Lager på Pale Ale malt

Jag undrar om det är någon som brukar använda Pale Ale malt till lageröl, typ ljus pilsner eller majbock?
Jag gillar skarpt Einbecker Urbock så jag tänkte försöka brygga mig en sådan.
Nu är det dock så att jag har rätt mycket Maris Otter Pale Ale malt hemma som jag vill brygga upp innan jag köper någon ny malt.

Är det något särskilt man ska tänka på?
Man behöver väl knappast göra en proteinrast?

Det blir väl en en kombinerad stegmäsk med en dekoktion.
Till exempel:
Inmäskning av rubbet vid 62ºC.
Dekoktion på en tredjedel som värms till drygt 70ºC och får rasta där en stund, lämpligen 20minuter innan uppkokningen påbörjas.

Efter återföringen upp med allt till 72ºC i ytterligare 30 minuter för att sedan avsluta med en utsmäskning vid 78ºC.

Maltsammansättningen har jag tänkt mig ungefär så här:
95% Maris Otter Pale Ale malt
4 % Carapils (ljus karamell)
1 % Caramünch (mörk karamell)

Tyska humlesorter genomgående till beska, smak och arom.
Troligen en humlearomtablett på sluttampen.

Kommentarer mottages tacksamt.
Berätta gärna om du bryggt bocköl själv.

Sv: Lager på Pale Ale malt

Jag testade ju med Pale Ale Malt till en bärnstens lager (Amber Lager) och har provsmakat den och jag kan bara rekommendera starkt att brygga lager med Marris Otter PA Malt. Man behövar inte proteinrast med PA Malt. Faktiskt inte heller med Weyermanns Pilsnermalt. Kollade på deras hemsida, och det står att malten är högmodificierad. Man faktiskt tror jag att man generelt får bättre lager med MO PA malt.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag bryggde ovan nämnda maibock med Maris Otter Pale Ale malt.
Imorgon är det dags att kolla vad som hänt.
Primärjäsningen vid c:a 8ºC är (förhoppningsvis) klar.
Det ska bli mycket spännande att se och smaka resultatet.
Är det bra så kommer jag att lägga upp recept och "bryggar-blogg" på "rätt" ställe.

Låter bra. Hoppas du blir nöjd med resultatet - fast det tror jag du blir. Marris Otter har så jävla bra smak tycker jag:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej Kenneth

Jag bryggde min första pilsner 1996. Jag läste i vår tidning en artikel av Robert Bush, där han gav sina synpunkter samt ett rec av en pilsner "lageröl" som kallades, vad jag nu kommer i håg så här, Plain Pils. Jag försökte göra som han (Robert) beskrev, men som vanligt så brukar det bli fel då. Jag använde Pale Malt från Maris Otter istället, för pilsnermalt. För det var den malten jag hade hemma. Annars så följde jag receptet så gott det gick. Enligt mina anteckningar så blev det lite strul med OG, den blev väldigt låg. Men det berodde antagligen på att det blev skitning i vörten. Kom i håg att jag då pytsade i 800 g extra palemalt. Men summan av kardemumman blev att efter 5 veckor i kylskåpet så hällde jag upp en nästan kristalll klar öl som hade en god skumkrona samt en helt perfekt kolsyrahalt. Jag jagar fortfarande detta första försök! Kenneth: Det var alltså Palemalt. Mina arbetskamrater pratar fortfarande om den ölen. Det var p¨å den tiden jag bara gjorde lite enkla anteckningar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Kenneth skrev:

Är det bra så kommer jag att lägga upp recept och "bryggar-blogg" på "rätt" ställe.

Hur blev resultatet?

Micke Granath

Kenneth skrev:

Jag bryggde ovan nämnda maibock med Maris Otter Pale Ale malt.
Imorgon är det dags att kolla vad som hänt.
Primärjäsningen vid c:a 8ºC är (förhoppningsvis) klar.

Hur blev den?

