Oatmeal Stout
Hej! Jag undrar om någon har nåt kul recept på en sån öl? Kollade på SHBF-receptdatabas och hittade bara två halvlökiga recept.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Oatmeal Stout
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej! Jag undrar om någon har nåt kul recept på en sån öl? Kollade på SHBF-receptdatabas och hittade bara två halvlökiga recept.
Kolla efter klonrecept på founders breakfast stout.
http://www.google.se/#hl=sv&biw=126 … 4449f982da
OK. Ska jag göra. Är den god? Svår att få tag på?
Den är fenomenal!
Tror att den fanns tillfälligt på bolaget för ett par månader sedan.
Kan finnas ett klonrecept på den i BYO, har för mig att dom hade ett nummer för ett tag sedan med temat "frukostöl"
eller om det bara var en massa olika klonrecept.
http://beeradvocate.com/beer/profile/1199/11757

Här är ett annat som jag inte testat själv men hittade i en bok i hyllan.
"Slamuel Smitz Oatmeal Stout"
OG 1050 - 1051
IBU 30 (formel framgår inte)
SRM 68
ABV 4,8%
VOL 18,9L
* 3,7 kg Maris Otter
* 227g Havregryn (rostas i ugnen på 150C)
* 227g Thomas Fawcett Crystal
* 227g Thomas Fawcett Chocolate
* 85g Rostat korn
Mäskt 90 minuter @ 67C
Hopfen -
EKG, en giva vid 60 min @ 30 IBU.
Jäst 1 - Wyeast 1084
Jäst 2 - Wyeast 1187 (Jäst 2 förslag som alternativ till jäst 1)
Saxat ur boken clone brews. Med tanke på att deras kontrollex kanske inte var så färska så kanske man kan justera humlen en smula.
Men det kanske redan är kompenserat för i receptet... Brygg en gång och se vad som bör justeras.
Min version, misstänker att den är ganska lik oatmeal stouten i "Brewing Classic Styles"
Recipe: Roasted Axa Stout
Style: Oatmeal Stout
TYPE: All Grain
Batch Size: 23,00 L
Boil Size: 25,00 L
Estimated OG: 1,053 SG (uppmätt 1,054)
Estimated FG: 1,015 SG (uppmätt 1,015)
Estimated Alcohol by Vol: 4,95 % (verklig på flaska ca 5,4%)
Estimated Color: 74,7 EBC
Estimated IBU: 29,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 60 Minutes
Ingredients:
------------
Malt:
Amount Item % or IBU
4,00 kg Pale Malt (Weyermann) C (6,5 EBC) 70,80 %
0,45 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) 7,96 %
0,34 kg Caraamber (Weyermann) (71 EBC) 6,02 %
0,36 kg Carafa I (Weyermann) (630 EBC) 6,37 %
0,25 kg Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (118 EBC) 4,42 %
0,25 kg Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199,7 EBC) 4,42 %
Humle:
20,00 gm Target [10,00 %] (60 min) 18,5 IBU
25,00 gm Goldings, East Kent [4,80 %] (60 min) 10,9 IBU
Mängd humle: 45,00 gram
Bitterness Ratio: 0,550 (IBU/FG)
Jäst:
1 Pkgs Ringwood Ale (Wyeast Labs #1187)
Övrigt:
0,75 tsp Yeast Nutrient
Mäskning:
Total Grain Weight: 5,65 kg
Single Infusion, Full Body
90 min Mash In Add 18,50 L of water at 73,3 C 68,0 C
Sparge with 12,16 L of 75,6 C water.
Jäsning:
6 dagar vid 21,0 C
8 dagar vid 21,0 C
Flaskjäsning: Bottle beer at 20,0 C with 151,3 gm of corn sugar.
CO2 Volym: 2,5
Notes:
------
Förberedelse: Gjorde förkultur 5dgr innan, 3l+250g ljust maltextrakt (dragit av detta från receptet).
Innan bryggdagen rostades havregrynen i ugnen på 150 grader i ca 60min tills de fick lite färg.
Logg:
2009-10-03:
Mätte oechsle på vörten innan kok till 51. Efter kok och med justering för förkulturen 1.054
Ställde att jäsa vid 21 grader i badrummet. Jäsningen kom igång redan på kvällen tack vare pigg förkultur.
2009-10-09
Aktiviteten låg. Tappade om och mätte oechsle till 15. I princip färdigjäst. Smakade mycket av det rostade kornet. Får stå och sedimentera 8dgr och därefter på flaska från ny tunna.
2009-10-17:
Tappade om på ny hink. Tillsatte 150g bryggsockerlag till ölen och tappade på 51st kapsylflaskor av olika storlekar.
2009-11-12:
Ölen nedburen i ölkällaren för lagring.
2010-01-18: Några öl har slunkit ner i min och andras strupar. Betyget är gott! Smakar mycket och liknar bra torrare Stouter som tex Guinness.
2010-08-12: Inte så många kvar nu. Tycker den blivit lite tunnare med tiden. En gnutta mer karamellmalt hade nog inte skadat.
