Humlearomtablett motsvarar???

Hej! Tänkte brygga Kennets Rauchbier. http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=425

Vad motsvarar humletabletten? Ska jag tillsätta ca 20g spalter i slutet av koket?

Sv: Humlearomtablett motsvarar???

ingen som användt dessa tabletter när det gick att köpa och har en susning om hur mycket humle/arom det motsvarar?

megen skrev:

ingen som användt dessa tabletter när det gick att köpa och har en susning om hur mycket humle/arom det motsvarar?

Hej

Jag har några tab kvar.  Doseras ungefär som 20 % av mängden humle som skulle användas.  Istället för 50 g humle kan man använda 10 g.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

4 Senast ändrad av megen (2011-02-07 21:24:58)

Techno skrev:
megen skrev:

Hej

Jag har några tab kvar.  Doseras ungefär som 20 % av mängden humle som skulle användas.  Istället för 50 g humle kan man använda 10 g.

Bo

Tack tack! Men då var det inte så illa gissat med 20g humle ist för en 5grams humletablett. Plussar på fem gram så blir det perfekt.

Humletabletter finns hos Brouwland. På påsen (vacuumförp. i alufoliepåse) står dock varken hur mycket tabletterna väger eller hur mycket humle de motsvarar. De är väl c:a 25mm i diameter och c:a 5mm tjocka. Jag tänker väga när jag öppnat påsen. Doseringen anges sålunda "Indicative dose 0,5 tablet/50litres of beer". Vad som menas med indicative vet jag inte.

Björn Petersson skrev:

Humletabletter finns hos Brouwland. På påsen (vacuumförp. i alufoliepåse) står dock varken hur mycket tabletterna väger eller hur mycket humle de motsvarar. De är väl c:a 25mm i diameter och c:a 5mm tjocka. Jag tänker väga när jag öppnat påsen. Doseringen anges sålunda "Indicative dose 0,5 tablet/50litres of beer". Vad som menas med indicative vet jag inte.

Hej

Nu var det ett tag sedan jag köpte mina. Det är humlearomtabletter. 10 st a 5g.

Dina verkar vara mer koncentrerade.  Mina används som aromhumle eller torrhumle.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

vad jag har förstått så är det två typer av tabletter som sagt. En som i princip bara är alfasyran, ger inget smakbidrag förutom  beskan. Sen finns det aromvarianten som ska vara humleoljor antagligen från kallpressad humle.

Brouwlands är avseedda för arom. Jag brukar torrhumla med dem. Det är bara fem tabletter i påsen jag köpt.