Kompensera för alkohol vid mätning med Öchsle-refraktometer?
God afton ärade bryggkollegor.
Jag har funderat på detta av och till en längre tid men inte kommit mig för att fråga.
Innan mitt långa brygguppehåll så införskaffade jag Humlegårdens refraktometer som är graderad i Öchsle.
Min tanke var att kunna se rätt värden direkt utan att behöva konvertera från Brix eller Plato.
Men det hade ju varit trevligt om man kunde mäta med det dyra instrumentet även under jäsningens
gång för att slippa slösa vört i onödan. Jag har letat men inte funnit någon som helst information om detta,
vilket kanske säger en hel del iofs.
Hade jag haft en refraktometer som mäter i Brix i stället för Öchsle så finns det gott om info på nätet hur man
konverterar mätresultatet efter jäsningens start till ett korrekt värde. Formeln ser ut så här:
SG=1.001843-0.002318474(OB)-0.000007775(OB^2)-0.000000034(OB^3)+0.00574(AB) +0.00003344(AB^2)+0.000000086(AB^3)
SG = Specific Gravity, OB = Original Brix, AB = Actual Brix (Brix Readings During Fermentation)Källa: http://www.valleyvintner.com/Refrac_Hyd … _Hydro.htm
De flesta bryggprogram har detta inbyggt, för Brix, men eftersom en refraktometer graderad i Öchsle
tydligen är väldigt sällsynt i ölbryggningskretsar (speciellt i USA där programmen kommer ifrån)
så har jag inte hittat något program (eller websida för den delen) som har en sådan konverteringsalgoritm.
Den kanske inte existerar? Den kanske inte ens är möjlig pga diverse anledningar.
Jag tycker bara det är konstigt att ingen verkar ha frågat tidigare. Eller är det bara jag i hela världen som köpt en sådan? ![]()
Är det lättare att hitta en borttappad humlekotte på en åker än att åstadkomma denna konvertering? Hjälp!!! ![]()