2010-12-08: Fortfarande bra, märker inte av några åldringstecken. Ca 100-200g av någon mörkare karamellmalt hade nog suttit fint i denna öl.
Founders breakfast stout finns med i BYO´s specialnummer med 250 klonrecept så receptet borde ligga på deras hemsida. Glöm inte dina favoritflingor till bara :-))
Är lite sugen på att göra klonen på founders breakfast stout. Men den inehåller lite skum coklad och kaffe som är svårt att få tag på här tror jag.
(57 g) ground Sumatran coffee
(57 g) ground Kona coffee
(71 g) dark, bittersweet baker’s chocolate
(43 g) unsweetened chocolate baking nibs
Och är det inte massa fett i cholkad som dödar skumbildningen helt?
Här är ett annat som jag inte testat själv men hittade i en bok i hyllan.
"Slamuel Smitz Oatmeal Stout"
OG 1050 - 1051
IBU 30 (formel framgår inte)
SRM 68
ABV 4,8%
VOL 18,9L* 3,7 kg Maris Otter
* 227g Havregryn (rostas i ugnen på 150C)
* 227g Thomas Fawcett Crystal
* 227g Thomas Fawcett Chocolate
* 85g Rostat kornMäskt 90 minuter @ 67C
Hopfen -
EKG, en giva vid 60 min @ 30 IBU.Jäst 1 - Wyeast 1084
Jäst 2 - Wyeast 1187 (Jäst 2 förslag som alternativ till jäst 1)Saxat ur boken clone brews. Med tanke på att deras kontrollex kanske inte var så färska så kanske man kan justera humlen en smula.
Men det kanske redan är kompenserat för i receptet... Brygg en gång och se vad som bör justeras.
Hej jag valde detta recept och fräste upp lite. Vad tror ni blir detta ett balanserat öl? Ej bryggt än.
20lit batch
OG. 1.065
BU.36
4,7kg Pale
0,3kg Crystal
0,3kg Chocolate
0.3kg Roasted Oats
0,2kg Rosted barley
20g Target 60min
20g Target 20min
Ville gärna ha upp alkoholstyrkan lite
funkar dä med fullkorn?
Megen: Jag tycker ditt recept ser bra ut. Smaken är ju så olika och hade jag bryggt den skulle jag nog ökat havregrynen till 500g och ökat på crystalmalten till 500-600g också. Men det är så jag tror att jag skulle vilja ha den efter att endast ha bryggt en Oatmeal Stout innnan. Det kanske blir i maffigaste laget, but i like it! ![]()
Megen: Jag tycker ditt recept ser bra ut. Smaken är ju så olika och hade jag bryggt den skulle jag nog ökat havregrynen till 500g och ökat på crystalmalten till 500-600g också. Men det är så jag tror att jag skulle vilja ha den efter att endast ha bryggt en Oatmeal Stout innnan. Det kanske blir i maffigaste laget, but i like it!
Jag fundearade på det jag med. För nu är det bara basmalten och de rostade kornen som jag har ökat. Men helt klart lite mer havre och crystal kan ju knappast bli fel.
Nils-alf: Man får prova göra en batch med fullkornshavre och en med vanlig. Fast jag tror nog att skillnaden blir minimal.
Jag tänkte eftersom fullkorn innehåller veteskal. Men dä va fiber havregryn ja hade hemma. Då ä dä vetekli. Ja förstår inte riktigt alla skillnader, men, men. Ja kör på dä. Nu har ja redan rostat den i alla fall så.
Jag googlade nu, vetekli ä skal tydligen. Men dä ska väll inte kunna bli massa tanniner av dä när dä bara ä 10% av havregryna?
megen: Blev det någon bryggning av denna?
megen: Blev det någon bryggning av denna?
Ja men den blev inte fullt lyckad då den surnade under jäsning inte jäste ut så bra. Så antagligen mjölksyrabakterier. Men den går att dricka för att sötman och syran tar ut varandra lite. Det hela gjorde även att ölet blev rätt karaktärslöst då smakerna från det rostade och havren bleknade regält
TheJaff skrev:megen: Blev det någon bryggning av denna?
Ja men den blev inte fullt lyckad då den surnade under jäsning inte jäste ut så bra. Så antagligen mjölksyrabakterier. Men den går att dricka för att sötman och syran tar ut varandra lite. Det hela gjorde även att ölet blev rätt karaktärslöst då smakerna från det rostade och havren bleknade regält
Hej
¨
Vad menar du, surnade, under jäsningen. Vad hände ? eftersom ölet "surnade" under själva jäsningen,vad hände, bra att få veta så att jag slipper samma senare.
Bo
Ölet smakde surt och jäste ut rätt dåligt. Tror att belgaren och hugo råkade ut för något liknande. De diskuterar det i det första jästavsnitet på bryggradio. Belgarens beskriving på sitt passade bra in på mitt också. Surt/sött och försämrad smak på de andra man vill framhäva. I mitt fall det rostade och havresmaken. Men jag har inte hällt ut det då det inte på något sätt smakar rävgift. Är mest en tråkig smak bara.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Oatmeal Stout