Sv: Noche Buena - Mexicos kanske bästa öl

Bra peps att du skriver det om 04an. Har bara gjort enstaka försök med den men mest jäst den varmt 20-25 grader, så jag tog för givet att det gjorde saken. Men om du nu jäst svalt så ska jag vara försiktig med den i fortsättningen... Är det första försöket med så låg temp på den jästen? Kan ju vara så att din första jäst ger ett bidra i smak om den inte mådde bra?

Mvh
Love

Min öl har ca fyra månader på nacken nu och smakar mycket bra. Färgen drar lite åt mörkrött snarare än brunt nu. Smaken är mer balanserad och bitterheten har gått från lite väl bitter till behaglig beska. Kan ana lite DMS i den men i mycket liten mängd och det känns inte fel utan snarare rätt. Carafan gick från bitter choklad i eftersmaken till en behaglig avrundad chokladton så det mjuknade också med lagringen. Man tar gärna en till direkt efter man druckit den första och det är ett tecken på en bra öl tycker jag smile

Problemet är en kombination av för lite jäst och för låg jästemperatur. Det var en paniksituation, så jag skall väl kanske inte klaga för mycket på jäststammen. Om någon månad eller två kommer acetaldehyden förhoppningsvis vara bortlagrad, så jag sparar min smakbedömning till dess.

Kul att din blev så bra, Weinkeller. Jag hoppas också på lite DMS-liknande anstrykningar från majsen. Jag kan redan ana att jag överdoserat på melanoidinmalten, så det är väl läge att göra ett nytt försök ganska snart.

Think globally. Drink locally.

Hej
Nu vill jag hålla lite liv i denna tråden, eftersom den ligger mej mycket varmt om hjärtat. Jag är ingen erfaren bryggare ännu, så kommer ta ett tag innan mitt försök blir publicerat här på allvar.

Nu efter 3 st 12-packar så vill jag först klargöra att detta är ett säsongsöl som ändras lite varje år. Inte så mycket, men tycker i år att humlesmaken är mer framträdande än maltigheten.

Tänk er en böhmisk pilsner med maltighet. Bra humlad, jag vill säga upp emot 35 IBU. Det finns vissa likheter med Bohemia Clasica vad gäller humlesmaken, då jag tror att det finns styrian goldings. I Bohemian finns en styrian... Vet inte vilken men efter mycket googlande kom vi överrens om bobek... minns inte varför.
Jag kan inte avföra själv ännu vilka humlesorter som ingår i specifika öl tyvärr.

Men åter till Noche Buena.. Finns en likhet i humlen med Bohemia, så jag minskar mitt humlesökande till styrian goldings bobek, tettnanger och hertzbrucker mittelfru. Det KAN även finnas gott om Saaz åxå.
Sen finns en sötma som märker ut denna med viss rostad chokladton, men som är väldigt diskret. Skulle vilja kalla den väl balanserad, men samtidigt lite vild pga humlen. Känns ganska lätt, trots 5.9% Skummet är som alla mex-öl, ganska snabbt försvinnande med ganska stora bubblor. Dock INTE Negra Modelo som har en gräddig skumkrona.

Årets Noche Buena har alltså mer humle och något mindre maltighet än förra året. Jag hade kvar en flaska hemma från förra året som jag drack strax innan jag åkte hit. Därför kan jag ganska säkert säga detta.

Efter några ytterligare försök, skulle man ju träffas och dela erfarenheter.... Hade varit skoj.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Portugisen skrev:

Till sist talas det om ett lent öl med en torr avslutning.  Att ölet är lent är väl ett tecken på att ölet är vällagrat?  Och i och med att det är ett julöl med hög förväntningsgrad hos konsumenterna så är det också sannolikt att Moctezuma kanske ger detta specialöl lite mer uppmärksamhet och omsorg, med en längre än vanligt kallagring?

I Portugisens andra inlägg i denna tråden nämns långlagring...
Detta är då inte fallet kommersiellt. Som hobbybryggare är det däremot ett måste skulle jag tro. Cuauthemoc lagrar i 2 veckor i ca -1, sen filtreras. Då har dom ett öl som är klart för försäljning.

Hur lång lagringstid kan filtrering motsvara?

Jag funderar på om man kallagrar i 2 veckor vid -1 i jäshinken efter primär eller på sekundären, sen tappar till fat och fortsätter kallagringen i ? veckor.....  Frågetecknet var då min fråga i detta inlägg.....

