Vilken humle i dessa ölsorter?

Gillar smakhumlen i den här ölen och tänkte köpa på mig samma humle till min bryggning men vilken humle är det?
West Coast IPA
Sierra Nevada torpedo
Västerås hantverksbryggeri Bödeln 5.6% vol

Sv: Vilken humle i dessa ölsorter?

För Green Flash -

6 Gal. recipe
OG: 1059
FG: 1014
SRM: 8.8
7.3% alc. vol.
BU: 92 (calculated from the brewery. Home Brew version may be lower)

90 min boil - pre boil volume: 7.7 gal. pre boil gravety:1054
dough in:
14.0 lb(6.35kg) 2-row
1.31 lb (0.594g) Crystal 40
1.31 lb (0.594g) Cara pils

Kettle hops:
Pellet hops
½ oz (15g) Simcoe 90 min (Bump BU up from 25 to 35 BU in the 90 min boil -Nathan's advice)

1/4 oz(8g) Simcoe 60 min
1/4 oz (8g) Columbus 60 min

1/4 oz (8g) Simcoe 30 min
1/4 oz (8g) Columbus 30 min

22g Simcoe 15 min
22g Columbus 15 min

1 oz (28g) Cascade 10 min

½ oz (15g) Simcoe and Columbus at flame out (1. Min)

Dry hop:
½ oz (15g) of Amarillo, Centennial, Columbus, Simcoe, (Cascade).
64F/17.7C for 14 days. Agitate every other day to keep hops in Suspension.

Mash:
152F/67C for 35 min, according to Chuck. Depends on your system and how fast you get to conversion.
Mash out at 168F/76C
Sparge at 170F/77C

Yeast: WLP#001/Wyeast1056
Ferment at 72F/22C

--------------------------
Sierra använder Magnum (Bitter), Crystal(Arom),  Citra (Torpedo)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tackar för svaret. Är det stor skillnad på de humlesorterna och cascade som jag har hemma? Tänkte brygga en APA och har Brewers Gold, Saaz och Cascade hemma.

Cascade är ganska lik åtminstone Simcoe, Amarillo, Centennial och Columbus. Kör på Cascade för smak och arom så hamnar du definitivt i rätt "smakområde". smile

Jäser: julöl

Jupp som Måns säger, Cascade is da shit i ditt fall och det är i princip den humlesorten som satte hela allt i rullning wink

Den har en riktigt trevlig grapefrukt-arom. Hittar du riktigt färska exemplar av ex. Sierra Nevada Pale Ale eller Nils Oscars India Pale Ale
så hittar du förhoppningsvis den smaken där.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Den har en riktigt trevlig grapefrukt-arom. Hittar du riktigt färska exemplar av ex. Sierra Nevada Pale Ale eller Nils Oscars India Pale Ale
så hittar du förhoppningsvis den smaken där.

App app app, Nils Oscars India Ale är humlad med Amarillo! smile

Ett annat tips är Anchors Liberty ale som bara är humlad med Cascade.

Jäser: julöl

Haha, ja där ser du hur jag hänger med i svängarna, pinsamt om det var sisådär 3 år sedan de bytte ut cascade mot amarillo.

Bra uppmärksammat där Måns!

www.bryggradio.com

8 Senast ändrad av Runo (2011-03-06 23:06:10)

Hur mycket smakhumle på ett ungefär bör man ha i och när i en 20 literssats för att få den där citrustonen som det är i t.ex Sierra Nevadan? Antar jag kan använda Brewers Golden som bitterhumle tror den har en alfasyra på runt 9%.

Enligt deras hemsida så använder de Magnum och Pearle som bitterhumle och Cascade som aromhumle (APA)

Jag skulle nog lägga mig på ca 30-50g cascade vid knockout för att få styr på aromen, beroende på hur krafig du vill ha den.
30g om du vill att den ska smälta in, 50g om du vill att den ska vara där med tydlig röst och 150g om du vill att ölet ska säga CASCADE MF*#¤!!

wink

www.bryggradio.com

10 Senast ändrad av Weinkeller (2011-03-07 11:30:27)

I BYO hop lovers guide nummer specar de klonen till SNPA med 28g vid 15min, 21g vid 0min och 21g som torrhumling. Hur nära det kommer originalet har jag tyvärr inte provat.

