K-97
Är intresserad av att testa Safale K-97, men har ingen större lust att behöva köpa 500g.
Är det nån jäst som går att ta hem i 11,5g förpackning?
mvh H
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Humlegården → K-97
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Är intresserad av att testa Safale K-97, men har ingen större lust att behöva köpa 500g.
Är det nån jäst som går att ta hem i 11,5g förpackning?
mvh H
K-97 är en av de sorter som Fermentis inte har på småpåsar, så 500 g är det minsta.
Just nu har vi faktiskt K-97 500 g på rea för 195 kr (kostar normalt 475 kr). Bäst-före-datumet var i december 2009, men det är ingen fara att använda jästen. Den håller sig ett år ytterligare vid kylförvaring.
Edit: december 2010 ska det vara
Ett annat alternativ kan vara att testa Wyeast 1007 (German Ale)
K-97 är en av de sorter som Fermentis inte har på småpåsar, så 500 g är det minsta.
Just nu har vi faktiskt K-97 500 g på rea för 195 kr (kostar normalt 475 kr). Bäst-före-datumet var i december 2009, men det är ingen fara att använda jästen. Den håller sig ett år ytterligare vid kylförvaring.
Synd!!
500Gram!!
Ja det hade ju varit ett alternativ, har dock inget bra sätt att förvara denna stora mängd utan att äventyra kvalite´n ,då jag gör åt som mest 25gram per bryggning, nåt bra förvaringstips?
mvh H
Ett annat alternativ kan vara att testa Wyeast 1007 (German Ale)
Det gör/har jag gjort !
Läste att K-97 var just en torrvariant av 1007 och detta väckte intresset. Detta (intresset av torrvarianten)beror på rådande väderläge, jag fick nämligen en issörjig "forbidden fruit" i brevlådan sist.
Innan var utlämningsstället "på vägen" från jobbet så nu får jag förutom en högre frakt (jmf postens brev vs dhl)dessvärre dessutom åka 1,5 mil *2 för att säkerställa "ickefryst jäst".
mvh H
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Humlegården → K-97