Receptförslag

Hej,

Jag täntke försöka mig på en "riktig" bryggning denna gång, dvs. inte använda extrakt.

Jag tänkte göra en 8-10 liters sats och har:
* 2 kg 5662C mörk karamellmalt (Viking, Sverige)
* 1 kg 621C münchnermalt (Viking, Sverige)
+ lite dark/pale chocolate malt

Det sägs ju "gå åt" 1 kg malt / 5 liter brygd, så om jag använder all münchener malt, och lite mindre karamellmalt, och har i lite chocolate malt, så kanske det kan bli nåt....
Nån jäst & humle lär jag få köpa...

Ni har säkert massa idéer... smile

Finns det nån käck "manual" om hur man skapar ett recept? Ofta utgår man väl att man vill ha en speciell typ av öl; men om man tager vad man haver, kan man då räkna ut vilken typ det är?

Jonas

Sv: Receptförslag

Det finns en massa böcker om receptformulering.
Precis som med mat så bör man förstås ha ett hum om vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Enklast är förstås att utgå från det någon annan gjort och börja med "vanliga enkla" recept.
När man gjort dete några gånger kan man själv börja experimentera med att byta ut olika malt, humle och jästsorter

Men man kan också göra göra "galna öl" som vår danske vän här på forumet brukar göra.
Vill du ha några basrecept att utgå ifrån så kan du titta på min lilla artikelserie:
"En teoretisk kurs i ölbryggningens hemligheter"
http://www.shbf.se/Tidningen/Online/En_ … r-del1.php
http://www.shbf.se/Tidningen/Online/En_ … r-del2.php
http://www.shbf.se/Tidningen/Online/En_ … r-del3.php

Sedan finns ju förstås även en radda med bryggböcker.
John Palmers bok "How to brew" finns på nätet http://www.howtobrew.com/

Angående ditt recept så liknar det väl mest öltypen "Münchener Dunkel" (bayerskt öl på svenska)

Sv: Receptförslag

jonash skrev:

Hej,

Jag tänkte göra en 8-10 liters sats och har:
* 2 kg 5662C mörk karamellmalt (Viking, Sverige)
* 1 kg 621C münchnermalt (Viking, Sverige)
+ lite dark/pale chocolate malt

Det sägs ju "gå åt" 1 kg malt / 5 liter brygd, så om jag använder all münchener malt, och lite mindre karamellmalt, och har i lite chocolate malt, så kanske det kan bli nåt....
Nån jäst & humle lär jag få köpa...

Jonas

Hmmm.......
Såg inte att du skrivit 2 KILOGRAM karamellmalt.
Utgick från att du skrivit 2 HEKTOGRAM dito.

Jag tror inte att det blir någon bra öl om du kör med 2 kg karamellmalt.
Det torde bli riktigt sötslibbigt och inte alls särskilt kul.

Skaffa istället 1 kilo münchnermalt till och ta 100 gram karamell samt lite pale choc (25 g) så blir det ett vettigare recept.

Sv: Receptförslag

Om du bygger kroppen med enbart karamellmalt bör du få lagom restsötma i ett öl. Däremot blir det antagligen någon form av lättöl som har en stor risk att vara lite sötsliskig och väldigt karamellig.

Om lättöl är något du vill exprimentera med så kör på. Om inte så får du nog skaffa lite mer basmalt.

5 Senast ändrad av jan_johansen (2006-01-03 13:36:18)

Sv: Receptförslag

Kenneth Skrev: Men man kan också göra göra "galna öl" som vår danske vän här på forumet brukar göra.

Min öl är inte alls galna. De är bara konsekvensen av att bli bryggda av en galen person;-) hehehehehehehe Men det brukar bli gott - och till mörkare lageröl kan jag säga att t.ex.  havremalt är MYCKET BRA. Joel och Tor som har smakat amber lager är mitt vittne på det:-) Så ibland kan det bli bra att ta ut svängerna och Kenneth - prova testa själv med lite havremalt i en halvmörk/mörk lageröl  - bara typ 100-200 gram per 10 liter - det blir otroligt gott - lover:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Receptförslag

Havre och havremalt är inte min grej riktigt.
Jag har provat en del öl med det och tycker inte att det är särskilt gott.
Fast det är bara min personliga åsikt.

7 Senast ändrad av jonash (2006-01-04 14:29:47)

Sv: Receptförslag

Tack för förslagen...

Det var ju inget recept jag angav; det var mer innehållet i mitt maltskåp.. smile
Jag vet inte riktigt hur jag lyckade beställa karamellmalten, men nu finns den ju där iallafall, så jag får väl testa nåt...

Beställer väl lite münchenermalt, och gör en bajer...
Bavarian eller Munichjäst borde väl bli bra?

Skall jag göra en förkultur, även om jag bara kör en 10-literssats?

edit:
Såg just att jästen var restnoterad... finns det nån annan jäst/torrjäst som duger istället?

8

Sv: Receptförslag

jonash skrev:

Det var ju inget recept jag angav; det var mer innehållet i mitt maltskåp.. smile

Hej Jonash,
varför inte köpa ProMash för en relativ billig peng?
http://www.promash.com/
Programmet är utmärkt på att "konstruera" egna recept eller skala andras recept.
Hls
/Jürgen

Sv: Receptförslag

Jag har just en testversion av beersmith, och, eftersom jag är unixgubbe, så har jag qbrew också. Promash har jag inte kollat ännu. Jag läste lite om dessa i en annan tråd...

Jag kommer inte åt beersmith-sidan från jobbet, den är spärrad.. Tobacco&Alcohol related.

humle.se är dock öppen... ännu..

10

Sv: Receptförslag

jonash skrev:

eftersom jag är unixgubbe, så har jag qbrew också.

