1 Senast ändrad av Torgny (2009-11-22 21:39:28)

Kompensera för alkohol vid mätning med Öchsle-refraktometer?

God afton ärade bryggkollegor.
Jag har funderat på detta av och till en längre tid men inte kommit mig för att fråga.

Innan mitt långa brygguppehåll så införskaffade jag Humlegårdens refraktometer som är graderad i Öchsle.
Min tanke var att kunna se rätt värden direkt utan att behöva konvertera från Brix eller Plato.
Men det hade ju varit trevligt om man kunde mäta med det dyra instrumentet även under jäsningens
gång för att slippa slösa vört i onödan. Jag har letat men inte funnit någon som helst information om detta,
vilket kanske säger en hel del iofs.
Hade jag haft en refraktometer som mäter i Brix i stället för Öchsle så finns det gott om info på nätet hur man
konverterar mätresultatet efter jäsningens start till ett korrekt värde. Formeln ser ut så här:

SG=1.001843-0.002318474(OB)-0.000007775(OB^2)-0.000000034(OB^3)+0.00574(AB) +0.00003344(AB^2)+0.000000086(AB^3)

SG = Specific Gravity, OB = Original Brix, AB = Actual Brix (Brix Readings During Fermentation)

Källa: http://www.valleyvintner.com/Refrac_Hyd … _Hydro.htm

De flesta bryggprogram har detta inbyggt, för Brix, men eftersom en refraktometer graderad i Öchsle
tydligen är väldigt sällsynt i ölbryggningskretsar (speciellt i USA där programmen kommer ifrån)
så har jag inte hittat något program (eller websida för den delen) som har en sådan konverteringsalgoritm.

Den kanske inte existerar? Den kanske inte ens är möjlig pga diverse anledningar.

Jag tycker bara det är konstigt att ingen verkar ha frågat tidigare. Eller är det bara jag i hela världen som köpt en sådan? smile

Är det lättare att hitta en borttappad humlekotte på en åker än att åstadkomma denna konvertering? Hjälp!!! yikes

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

2 Senast ändrad av Ratatosk (2009-11-23 09:38:45)

Sv: Kompensera för alkohol vid mätning med Öchsle-refraktometer?

Den sidan ger ju en formel för spec. vikt -> Brix. I och för sig har den en smula löjlig precision; du kan nog approximera med Brix=Öchsle/4 utan att skämmas.

Ja, för den delen är själva huvudformeln så gott som rätlinjig. Kan det vara någon sorts excel-kurvpassning det där monsteruttrycket har kommit sig av? Det verkar inte riktigt vettigt vid en enkel anblick.

Ratatosk skrev:

Den sidan ger ju en formel för spec. vikt -> Brix. I och för sig har den en smula löjlig precision; du kan nog approximera med Brix=Öchsle/4 utan att skämmas.

Jag borde alltså kunna ta ett mått med min öchsle-refraktometer under jäsningen (eller efter jäsningens slut), dela det uppmätta värdet med fyra för att få resultatet i Brix, sedan mata in detta i korrigeringsformeln för att få ett korrekt värde? Har jag fattat det hela rätt? Annars är jag inte riktigt med på vad du menar. Jag vill ju helst inte blanda in Brix överhuvudtaget men finns det inga andra alternativ så får jag gå den vägen. smile

Din apparat mäter ju ljusbrytning och översätter till grad Ö, så jag kan inte se att dina mätvärden skulle ha andra problem än Brix-värdena (det att alkoholen ändrar brytningsindex). Det bör bara vara att skala om.

Det är inte lätt att veta hur tillverkaren har gjort skalan. Han kan ju ha utgått från Brix och gjort en rätlinjig eller kroklinjig anpassning. Det enda rätta är att kalibrera m.h.a. vatten, florsocker och knarkvåg.

På din länk sägs det
Formula to convert from SG to Brix (for those who prefer Brix  measurements):
Brix (Plato) = -676.67 + 1286.4*SG - 800.47*(SG^2) + 190.74*(SG^3)

och vi har SG=1+Ö/1000.

Om du går in här: http://www.mathe-fa.de/en och klistrar in formeln

-676.67+1286.4*(x/1000+1)-800.47*(x/1000+1)^2+190.74*(x/1000+1)^3

för f(x) och

x/4

för g(x), så kan du se hur pass rak den komplicerade formeln är. Välj, säg, 0..100 på x-skalan och 0..25 på y. Det går förstås att välja en annan konstant, men fyra är ett så runt och vackert tal som dessutom går att göra huvudräkning med.

Med datormaskiner finns det förstås inga egentliga praktiska hinder att använda komplicerade formler, men man lurar lätt sig själv med dem. Det blir som hokus-pokus som ger intryck att vara perfekt och exakt, när man i själva verket har många andra faktorer med betydande fel. Inget slår att kunna kalkylera i huvudet!

Brix är ju gram socker per 100 gram lösning, så exempelvis 10 g florsocker i 90 g vatten ger 10 Brix vilket i sin tur bör visa 40 eller 41 Öchsle på din hydrometer och refraktometer. Med lite tillsatt vodka kan du ju även se hur det påverkar mätningarna.