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Ok, tar tjuren (eller bocken?) vid hornen igen. Efter jästmisslyckandet förra gången (döpte den batchen till "Mala Noche") så  brygger jag den igen i morgon, nu har jag pigg och fräsch jäst i form av färsk slurry från en batch münchner helles. Gör inga större ändringar i receptet, jag tyckte maltbalansen var snygg i den förra när den var utlagrad. Balanserade om münchnermalten och pilsnermalten lite, den blir maltig nog ändå.

Noche Clonada

Volym: 25 l
Planerad OG 1,065
Planerad FG 1,016
ABV: 6.5 %
IBU (Rager): 27
Färg: 30 EBC
Förväntat utbyte: 75.0 %
Koktid: 90.0 minuter
Jästemp: 11 degC

Münchner II 3.000 kg (42.9 %)
Pilsnermalt 2.700 kg (38.6 %)
Polenta 0.700 kg (10 %)
Melanoidinmalt 0.500 kg (7.1 %)
Chokladmalt 0.100 kg (1.4 %)

Humle: Hersbrucker (3.0 % alfa) 68 g pellets 60 minuter

Jäst: Wyeast 2308-Munich Lager (slurry)

Råfruktsmäsken (polentan och 500g pilsnermalt) står på spisen nu, ingenting kan gå fel. Kör ordentlig och snabb nedkylning efter koket denna gången. Pitchar jästen kallt (11°C) och avslutar primärjäsningen ett par grader högre. Sedan eventuellt en kallkrasch och lagring i en månad. Borde vara klar för avsmakning framemot början av april.

/Per

Peps,

ser riktigt intressant ut. Tror jag själv ska ge mig på ett försök igen, fast det blir nog lite senare i vår, typ april. Jag har för många andra projekt och har tänkt att vårda min bryggning med ömhet så att jag inte tappar sugen igen.

Utan att ha kollat i promash så ser det ut som om du skulle hamna mörkare än dina 30 EBC. Mycket mörka rostade malter där.  Men det gör ju inget om ölet blir lite on the dark side, eller hur?  Hoppas du slipper strul denna gång!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Det kommer bli mörkare. BeerAlchemy säger 30 EBC, men jag vet erfarenhetsmässigt att i mitt bryggeri blir all öl lite mörkare än vad kalkylatorerna förutspår. Men det är ok, jag är ganska nöjd med färgen på den förra brygden. Bytte från Carafa II till chokladmalt som ligger lägre i färg, men ökade i stället givan lite. Och så har jag balanserat mot mer pilsnermalt och mindre münchnermalt. Nu skall jag gå och mäska in!

84 Senast ändrad av scaryeyes (2011-02-07 18:48:08)

Nu är mtt 4:e försök i jäshinken.
Hoppas den börjar jäsa. Tyvärr kokade inte tillräckligt med vatten bort, så den stannade på OG 1058 på 24 liter. Men det gör inget, för detta är ingen klon, utan ett försök. Ett test för att se om jag kan närma mej målet, eller om jag bara sladdar omkring.
Hade ingen polenta hemma, så jag ökade på mängden pilsnermalt i stället. Lite låg OG med så mycket malt....
Skulle haft sista givan Hallertau Mittelfrü, men hade ingen hemma så det fick bli Tettnanger.
Carafan kallmäskades i rumstemp under mäskningen, men åkte sen i strax innan utmäskning och lakning
Kan tyckas mycket med 25 liter vid första infusion, men det beror på att ca 8 liter stannar kvar i kokkärlet.

