Tja.... Jag visste inte det innan när jag skrev detta. men nu vet jag hur man INTE skall göra.
Jag kokade 0.5 gram humle i 3 dl vatten i 10 min. Men om man skalar upp så blir det en otrolig koncentration. Alltså räknade jag helt fel. 10 min är åxå på tok för lång tid för att få fram smaken. Jag fick endast fram bitter och röd färg. Alla sorterna jag testade smakade samma. Mycket små skillnader kunde framträda i några, men kunde inte sätta fingret på vad.
Från vänster till höger:
Hallertauer mittelfru, hertzbrucker, northern brewer, saaz, spalter select och tettnanger.
Kanske korkat att testa med sorter som är så nära besläktade, men vet inte hur smaken är besläktad i dom
Men vilken färg det fick. Tyder på att jag tänkte fel med koncentrationen. Det var nog 10 ggr för mycket humle.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house