ALBA GU BRATH

Hej!
Den blev inte som jag hoppats så därför skrev jag inte om den.
Godkänd men inte mer.
Det blev för mycket restsötma.
Troligen så mäskade jag vid för hög temperatur.
Mäskschemat var mer gjort för pilsnermalt än pale ale malt.
Beskan var nog också lite för hög. Överhuvudtaget kändes ölet obalanserat.

Min erfarenhet av bocköl är just att de som regel känns lite kvalmiga och unka.
Den där fräscha doften och smaken hittar man bara i ett fåtal tyska bocköl.

Om jag ska göra en ny bocköl så kommer jag att köra med pilsnermalt.
För min del ska nog också utmäskningen vid 78 grader också bort.
Den ger så mycket dextriner och jag får nästan alltid hög restsötma när jag gör så.

Hej
Ger verkligen utmäskning mer dextrin?
Det skulle i så fall förutsätta att det finns en hel del del stärkelse kvar som spjälkas ner av AA när det inte finns någon BA kvar.
(Man kan ju inte göra om maltose till dextrin???)

Du kanske har lite för kort mäsktid.
Eller finns det alltid lite stärkelse kvar?

Hoppsan!
Detta hade inget med "lager på pale ale " att göra.
Borde gjort en ny tråd, men nu orkar jag inte byta,
sorry för det.
/Kjell

Jag bara skriver ner mina iakttagelser.
När jag går igenom mina noteringar så har sett att en utmäskning vid 78 grader ofta ger sämre utjäsning, dvs högre FG. Speciellt när jag har ett mäskschema med ett antal olika temperatursteg.

Det är möjligt att min process är sådan att det finns stärkelse kvar att konvertera.
Denna stärkelse fortsätter att konvertera under lakningen förutsatt att det finns enzymer kvar.
Vid utmäskning vid hög temp så finns det väldligt lite enzymer kvar.
Jag skulle kunna göra en längre mäskning vid lägre temp för att förhindra detta.

Något att fundera på vid kommande bryggningar.

Här kommer lite svammel...

Jag ser ett par möjliga mekanismer som kan ge olika effekter under en utmäskning. Vilka faktorer som dominerar tror jag beror helt på olika detaljer i den specifika mäskningen.

1) En möjlighet som redan nämnts är att det finns stärkelse kvar i mäsken, som pressas ut under utmäskningen och därmed ger upphov till ett ökat ubyte och då möjligen också lägre förjäsbarhet (högre FG) eftersom den sent erhållna stärkelsen inte hunnit processas.

2) En annan möjlighet är att, även om det inte finns stärkelse kvar, så kan effekten av en utmäskning bli att man "snoppar av" enzym arbetet i förtid och därför orsakar högre FG, eftersom enzymerna itererar på socker/dextrinprofilen i mäsken och FG sjunker hela tiden (dvs även efter det att man har negativt jodprov). Dextriner är inget homogent begrepp utan det finns både långa och korta dextriner, och mer enzym aktivitet kortar ned de långa dextrinerna, och ökar föräjäsbarheten eftersom det ofta också knoppar av förjäsbart socker. Som Kenneth skriver så fortsätter kvarvarande enzymer att jobba under lakningen (som man  ibland såsar på rätt länge med) så det blir i praktiken en förlängning på mäskningen. Även AA sänker FG. Fast denna effekt är ju klart bereonde av hur lång tid lakningen tar.

( Sen finns det iofs fler enzym än AA och BA i mäsken som är av betydelse för FG)

3) Ännu en möjlighet, kanske om man lakar snabbt, och har korta mäskscheman, är att om i princip all stärkelse väl är i lösning och det finns mycket enzym aktivitet kvar så snabbas även enzym aktiviteten upp när man höjer temperaturen, detta skulle då sänka FG. Har man mycket enzymer och kort mäskschema, så finns marginalerna att en ökad temperatur ökar förjäsbarheten.

Min (kanske inte så praktiskt framlaga) åsikt är ändå att netto effekten beror på alla detaljer, och det är svårt att säga något generellt som är sant i alla lägen, eftersom antalet variabler är stort.

/Fredrik