Recipe: NocheBuena #4
Brewer: Mange
Asst Brewer:
Style: Traditional Bock
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 23,00 L     
Boil Size: 27,43 L
Estimated OG: 1,063 SG
Estimated Color: 34,1 EBC
Estimated IBU: 39,5 IBU
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU     
0,00 kg       Grits (2,0 EBC)                           Adjunct      0,00 %       
3,20 kg       Viking Pilsner Malt (3,7 EBC)             Grain        50,78 %       
2,60 kg       Viking Münchermalt (17,9 EBC)             Grain        41,26 %       
0,35 kg       Viking Crystal 100 (100,0 EBC)            Grain        5,58 %       
0,15 kg       Carafa I (663,9 EBC)                      Grain        2,39 %       
10,00 gm      Northern Brewer, 2008 (art. 41018) [10,00 Hops         9,5 IBU       
36,35 gm      Spalter Select, 2008 (art. 41908) [5,00 %]Hops         17,3 IBU     
25,00 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (40 minHops         6,3 IBU       
29,08 gm      Saaz, 2009 (art. 420009) [3,00 %]  (15 minHops         4,1 IBU       
29,10 gm      Tettnanger, 2008 (art. 41208) [4,00 %]  (5Hops         2,2 IBU       
0,50 gm       Protafloc (Boil 15,0 min)                 Misc                       
1,22 tsp      Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)         Misc                       
13,00 ml      Isinglass (Liquid) (Secondary 7,0 days)   Misc                       
40,02 L       Finja vatten                              Water                     
2 Pkgs        SafLager (Fermentis #W-34/70)             Yeast-Lager               

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 6,30 kg
----------------------------
Temperature Mash, 2 Step, Medium Body
Step Time     Name               Description                         Step Temp     
30 min        Protein Rest       Add 25,22 L of water at 53,3 C      50,0 C       
45 min        Saccharification   Heat to 67,8 C over 15 min          67,8 C       
10 min        Mash Out           Heat to 75,6 C over 10 min          75,6 C

Mange,

är det för att slippa smaken och bara få färg från Carafan som du kallmäskar den separat?

Det var en rejäl beska du får på ölet, 39 IBU. Blir spännande att höra hur ölet blev.  Snart dags, f.ö., för White Labs att komma ut med sin Mexican Lager yeast.  Tänkte införskaffa ett par sådana och köra en Noche Buena bryggning i april.

Mvh
Pål

Hej hej

Japp. Tänkte testa att inte få så mycket bränd smak denna gången. Mest som ett test här. Man lagrar ju bort en del av den brända smaken, men det tar tid. Jag ska dricka detta ölet ungt efter en 2 veckors cold crash och kanske ett par veckors lagring på fat.

Angående IBU, så ligger nog NocheBuena där omkring, vilket gör att den inte klassar in som en äkta bock. Men det är det som är så fint med den. En ganska stark öl men relativt lätt i kroppen och friskt humlad. Man dricker den gärna i solstolen men även till lite fet mat eller helt enkelt bara för det är så gott.

Jag tycker detta försöket är ganska spännande. Nu har kreuzen lagt sej. Jag ska skriva ut era andra recept och analysera sen och jämföra. Tyvärr är alla mina tidigare tester slut, så det är dags att dra igång en ytterligare om en vecka nu. Har ju en jästkaka då som vill ha lite vört att tugga på. Men blir ännu en schwartzbier tror jag

Man brukar säga att Pilsner Urquell har en IBU på 40, så det kan vara ett bra riktmärke. Nu har ju Noche Buena mer mellanrostade maltsorter så det döljer ju humlen något, men det kan vara bra att ha Pilsner Urquell som jämförelse.  Skulle tippa att bitterheten är något lägre i Noche Buena men att man kanske har större sena humlegivor, och det är det som kommer fram i smaken?  Jag skulle evt skippa 40minuters givan av Saaz och i stället öka 15minuters och 5minuters givorna.  /Pål

Ok.. Vi får se hur denna urartar och vilket håll man bör gå. Men jag håller nog med där. Men tror inte ens att saaz finns med alls i Noche, så skulle nog testa med en med perle som bitter och tettnanger och mittelfru för resteneller kanske bara spalter selelect som bitter..... finns indikationer på att den används. Men kanske även mt hood.

Då var det dags att prova. Den här blev ordentligt maltig, brödig och med lite drag åt dadlar och fikon. Ett litet surr av beska, rostade toner lyser med sin frånvaro. En god, maltig bock som säkerligen blir ännu godare med längre lagring.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/noche_buena.jpg

Nu kan jag tyvärr inte avgöra hur nära den är originalet (eftersom jag aldrig smakat den...) Det skulle ju finnas rostade toner, och det gör det inte i mitt exemplar. Kanske skall byta Carafa Special mot vanlig Carafa nästa gång. Vad säger expertisen om färgen?

scaryeyes skrev:

Saken är den att den inte alls är så tung. Man sitter gärna i solen å läskar sej med flera såna! Jag tror det är lite pga den fina humlen i ölen.