Hej Jonash,
köp dig en begagnad bärbar med MS privat och upptäck en hel ny värld, säkerhetshål inkluderade.
Hls
/Jürgen

Sv: Receptförslag

jonash skrev:

eftersom jag är unixgubbe, så har jag qbrew också.

Tjohopp, en unixbroder på forumet, trevligt. Om du kör Linux lär ProMash gå att köra okej i Wine. Inte provat själv, dock.

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Receptförslag

OBS  OT!!!

Förvånande många kör linux/unix nu för tiden. Jag blev förvånad när jag började pilla med det och en hel värld med folk, som man trodde att man kände, trädde fram i ljuset.

Föresten så fungerar det bra i windows också! Qbrew alltså.

Sv: Receptförslag

Jag la in min första installation av linux 94-95 när jag pluggade (slackware 3.0 :-) då det var rätt torftigt, men underbart roligt och mycket lärorikt! mycket hackande på den tiden blev det... och dyra telefonräkningar blev det också när man hade modem...usch smile nu på senare tid har det blivit mest windows (skäms lite) även om jag fortfarande har min burk uppsatt för dual boot på linux och windows så var det säkert ett år sedan jag körde linux mest pga av att jag inte har tid att försöka avlusa drivrutiner till alla tillbehövr som scannrar och kameror etc. Men det går framåt på den fronten med.

Enda anledningen till att jag kör windows nu är att sist jag köpte ny dator till bra pris så fick man en förinstallerad windows licens. Skulle inte falla mig att köpa windows annars.

/Fredrik

Sv: Receptförslag

Jag har klarar mig väldigt bra utan bryggprogram smile
Fuskar dock och använder excel för alla beräkningar av beska, utjäsningsgrad, konvertering mellan SI och am. enheter osv.

Sv: Receptförslag

Jag kör också kalkylprogram + lite VBA kod för mer komplicerade räkneuppgifter + ett litet egenskrivet program för förjäsbarhetsuträkningar.  För receptformuleringen gillar jag excel dock.

/Fredrik

16

Sv: Receptförslag

peps skrev:

lär ProMash gå att köra okej i Wine. Inte provat själv, dock.

/Per

Hej Peps,
"lär"? Varför inte prova och berätta för oss andra?
Hls
/Jürgen

Sv: Receptförslag

Lever wine fortfarande? smile jag har inte kört win på säkert 7 år smile och redan då gick enkla program, typ "notepad" utmärkt att köra... men alla lite mer avancerad program kraschade benhårt...

/Fredrik

18 Senast ändrad av Kenneth (2006-01-04 19:34:49)

Sv: Receptförslag

jonash skrev:

Tack för förslagen...

Skall jag göra en förkultur, även om jag bara kör en 10-literssats?

edit:
Såg just att jästen var restnoterad... finns det nån annan jäst/torrjäst som duger istället?

Jag tycker att SafLager S-23 är riktigt bra att göra underjästa öl med.
Ren och fräsch jäsning även vid lite högre temp.
Det räcker med en påse även för uppåt 20 liter enligt min erfarenhet.

Sv: Receptförslag

Fredrik skrev:

Jag la in min första installation av linux 94-95 när jag pluggade (slackware 3.0 :-) då det var rätt torftigt, men underbart roligt och mycket lärorikt! mycket hackande på den tiden blev det... och dyra telefonräkningar blev det också när man hade modem...

Ja, ojoj, minnen. Linux 1.2.23. Jag har fortfarande kvar disketterna med slackware någonstans. Dyrligen nedladdade med 9600-modem.

Think globally. Drink locally.

Sv: Receptförslag

jurgen skrev:

"lär"? Varför inte prova och berätta för oss andra?

Bra poäng, det borde jag göra. Tyvärr är wine varken stabilt eller ens halvfärdigt för min hårdvara och unixdialekt, så jag har inga förhoppningar att det kommer gå jättebra. Om någon annan på forumet kör Linux på x86 och har lust att prova vore det roligt att höra hur det fungerar!

Men jag lovar att prova så snart jag får några timmar över!

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Receptförslag

Ja det var tider det yikes) Det är fantastiskt vad utvecklingen gått framåt. Jag kommer ihåg -92 när jag fick upp ögongen för internet, men WWW bara låg i sin vagga, det kom väl först något år senda på riktigt... man fick köra gopher och söka med sökmotorn veronica innan... ja jädrar.  Sen efeter några år kom mosaic och WWW. Det kändes ju hellyxigt. På den tiden var jag helt insnöad på andra saker än öl och jäst. Jag drack inte öl alls på den tiden och var inte det minsta intressead av biologi heller. Jag var mitt uppe i en liten personlighetskris som grundade sig i att jag sakta men säkert insåg att den newtons och einstins världsbild inte var korrekt och kvantmekaniken kom in i bilden. Det tog ett par år att smälta den biffen, kansk "trösthackade" jag lite extra under tiden :-)

/Fredrik

22 Senast ändrad av jonash (2006-01-05 11:00:40)

Sv: Receptförslag

peps skrev:
jurgen skrev:

"lär"? Varför inte prova och berätta för oss andra?

Bra poäng, det borde jag göra. Tyvärr är wine varken stabilt eller ens halvfärdigt för min hårdvara och unixdialekt, så jag har inga förhoppningar att det kommer gå jättebra. Om någon annan på forumet kör Linux på x86 och har lust att prova vore det roligt att höra hur det fungerar!

Men jag lovar att prova så snart jag får några timmar över!

/Per

Jag testade lite, och det funkar nog.

Det blev massa felmeddelanden vid installationen, men det går att köra iallafall. Men det är ju det gamla vanliga problemet med typsnitten; de blir ju aldrig riktigt bra, hela texten syns inte alltid...

Jonas