Flasktappning nytänkande?

Efter gårdagens flasktappning från fat som förvisso kan ses som en terapistund men ändå ganska kladdig och skummande aktivitet.

Nu jobbar jag med övertryck genom en konisk gummikork omkring matarslangen ner i flaskan, sen släpper jag ut lite tryck när jämvikt uppstår för att få den fylld. Dock kvarstår faktum att när jag ska ta bort korken så blir det alltid lite sprut, skum och inte en perfekt fylld flaska. Atmosfärtrycket är ju inte som i fatet och där ser jag mitt huvudproblem för den perfekt ölfyllda flaskan.

Då börjar hemmapularen tänka lite och en tanke som är galet overkill men ändå kanske skulle fungera vill jag testa på er, kanske någon som redan byggt något liknande? Det jag tänker mig är följande:

En konstruktion likt ett blästerskåp/kuvös/Isolator(renrumsindustri) med inbyggda handskar men byggd för att klara 1,5 bars övertryck. Kopplat till lådan har man sin kompressor som matar upp trycket i lådan till jämförbart för ölsorten man ska tappa. I lådan har man alla grejer såsom en back med flaskor, kapsyler, kapsylpåsättare. Sedan har man då självklart slangen med ventil för ölen som då stilla och fint kan rinna ner i flaskan pga det uppbyggda övertrycket.

Vad tror ni?

Sv: Flasktappning nytänkande?

haha hade varit sjukt coolt om du byggde det smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av Raasken (2011-03-02 08:53:41)

Hej!

Har haft kraftig skummning i alla flaskfyllnings försök! sad
Och sen har allt gått som på räls smile ???
Skillnaden är:
Rejält kallt öl!!! -2° till +2° sådär.

Direkt efter fatkopplingen har jag drygt 2m sk sytråd.                  Ölslang restriktor "sytråd" (3.0 mm i.d., 4.8 mm y.d.), 8738
Men det behövs lite skarvdon emellan:                                       John Guest snabbkoppling för ölslang (adapter 9.5 mm y.d. - 4.8 mm y.d.) 8778
Sen kommer Cobra-tappen (pick-nick-tapp).                               Tappkran i plast 8921
Men det behövs igen lite skarvdon emellan:                                John Guest snabbkoppling för ölslang (adapter 9.5 mm y.d. - 4.8 mm y.d.) 8778
Och så var det den där:                                                             Ölslang (6.7 mm i.d., 9.5 mm y.d.), 8737
                                                                                              (Själv nöjer jag mig med skarv-bitar på 5-6cm av denna.)

Nu kommer finalen:
I Cobra-tappens utlopp tvingar man in en bit av den grövre slangen 20-30cm beroende på vilka flaskor man har (höjden).
Utanpå grova ölslangen trär man en silikonpropp som då blir justerbar i höjdled beroende på vilken flaska som skall fyllas.
                                                                                               Silikonpropp (konisk 22/17 mm) med borrat hål, passar ölflaska, 8052.

Själva fyllningen underlättas dessutom ifall flskorna är rejält kalla och blöta inuti. (No-rinse sanitering kanske)
Sen börjar jag alla mina fyllningar med att helt släppa ut allt trycket från fatet!
Därefter vrider jag upp manometern till precis så mycket som krävs för att sakta trycka ut ölen.
Det är mycket viktigt att man först övningsfyller minst en halvpint i ett glas bredvid första flaskan,
enbart i akt och mening att driva ut evt skum och tjyvluft ur slangar och kopplingar cool
Täpp till öppningen på första flaskan mha silikonproppen och se till att ha slangmynningen 3-5 mm från bottnen, annars justera.
Förresten töm för säkerhets skull ytterligare en halvpint till, skum är förrädiskt. wink
Fyll flaskan lugnt och kontrollerat genom att lätta lite på mottrycket när du med manlig bestämdhet klämmer på silikonet (pust).  roll
Justera, vid behov, in balansen mellan mottryck i flaskan och manometerinställning.=>Fyllningshastigheten
Kapsylera.

FAQ #1
-Vad gör man med de båda halvpintarna som drev ut skum och tjyvluft?
Answ #1
-Drick upp dom! och ett par till så att du glömmer "ditt blästerskåp/kuvös/Isolator(renrumsindustri) med inbyggda handskar"
Answ #2
-Meditera över vad som händer med fattrycket efterhand som tempen stiger...:(

Lycka till från Raasken
Som vid behov kan ta en bild och lägga upp...
bara du struntar i din kompressormatade telefonkiosk!