Hm, efter att ha druckit en så känner jag att jag missat någonting här, den är på tok för tung. En sådan här i solen och jag hade somnat. Men den är god, passar kanske snarare som en öl att sippa på över en god bok och ett stopp pipa en kulen marskväll...

Mmm... ser fin ut den där Peps. Jag kan säga lite om min senaste, att den är lite astrigent, vilket är helt fel. Ska minska bittergivan och öka senare givor som Pål rådde mej. Ska även öka mäsktempen lite för större restsötma. men så kommer även bryggutrustningen ändras något igen för bättre tempkontroll.
Jäser nu en pilsner, som blev nåt annat pga ett alldeles för högt utbyte. men kan ge en fingervisning i humlevalet, som ska hjälpa mej i mitt humlesökande till noche buena och bohemia clasica kloner.
Detta senaste  testet till noche, med arbetsnamnet #4, smakar otroligt gott. är ganska lätt trots sina 6%. Hade en för hög grad utjäsning på den. OG 1.058 och FG 1,012. detta måste justeras. Annars tyckte jag kallmäskningen blev bra. Något rostade toner i bakgrunden, men hade gjort sig bättre med lite sötma. Humlen är däremot fel. Tror jag ska köra med endast 20 min tettnanger nästa gång och 60 min spalter select eller perle. Vet inte ifall jag har tröttnat på NB som bitter nu. Ger en annan bitterhumle lite humlesmak även vid 60 min, eller bara bitter???

Nu är den här!!!
http://shop.humle.se/se/art/mexican-lag … atinum.php

WOW! tongue

Got me some!

Då finns det nu mex-jäst hemma i kylen. Tror nästa bryggd blir noche nr 5. Efter senaste som blir svår att överträffa, måste jag skärpa mej ordentligt. Förra försöket smakar inte som det var tänkt, men är otroligt god och hälften drucket. Men ska sitta lite vid beersmith och fundera lite. Nu efter lite lagring har mycket av den sträva bitterheten försvunnit ock man känner mest smak nu. Mycket spännande utveckling. Ska studera receptet mer noga i Beer captured.

Med lite tid har det kommit lite rostade toner i mitt senaste försök. Det här har blivit en alldeles ruskigt god öl, skall göra en ny, slutgiltig bryggning för att konsolidera erfarenheterna från de tidigare batcherna. Det skulle vara jättekul att få omdömen från er som faktiskt smakat den äkta varan på något sätt. Volonterar ni på en provning?

Jag provar gärna din öl! Tack förresten för ditt omdöme på min öl och för jästen jag fick det räddade min dag, jag skall ha dina åsikter i tankarna när jag brygger nästa gång. MVH Björn/oso1978

Varför köpa allt när man kan göra själv!

peps skrev:

Med lite tid har det kommit lite rostade toner i mitt senaste försök. Det här har blivit en alldeles ruskigt god öl, skall göra en ny, slutgiltig bryggning för att konsolidera erfarenheterna från de tidigare batcherna. Det skulle vara jättekul att få omdömen från er som faktiskt smakat den äkta varan på något sätt. Volonterar ni på en provning?

Tror jag skulle vinna lite på att skicka en äkta till dej Peps. Ska fixa en till Portugisen åxå. hade vatt kul å byta lite. men hur skickar man öl???

Blev sugen att brygga detta öl efter att ha läst tråden.
Tror ni det är möjligt att brygga den på California Lager jäst eller kommer man för långt ifrån originalet?
Har i dagsläget inte möjlighet att jäsa under 19-20 C.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

scaryeyes skrev:

Tror jag skulle vinna lite på att skicka en äkta till dej Peps. Ska fixa en till Portugisen åxå. hade vatt kul å byta lite. men hur skickar man öl???

Åh, du skulle vinna mycket!  En jävligt bra idé, Mange!  Jag har ju inget att jämföra med när det blir min id att brygga.  Jag är game!  Man får väl packa in flaskan i skumplast och papper av bara h*te och skriva "Aktas" på paketet.

Jag provade min Oscura i går, den är över ett år gammal nu och har väl passerat sin prime men är ändå en riktigt god öl. Noterade att den mörkrostade malten kom fram mycket mer nu, hade bara lite chockladmalt men det känns mer nu än när ölen var helt färsk.  Men den var fortfarande helt OK, en god öl!  Har en flaska kvar, byter den mot din NB, Mange!

Mvh
Pål