändå själva maltbädden, det är därför du ska recirkulera dom första litrarna.
skär kanske ner 50-60% av bäddens höjd och i ett rutmönster.
I en annan tråd talar Raasken om att även värma recirkulationen. Det här börjar närma sig en syntes mellan sats- och flödeslakning och med inslag av manuell RIMS. Vi får väl i fortsättningen kalla det Raaskenmetoden. ![]()
Sådär då var den första helmaltsölen tappad på flaska OG 1052 FG 1012 Den doftar gott av en massa Cascadehumle. Ska nog testa att brygga samma öl en gång till och prova att torrhumla med Cascade för att få den där riktiga fräscha humledoften och smaken.Minskar också lite på bitterhumlen.
Du har gjort helt rätt, förutom att som Bo skrev så behöver du inte vänta en halvtimme, utan bara 5-10 min så att maltbädden sätter sig lite.
Om du bekymrar dig för att det dunstar bort för mycket, så är det väl bara att laka av lite mer, eller tillsätta vatten under koket. Jag kör med en 30 liters gryta och brukar laka ut ca 28 liter till en 23 literssats. Om du inte får ut den önskade mängden efter två lakningar är det bara att slänga på några litrar till. Kolla bara så att det inte uppstår några oönskade tanniner (bitterämnen), som det kan göra vid höga temperaturer på lakvattnet. Jag har aldrig råkat ut för det, men ändå...Bazooka eller kopparrör, går lika bra. Det som filtrerar mest är ändå själva maltbädden, det är därför du ska recirkulera dom första litrarna.
Grejjen är att jag inte får Beer Smith att stämma, om jag slår i mer vatten som du säger så blir ju OGt fel. Bryggde nu i helgen igen och hade 4,3 kg malt och tänkte göra en batch på 18 liter Det som hamnade i jäskärlet var knappt 15 liter och då hade jag ändå ökat mäsk och lakvattnet med 1 liter vardera. Någonstans försvinner en massa vatten + att jag inte får OG och FG att stämma.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Hur stora batcher med kylväskan?