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Raasken det låter ju suveränt!
Jag som funderade på att köpa en beergun, tror jag kommer pröva din teknik istället. smile

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Metoden som raasken beskriver funkar klockrent. När jag har fyllt ett gäng flaskor, lagt på kapsyl löst tar jag flaskorna en och en, håller tummen på kapsylen o vikar flaskan 90° och tillbaka till lodrätt. När skummet tryckt ut all syre ur flaskan fäster jag kapsylen. Man förlora nog lite kolsyra på detta, men vinsten ska vara att man minskar oxidering om flaskan ska sparas ett tag.

Jag hittade min inspiration här -> http://www.brewersfriend.com/2009/08/26 … m-the-keg/

Hej,
Jag tror inte det blir så lätt att ha ett sådant skåp med handskar och 1,5bars övertryck, det blir jobbigt att trycka in händerna genom handskarna.
1,5Bar är ju ungefär 1,5kg/cm2. Om hålet där handskarna sitter är 12cm i diameter har du en yta på 113cm2. 1,5kg/cm2 x113cm2 = 169,5kg som trycker ut genom hålen för hanskarna.
mvh//Johan

Jag tror jag är övertygad om att det finns en del nackdelar som väger över smile

Tack Raasken för ytterligare ett välformulerat inlägg! Även väldigt rolig läsning, eloge! Ska pimpa till min anläggning och testa enl. din beskrivning.

Kuriosa:
Johan, även om din formel är korrekt har jag svårt att tro att det blir det faktiska trycket på en handske som förs in. Om det varit en plan yta som man skulle trycka in så ser formeln utmärkt ut men om man istället ser handsken som en kon förenklat så kommer trycket att vara bra mycket mindre för att föra in handsken. Inget jag kan bevisa pga mina mer eller mindre goda tryckdymiska kunskaper smile

8 Senast ändrad av Björn Petersson (2011-03-02 17:24:53)

Annars finns ju alternativet att hyra in sig på en tryckkammare där man brukar ta hand om dykare som kommit upp för fort. Genom att där följa en del av Raaskens rekommendationer kan man också själv bli lite på trycket som en bonus.

Det är också en ide, bygg en egen tryckkammare. Täta ett litet rum som du och alla saker får plats i borra ett hål i dörren koppla in en pump som trycksätter rummet. klart.

Eller?

En fundering, hur blir det om man öppnar en öl i tryckkammaren? kommer all kolsyra vara kvar kvar i ölet under det trycket så man upplever ölen som utan kolsyra? :-)

kolsyran borde stanna kvar men den är ju fortfarande kolsyrad så den upplevs nog så. Det borde man väl kunna testa. hur svårt kan det vara att trycksätta ett stängt utrymme. en toalett kan vara svår pga alla hål som finns i utrymmet men en garderob eller liknande.

mr_lullle skrev:

kolsyran borde stanna kvar men den är ju fortfarande kolsyrad så den upplevs nog så. Det borde man väl kunna testa. hur svårt kan det vara att trycksätta ett stängt utrymme. en toalett kan vara svår pga alla hål som finns i utrymmet men en garderob eller liknande.

He he smile

Och när nån då öppnar garderoben så lär väl trumhinnorna hänga utanför som handskarna på skåpet då!! lol... wink

mvh H

Det där med garderoben kan vi nog glömma.

http://www.youtube.com/watch?v=VNpLv8cS2EE

Hej igen "Classe-Jazze"!

Känner precis som du att det är dags "to shape up" det här fjoll-träsket tillbaks till seriös nivå!
Jag vill ha beprövad hård fakta i bryggeriet!
Här kommer bilden på "kitet" som gett mej och många andra stor glädje och viss njutning wink

http://www.humle.se/punbb/images/upload/CPBF_B.jpg
ATB
Radical Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jag har kört med flaskfyllaren rätt i tappkranen utan silikonkork. Tricket är lågt tryck och lång sytråd.... avvägning där vilket gör samma sak. men ju längre sytråd, destå högre tryck och bättre flöde utan skum. Frys ölen till strax innan isbildning.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Det går bra att köra utan tappkran också. 5-10m sytråd, direkt ner i flaskan. Du spiller några droppar när du flyttar sytråden till nästa flaska men i gengäld så slipper du skumbildningen i tappkran. Och allt ordentligt nerkylt.