Ok, tack så mycket. Jag skall kalibrera så snart Conrad får för sig att leverera knarkvågen som jag beställde för en månad sedan.  Med lite tur så kan jag alltså då använda refraktometern under jäsningen. Coolt! big_smile

6 Senast ändrad av Ratatosk (2009-11-24 06:30:09)

Hej igen så här på morgonkvisten.

Efter lite titt på korrektionsformeln kan jag säga att approximationen

Ö_2 = 1,6*Ö_1 - 0,6*Ö_0

passar väldigt fint, där Ö_0 är start-öchsle, Ö_1 är okorrigerad öchsle och Ö_2 är det "sanna" öchslet.

Vill man göra det ännu enklare kan man räkna med

Ö_2 = (3*Ö_1 - Ö_0)/2

För att beräkna alkoholhalten mellan tummen och pekfingret kan man ta

0,131*(Ö_0 - Ö_2) = 0,131*1,6*(Ö_0 - Ö_1) = (Ö_0 - Ö_1)/5

Morebeer har också ett kalkylblad som kan hittas här: http://morebeer.com/learn_vids/vids_refract
Det är inte svårt att modifiera dem till andra enheter.

Många tack för det.

Väldigt intressant det här. Jag använder en refraktometer med brix skalan, riktigt smidigt för att kolla densitet under bryggningen.
Ska man räkna brix x 4 + 1? jag har fått lära mej - 1. Inte för att det gör så jättestor skillnad men man vill ju gärna göra rätt.

Thobbe

BRIX
http://www.humle.se/punbb/images/upload/brixoechsle.png
.............................................ÖCHSLE

Den blåa linjen är det komplicerade sambandet, den röda är det enkla Brix=Öchsle/4 eller omvänt Öchsle=4*Brix. Som du ser är den krokiga linjen aningen ovanför den räta upp till Öchsle 35 ungefär, men det är så lite att det knappt märks. Det är först uppe vid väldigt stark vört, säg 80 Öchsle, som felet är något att prata om (om vi nu ser den krokiga linjen som sanningen).

Räknar du fyra gånger Brix för att få Öchsle så hamnar du lite i underkant om du nu gör riktigt stark vört. Vid brix 20 får du 4*20=80, men egentligen är det "rätta" 83 ungefär.

Tack för en mycket bra förklaring.

Ett alternativ som stämmer lite bättre än Brix = Öchsle/4 utan att bli alltför komplicerad är denna s.k. rationella approximation:

Brix = 259 Öchsle / (1000 + Öchsle).

Förutom att den är enklare att beräkna än tredjegradsanpassningen som nämndes ovan så har den en stor fördel i att den är lätt att invertera:

Öchsle = 1000 Brix / (259 - Brix).

Egentligen beror SG av temperaturen, så om man ska vara riktigt petig bör man ange vid vilken temperatur man gör omvandlingen. Den rationella formeln ovan lär stämma bra vid 15°, tredjegradsanpassningen ska vara för 15,5°. Men det spelar nog ingen roll i praktiken.

Källa: M.P. Manning, "Understanding specific gravity and extract", Brewing Techniques 1, 1993.

Försöker dra liv i denna gamla tråden nu när jag funderar på att införskaffa en Refraktometer för att snabbare kunna ta mätningar när jag brygger.
Vill även ha för att kunna mäta hur jäsningen går utan att behöva ta så stora prover.
Läst på lite om de olika formlerna som används för att kunna mäta FG med refraktometern och det verkar ju tillförlitligt enligt många forum.

Själv använder jag mig av BeerAlchemy som har en kalkulator för att räkna ut FG, men i den kalkulator likaså som alla andra så utgår man från Brix.
Torgny, hur har det gått för dig, har du hittat ett tillförlitligt sätt att konvertera från Öchsle till Brix ?

Sen är jag helt kluven kring ifall man skall ha Öchsle eller Plato mätare.. Någon med erfarenhet här ?
Är det bättre nogranhet på den ena eller andra?
Öschle gör det ju lite enklare att konvertera till SG, men på andra sidan atlanten verkar ju Plato vara populärt så det känns som jag missat något.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Hej!
Nu är det ett tag sedan jag höll på med detta men tyvärr så fick jag aldrig konverteringsformeln att stämma. Provade på ett par batcher med hydrometer och öchslerefraktometern under jäsningens gång men det verkar som om konverteringsformeln inte var korrekt. Det är möjligt att jag missat något men jag vet inte vad i så fall.

Jag tycker det är väldigt synd att man inte kan använda ett så pass dyrt instrument under hela jäsningsförloppet bara för att det är graderat i öchsle i stället för det vanligt förekommande brix. Det lämnar en lite sur eftersmak så att säga. sad

Har letat på nätet efter svar men inte hittat någon lösning. Tycker det är konstigt att inte fler har frågat efter detta. Eller är det bara vi i Sverige som har denna typ av refraktometer och bara några få som använder den?

