Receptförslag
Hej,
Jag täntke försöka mig på en "riktig" bryggning denna gång, dvs. inte använda extrakt.
Jag tänkte göra en 8-10 liters sats och har:
* 2 kg 5662C mörk karamellmalt (Viking, Sverige)
* 1 kg 621C münchnermalt (Viking, Sverige)
+ lite dark/pale chocolate malt
Det sägs ju "gå åt" 1 kg malt / 5 liter brygd, så om jag använder all münchener malt, och lite mindre karamellmalt, och har i lite chocolate malt, så kanske det kan bli nåt....
Nån jäst & humle lär jag få köpa...
Ni har säkert massa idéer... ![]()
Finns det nån käck "manual" om hur man skapar ett recept? Ofta utgår man väl att man vill ha en speciell typ av öl; men om man tager vad man haver, kan man då räkna ut vilken typ det är?
Jonas