/PeO

Vad är vinsten, i förhållande till kolsyrejäsning?

Att kunna ta med sig ett par flaskor av en öl man bara har på fat? Mycket skrik för lite ull...

Slippa bottensats av jäst? Detta upplever jag som ett mindre problem.

Upplys mig smile

så ordentligt kallt öl och 5-10 m sytråd är vad som krävs? hur lång tid skulle det ta att tömma ett fat?typ 60 flaskor menar jag? låter ju intressant om det inte tar en evighet att göra..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

19 Senast ändrad av PeO (2011-03-05 18:32:06)

Och ordenligt kalla flaskor. Det tar ca en timme, en flaska per minut.

/PeO

Hur är hållbarheten på ölet man tappar på detta viset jämfört mot priming direkt i flaska?
Hoppas på knappt märkbar skillnad smile Hade varit skönt att kunna tappa på flaska och ha perfekt kolsyra så man inte behöver införskaffa för många fat.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Johan_std skrev:

En fundering, hur blir det om man öppnar en öl i tryckkammaren? kommer all kolsyra vara kvar kvar i ölet under det trycket så man upplever ölen som utan kolsyra? :-)

Och kan man dricka hur många eurolager som helst utan att rapa? Vad händer då när man ska lämna tryckkammaren? smile

fresta skrev:
Johan_std skrev:

Och kan man dricka hur många eurolager som helst utan att rapa? Vad händer då när man ska lämna tryckkammaren? smile

Jag har öppnat en stor pet-flaska cola i tryckkammare vid +5 bar(!). Den var inte helt oväntat väldigt platt. Smakade extremt surt (all koldioxid föreligger ju i syraformen d.v.s kolsyra), men några små bubblor kom faktiskt fram när man värmde den i munnen. Inte helt oväntat visade sig den efterkommande trycksänkningen omedelbart leda till kroniskt rapande hos samtliga deltagare under större delen av trycksänkningsfasen (som tog över 30 min för att undvika att blodet bubblar på samma sätt = dykarsjuka).
Någon öl behöver man inte dricka vid 5 bars tryck heller, då man redan är ganska ordentligt påstruken av kväveberusningen. tongue
Den där idén med hemmabygd tryck-låda som tråden startade med kan nog som sagt avfärdas ganska omgående. Inte bara är den grova uppskattningen av trycket mot handskarna helt rimlig, men betänk även hur många tusen kilo väggarna skulle utsätta för vid 1.5 bar. När de sedan väl ger vika, kan man nog räkna med att resten av husets väggar gör det också.

/Calle

Hej,

det var ett tag sedan det var någon aktivitet i den här tråden, men jag har ett par frågor så jag gör ett försök. Meddelandena varierar ju lite ovan, men min fokus är på flasktappining från fat och kolsyresättningen.

Bakgrund: Jag har hittills flasktappat (och kolsyrat med priming i flaska ) när jag bryggt, men tycker att det skulle vara trevligt att slippa bottensats. Lättare att ge bort, ta med etc. Har dock absolut noll erfarenhet av fat.

Har tittat en del på nätet, men har en del utestående frågor.
http://www.brewersfriend.com/2009/08/26 … m-the-keg/
http://www.homebrewtalk.com/f35/we-no-n … ndex5.html

Frågor:
1. kolsyresättning på fat, när man tycker in kolsyra från tub: Förstår jag rätt, att det inte bildas någon nämnvärd bottensats när man kolsyrar på detta sätt (eftersom den inte bildas via jäsning)?
2. kolsyresättning på fat, med priming: Hur undviker man att bottensats följer med när man tappar om till flaska?
3. Om man skulle vilja köpa på sig fat och grejer för en att kunna genomföra alternativ 1 eller 2 ovan, vad skulle vara den minsta (billigaste) inköpslistan?

Tack!

1. Det finns ingen nämnvärd bottensats, vill man få bort det lilla som ändå kommer med kan man kapa stigarröret 1 cm.
2. Ingen aning, aldrig testat men antar att man kapar stigarröret mer.
3. Humles webbutik har en bra lista på vad som behövs: http://shop.humle.se/fatolanlaggning
Vill man ha det billigare så finns det begagnade fat att köpa. Går även att hitta delar och kit på blocket/tradera/forumet emellanåt.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Köpte själv ett antal fat i Köpenhamn, där hade de bra pris på fyra fat, kanske går att göra nån bra affär där

http://www.maltbazaren.dk/shop/cornelius-76c1.html