Önskar nästan att jag köpt en med brix istället. Då hade det inte varit några problem att konvertera, men när jag köpte den så inbillade jag mig att det skulle bli enklare med en refraktometer som visade värden vi är vana vid direkt. Tänkte inte då på de eventuella problem detta skulle innebära. Önskar att det hade tagits fram en formel från tillverkaren eller *host* säljaren (nudge nudge know what I mean wink ) så man kan använda refraktometern som alla andra bryggare gör...dvs under hela förloppet.

Som sagt, det är möjligt att andra bryggare som har samma instrument kanske lyckats använda den formel vi kom fram till men ingen verkar ju ha provat och meddelat resultat så...

Dystert.. Då avaktar jag nog inköp av refraktometern med dom skalorna.
Skall se ifall jag kan få tag i en sån här i sverige Refraktometer med Brix och SG skala det hade varit perfekt http://www.northernbrewer.com/default/r … t/id/3823/

Tack för infon.

Hej,

jag rekommenderar köp från HongKong. Sök på www.ebay.com efter "refractometer brix 18%". Det finns även 32% men då blir precisionen i avläsningen lite sämre och hur ofta gör man en öl med OG över 1.072?

/PeO

PeO skrev:

Hej,

jag rekommenderar köp från HongKong. Sök på www.ebay.com efter "refractometer brix 18%". Det finns även 32% men då blir precisionen i avläsningen lite sämre och hur ofta gör man en öl med OG över 1.072?

Jag gjorde faktiskt det förut, tänkte dock inte på det hade varit lättare med en upp till 18%, det blev en 32% som också har SG skala.
200:- med frakt, helt klart överkomligt.

PeO skrev:

Hur ofta gör man en öl med OG över 1.072?

Åja, det händer väl att de dippar ner så lågt. Men jag skulle inte kalibrera min utrustning efter det.

Think globally. Drink locally.

Jag har inte heller fått några vettiga värden från den konverteringsformel som används bla. i ProMash. Efter lite grävande i mina ölbryggararkiv hittar jag ett inlägg från 1999 av Louis Bonham i Homebrew Digest #3062 som jag tror är ursprunget till formeln. Det han gjort är att kombinera ett de empiriska formlerna för att uppskatta alkohol från (1) OG och FG med (2) SG och brytningsindex. Han löser helt enkelt ut SG ur formlerna givet alla andra storheter. Problemet är att empiriskt framtagna formler inte är avsedda att användas på det sättet och felen kan bli hur stora som helst.

Det är mycket bättre att ta fram en formel direkt från riktiga data. Nu finns det faktiskt en person som håller på med det: Sean Terrill. Jag har provat hans formel och den stämmer mycket bättre med mina gamla mätvärden på OG, FG och brytningsindex. Nu är jag inte riktigt säker på hur bra mina gamla mätvärden är så jag har börjat mäta brytningsindex på jäst öl igen för att se hur det stämmer. Men det verkar som om de nya formlerna kan fungera tillräckligt bra för att slippa ta hydrometerprov på utjäst öl i framtiden!

Torgny skrev:

Hej!
Nu är det ett tag sedan jag höll på med detta men tyvärr så fick jag aldrig konverteringsformeln att stämma. Provade på ett par batcher med hydrometer och öchslerefraktometern under jäsningens gång men det verkar som om konverteringsformeln inte var korrekt. Det är möjligt att jag missat något men jag vet inte vad i så fall.

Jag tycker det är väldigt synd att man inte kan använda ett så pass dyrt instrument under hela jäsningsförloppet bara för att det är graderat i öchsle i stället för det vanligt förekommande brix. Det lämnar en lite sur eftersmak så att säga. sad

Har letat på nätet efter svar men inte hittat någon lösning. Tycker det är konstigt att inte fler har frågat efter detta. Eller är det bara vi i Sverige som har denna typ av refraktometer och bara några få som använder den?

Önskar nästan att jag köpt en med brix istället. Då hade det inte varit några problem att konvertera, men när jag köpte den så inbillade jag mig att det skulle bli enklare med en refraktometer som visade värden vi är vana vid direkt. Tänkte inte då på de eventuella problem detta skulle innebära. Önskar att det hade tagits fram en formel från tillverkaren eller *host* säljaren (nudge nudge know what I mean wink ) så man kan använda refraktometern som alla andra bryggare gör...dvs under hela förloppet.

Som sagt, det är möjligt att andra bryggare som har samma instrument kanske lyckats använda den formel vi kom fram till men ingen verkar ju ha provat och meddelat resultat så...

Kan anledningen att ni inte fått formlerna att stämma med verkligheten vara att de refraktometrar ni har inte är temperaturkompenserade för maltos?

Brytningsindex påverkas i hög grad av temperaturen men det är värre än så. Alla olika sockerarter ska temperaturkompenseras för sina speciella egenskaper. Om man har en refraktometer som mäter brix och den är temperaturkompenserad så är den med största sannolikhet kompenserad för sackaros. Om man har en en som ger svaret i oechsle så är risken stor att den är temperaturkompenserad för druvjuice, dvs glukos.

Temperaturkompenseringen kan alltså ställa till det. Ibland är därför det enklaste det bästa, dvs. att mäta OG och SG med en vanlig hydrometer vid den temperatur som den är kompenserad för.

Mvh.
Sid