bryggare i Linköping

hej
finns det några bryggare i Linköpingstrakten
själv är jag en nybörjare som vill lära mig lite mer

Sv: bryggare i Linköping

Hej,
Samma frågeställning här. Har haft lite problem med infektion och skulle gärna vilja ha någon erfaren som provluktar/smakar vad det kan vara för problem.

Jodå, jag är en av dem.

angående bifogad länk - här samlas både hembryggande och icke sådana ölvänner i Linköping. Vi har en mailinglista också. Hälsningar//Björn

http://www.ostgotaolklubb.se/

Styrman:Jag hjälper dig gärna om jag kan, skicka mig ett mejl så löser vi det.

Björn: Angående Östgöta Ölklubb, är den öppen för nya medlemmar? Vilka villkor finns? Kontakinfon på sidan du länkar till är lite bristfällig. Det skulle vara trevligt att träffa lite bryggarkollegor IRL så att säga.

Weinkeller skrev:

Björn: Angående Östgöta Ölklubb, är den öppen för nya medlemmar? Vilka villkor finns? Kontakinfon på sidan du länkar till är lite bristfällig. Det skulle vara trevligt att träffa lite bryggarkollegor IRL så att säga.

Det enda som skulle kunna kallas villkor som jag känner till är ölintresse. Jag vet inte om det ens finns ett medlemsregister förutom mailinglistan. Den som håller i det mest är Christer "Sudden" Sundell. En mera regelbunden aktivitet är att vi brukar träffas på kvällen andra torsdagen i månaden på någon av de mera välsorterade pubarna i Linköping. Den 10/3 är det på De Klomp.

Erik Rönnkvist brukar hålla kurser i helmaltsbryggning (se SHBF:s hemsida).

Titta under "Bilder på PicasaWeb" (det är inte bara SMÖF) så kan du se en del ansikten.

Jag ska försöka få fram lite mera.

Weinkeller skrev:

Styrman:Jag hjälper dig gärna om jag kan, skicka mig ett mejl så löser vi det.

Hej!

Lite sent Weinkeller. Men jag tror jag har löst mina problem. Verkar som det funkar nu.

Dock är det ju alltid kul att träffa likasinnade! Vore kul att vara med och brygga med några lite mer erfarna. Verkar vara riv efter platserna till Eriks helmaltskurser också så man kanske inte kan räkna med att komma med där.

Skulle det gå att få lite respons/kritik på hembrygga öl av någon.

@Weinkeller: Bor du i östergötland?

MVH
- Styrmannen

Jag har inte hunnit med att träffa gänget i Östgöta Ölklubb, det har varit rätt hektiskt på sistone. Jag kan gärna byta lite öl med dig. Jag har dock ingen domarkompetens eller liknande, men jag gillar att dricka öl. Jag bor strax utanför Linköping, skicka gärna ett mejl så får vi bestämma något.

Kanske någon form av bryggarträff i sommar med hembryggd öl och grillat skulle vara trevligt?

Hej!

Både jag och min sambo är öldomare, så om du vill ha feedback på någon öl så är du välkommen att lämna den till oss. Vi bor i Askeby, men det går bra att komma förbi mitt jobb (Ågatan i Linköping) och lämna några flaskor.

/Erik Rönnqvist

hembryggt skrev:

Hej!

Både jag och min sambo är öldomare, så om du vill ha feedback på någon öl så är du välkommen att lämna den till oss. Vi bor i Askeby, men det går bra att komma förbi mitt jobb (Ågatan i Linköping) och lämna några flaskor.

/Erik Rönnqvist

Trevligt. Själv bor jag utanför örtomta så jag skulle definitivt kunna komma förbi. Nu förväntar jag mig kanske inga toppbetyg för mina första bryggder men det vore kul att veta vad man kan förbättra...

Får man vara med? Jag har gått kurs hos Erik, hade bryggt lite helmalt innan, men det var bra att få förklaringar, tips, råd m.m. Har egentligen bara bryggt olika typer av ale, men det är ju å andra sidan det som jag gillar bäst.

Bor i Lambohov.

Verkar vara dags att dra ihop en Linköping med omnejd förening, börjar bli en del bryggare från Linköping nu. Vet inte hur östgöta ölklubb ställer sig till detta då jag inte träffat dem, men man kan ju lika gärna starta  en ny eller samarbeta etc. Problemet brukar vara att få tid att träffas när de flesta har vitt skilda agendor, jobb, familj, andra intressen etc. Men ett första steg kanske skulle vara att bilda någon form av lokal bryggförening? Alltid trevligt att träffa ölbryggare, smaka andras öl och snacka lite.

Är på och säkert mina två medbryggare också. Känner ytterligare en bryggare i Linköping.

Ja, varför inte? I Motala finns ett andelsbryggeri med några hundra medlemmar.
Är man 5-8 stycken kanske man kan skaffa/bygga ett halvstort bryggverk på sådär 60-80 liter och brygga ordentligt. Det här med att bygga utrustningen tycker jag är
halva nöjet. Brygger 20-litersbatcher hemma på spisen, det är lättare än att brygga 14-liters, därför att temperaturer vid mäskning m.m. håller sig stabilare. Inga problem att
koka 20 liter på spisen heller. 

Om inte annat kanske man kan fixa en "materialpool" där man kan låna utrustning av varandra? Tycker det är svårt att få tag på vettiga kärl till en rimlig kostnad, Blocket är
mer eller mindre dammsuget på +20 liters aluminiumgrytor. Skulle gärna vilja ha tag i några, och montera en seriös bottenavtappning på dem (1/2 tum VVS, mejerikoppling el. dyl.)

Kan få tag i ordentligt källvatten också, saknar dock jonanalys på det, men det är med största sannolikhet rätt mjukt. Stenkällare kan jag nog fixa tillgång till också. Kan vara kul att jäsa lager i, om man är lagd åt det hållet. Lagra öl kan man ju också göra där. Den håller +17 på sommaren och +6 på vintern.

Weinkeller skrev:

Verkar vara dags att dra ihop en Linköping med omnejd förening, börjar bli en del bryggare från Linköping nu. Vet inte hur östgöta ölklubb ställer sig till detta då jag inte träffat dem, men man kan ju lika gärna starta  en ny eller samarbeta etc. Problemet brukar vara att få tid att träffas när de flesta har vitt skilda agendor, jobb, familj, andra intressen etc. Men ett första steg kanske skulle vara att bilda någon form av lokal bryggförening? Alltid trevligt att träffa ölbryggare, smaka andras öl och snacka lite.

Sent svar men jag är gärna med. Vi kanske skulle börja enkelt och bara träffas i stan och kanske ta en öl och diskutera ev. upplägg?

Hur blev det med detta?  Har ni träffats eller lär det nedlagt?
Tycker också att detta skulle vara intressant!:)

Och erbjudandet om bedömning står kvar. Vi tar gärna mot både ruggugglor och bättre saker och försöker komma med bra feedback. Det är bara att komma förbi med de öl ni vill ha bedömda så fixar vi det. eriksnabelaaskeby.st.

Är minimal användare av Facebook men detta dykt upp.