Hej!
Har haft kraftig skummning i alla flaskfyllnings försök! 
Och sen har allt gått som på räls
???
Skillnaden är:
Rejält kallt öl!!! -2° till +2° sådär.
Direkt efter fatkopplingen har jag drygt 2m sk sytråd. Ölslang restriktor "sytråd" (3.0 mm i.d., 4.8 mm y.d.), 8738
Men det behövs lite skarvdon emellan: John Guest snabbkoppling för ölslang (adapter 9.5 mm y.d. - 4.8 mm y.d.) 8778
Sen kommer Cobra-tappen (pick-nick-tapp). Tappkran i plast 8921
Men det behövs igen lite skarvdon emellan: John Guest snabbkoppling för ölslang (adapter 9.5 mm y.d. - 4.8 mm y.d.) 8778
Och så var det den där: Ölslang (6.7 mm i.d., 9.5 mm y.d.), 8737
(Själv nöjer jag mig med skarv-bitar på 5-6cm av denna.)
Nu kommer finalen:
I Cobra-tappens utlopp tvingar man in en bit av den grövre slangen 20-30cm beroende på vilka flaskor man har (höjden).
Utanpå grova ölslangen trär man en silikonpropp som då blir justerbar i höjdled beroende på vilken flaska som skall fyllas.
Silikonpropp (konisk 22/17 mm) med borrat hål, passar ölflaska, 8052.
Själva fyllningen underlättas dessutom ifall flskorna är rejält kalla och blöta inuti. (No-rinse sanitering kanske)
Sen börjar jag alla mina fyllningar med att helt släppa ut allt trycket från fatet!
Därefter vrider jag upp manometern till precis så mycket som krävs för att sakta trycka ut ölen.
Det är mycket viktigt att man först övningsfyller minst en halvpint i ett glas bredvid första flaskan,
enbart i akt och mening att driva ut evt skum och tjyvluft ur slangar och kopplingar 
Täpp till öppningen på första flaskan mha silikonproppen och se till att ha slangmynningen 3-5 mm från bottnen, annars justera.
Förresten töm för säkerhets skull ytterligare en halvpint till, skum är förrädiskt. 
Fyll flaskan lugnt och kontrollerat genom att lätta lite på mottrycket när du med manlig bestämdhet klämmer på silikonet (pust). 
Justera, vid behov, in balansen mellan mottryck i flaskan och manometerinställning.=>Fyllningshastigheten
Kapsylera.
FAQ #1
-Vad gör man med de båda halvpintarna som drev ut skum och tjyvluft?
Answ #1
-Drick upp dom! och ett par till så att du glömmer "ditt blästerskåp/kuvös/Isolator(renrumsindustri) med inbyggda handskar"
Answ #2
-Meditera över vad som händer med fattrycket efterhand som tempen stiger...:(
Lycka till från Raasken
Som vid behov kan ta en bild och lägga upp...
bara du struntar i din kompressormatade telefonkiosk!
Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)