Edit: Sorry, humlen är beräknad till 19l i jästunnan och har alfasyrahalten 5% enligt receptet.

Tackar för alla svar. Blir nog att ta den humle jag har (Brewers gold) som bitterhumle och sedan Cascade som aromhumle.  Vad menas med knockout? Torrhumlingen hoppar jag över. Sedan blir det Maris Otter malt eftersom jag råkade köpa en 25 kg säck för mycket.
Vad tror ni om det här?

Batch Size: 23,00 L
Brewer:Runo
Boil Size: 20,78 L Asst Brewer: 
Boil Time: 90 min  Equipment: Aluminiumkastrull 
Brewhouse Efficiency: 65,00

5,50 kg Pale Malt, Maris Otter (3,0 SRM) Grain 82,09 %
1,00 kg Cara-Pils/Dextrine (2,0 SRM) Grain 14,93 %
0,20 kg Carabohemian (101,5 SRM) Grain 2,99 %
60,00 gm Brewers Gold 6,9% [6,90 %] (90 min) Hops 37,8 IBU
40,00 gm Cascade, 2009 (art. 440019) [7,00 %] (15 min) Hops 11,9 IBU
44,00 gm Cascade, 2009 (art. 440019) [7,00 %] (5 min) Hops 5,2 IBU
28,30 gm Cascade, 2009 (art. 440019) [7,00 %] (1 min) Hops 0,7 IBU
1 Pkgs American Ale (Wyeast Labs #1056) Yeast-Ale

Est Original Gravity: 1,059 SG
Measured Original Gravity: 1,059 SG
Est Final Gravity: 1,014 SG Measured Final Gravity: 1,005 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,82 %  Actual Alcohol by Vol: 7,05 %
Bitterness: 55,6 IBU Calories: 546 cal/l
Est Color: 9,2 SRM Color: 

Blir det för mycket bitterhet och för lite smak eller ser ni något annat "fel"??

Hepp! Mycket snack om gram humle i denna tråden, till hur många liter vört räknar ni på då? Finns det nån slags standard som man borde veta när någon skriver 40 gram humle så är det per X antal liter?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej

Skulle det inte bli lite enklare om man i stället för si o så mycket gram humle istället räknade på cg humle? Alltså alfasyra*humle i g, då får man ju rätt mängd oberoende  vid vilken alfasyra en viss humle har?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Fungerar ju till bitterhumle i vart fall.

Knockout = när värmekällan till koket stängs av.

www.bryggradio.com

15 Senast ändrad av Techno (2011-03-08 01:55:24)

Hej

Kanske off Topic.

Hur gör ni alla här, med beräkningen, om ett visst recept innehåller en viss mängd humle i g  med en viss mängd alfasyra och så har ni inte just den humlen men kanske en som kan ersättas rent smakmässigt, men innehåller en väldigt stor skillnad i alfasyra.

Slår ni då bara in ersättningshumlen i "favvobryggprogrammet" och så räknar det ut mängden ny humle i g som behövs? Funkar det så då börjar till och jag med att ge upp.

Jag gör så här: Receptet säjer 15 g humle a 10 % i 60 min. Jag har 50 g humle som har en alfa på 4,5 %. För att få samma mängd alfa syra som dom 15 g a 10 % så måste jag tillsätta ca 33,3 g av min 4,5 % humle, eller?

Min uträkning utan bryggprogram blir 15 g*10% = 150 cg. 150cg/4,5%=33,3 g

Bryggprogram är jättebra men som all matte det underlättar nog en del om man kan dividera samt multiplicera den gamla vägen innan kalkylatorerna kom

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Håller med dig bo om att genom tt kunna räkna med huvudet och en penna så förstår man lite mer av vilka faktorer som hänger samman.

Bryggprogram är superbra verktyg till inte bara uträkningar, utan även till konverteringar, loggning, lagerhållning, justering av recept...

Ladda ner beerSmith gratis och testa i 21 dagar.

www.bryggradio.com