1 Senast ändrad av scaryeyes (2011-02-24 15:18:13)

Analys av humlesorter

Vet att vi hade uppe ämnet innan. Hur har ni andra gjort vid analys av humlesmak. Finns några som bryggt te. Håller själv på en liten analys av några sorter jag har hemma.
Kommer mer i ämnet om några timmar

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Analys av humlesorter

Hmm det låter ju praktiskt det där med göra te för att göra smakprov av humle. Det skall jag nog ta och pröva.
Hur gör du din analys?

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Analys av humlesorter

Tja.... Jag visste inte det innan när jag skrev detta. men nu vet jag hur man INTE skall göra.
Jag kokade 0.5 gram humle i 3 dl vatten i 10 min.  Men om man skalar upp så blir det en otrolig koncentration. Alltså räknade jag helt fel. 10 min är åxå på tok för lång tid för att få fram smaken. Jag fick endast fram bitter och röd färg. Alla sorterna jag testade smakade samma. Mycket små skillnader kunde framträda i några, men kunde inte sätta fingret på vad.

Från vänster till höger:
Hallertauer mittelfru, hertzbrucker, northern brewer, saaz, spalter select och tettnanger.

Kanske korkat att testa med sorter som är så nära besläktade, men vet inte hur smaken är besläktad i dom

Men vilken färg det fick. Tyder på att jag tänkte fel med koncentrationen. Det var nog 10 ggr för mycket humle.

http://forumbilder.se/images/204201133506P1b76.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Analys av humlesorter

Jag brukar ibland dricka humlete på kvällen. Mestadels min egenodlade Mauritz men jag har även testat några andra, bland annat EKG och Fuggle. Jag har inte utfört några tester men jag kan i alla fall dela med mig av hur jag brukar brygga humleteet för att de ska bli behagligt att dricka. Till en stor kopp på 4 dl brukar jag ta 2–3 kottar beroende på storlek och sedan slå över kokhett vatten. Det låter kanske inte mycket men väljer man en humle med högre alfasyrahalt så kan det ändå bli rätt beskt. Därefter får det dra några minuter (gissningsvis 5 min). Med andra ord brygger jag precis på samma sätt som vanligt te. Sen får man välja om man vill sila bort kottarna eller göra som jag och sila mellan tänderna. Humleteet får endast en mycket svag gulaktig ton.