Planerad flytt av humle.se - detta forum ersätter det gamla

Vi planerar att flytta hela  humle.se  till ett nytt webbhotell under mellandagarna. I och med detta kan det bli några dagar med driftstörningar.

I samband med flytten kommer vi att stänga det gamla diskussionsforumet till förmån för detta forum. Det finns dock en stor mängd samlad kunskap i det gamla forumet, så ambitionen är att de gamla inläggen ska vara sökbara även fortsättningsvis.

-- Svante

Sv: Planerad flytt av humle.se - detta forum ersätter det gamla

Hej Svante,
Vore det möjligt att få ett sorteringsalternativ "senaste = först" på länkarna? Nuvarande "äldsta = först" är ju bra om man inte följt inläggen någon tid, men följer man inläggen ofta är det bättre om man direkt kommer till de mest aktuella.  I det gamla forumet fanns ju bara rubrikerna att gå förbi, men nu ska man scrolla förbi en massa känd text speciellt i länkar med många inlägg.

Kalle skrev:

Hej Svante,
Vore det möjligt att få ett sorteringsalternativ "senaste = först" på länkarna? Nuvarande "äldsta = först" är ju bra om man inte följt inläggen någon tid, men följer man inläggen ofta är det bättre om man direkt kommer till de mest aktuella.  I det gamla forumet fanns ju bara rubrikerna att gå förbi, men nu ska man scrolla förbi en massa känd text speciellt i länkar med många inlägg.

Ett tips är att klicka på "Visa nya inlägg", som finns längst ner på forumets hemsida. Då slipper du scrolla igenom inlägg du redan läst.

-- Svante

Det är väl ok, men då måste man logga in först - och det är ju långt ifrån alltid som man tänkt göra några inlägg.

Ja, det är sant. Men det är enkelt att lösa. Det är bara att logga in en gång för alla, gå till sin profil och välja automatisk inloggning. Då har man tillgång till detta varje gång man kommer tillbaka till forumet.

God jul alla hembryggare! Hoppas julölet smakar riktigt gott idag!

-- Svante

God Jull allihopa!!

Jag fick en oväntad "present" idag, jag har kört med methylenblått hittils men skulle försöka korrelera detta med odlingar, och kolonierna på min platt odling uppenbarade sig imorse! smile Resultatet var ganska otippat som gett mig ytterligare en anledning att göra mer tester av jästlagring. De små liven tycks överleva längre än jag trodde och jag begriper inte hur. Jag har så svårt att svälja resultaten att ska göra mer testar innan jag vågar tro på det. Men om det verkligen stämmer skulle man kunna lagra jäst under många många år, utan risk för selektion.

Både min plattodling och methylenblått indikerade att 80-90% av cellerna levde i ett 19 månader kylförvarat Wyeast pack. Normalt skulle jag säga att det är helt orimligt!! jag har fortfarande svårt att tro på resultatet och jag leter efter "fel" jag kan ha gjort.... men jag ska göra lite mer tester och se, oväntade mysterier gör det hela roligare...   smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/cfu-count.jpg

/Fredrik

Hej,

grattis. Flytten verkar ha gått hyfsat. Frånsett en och annan förlorad bild och dagens förlorade inlägg ser det ut att ha gått bra. Problemet med epostservrar med alltför aggresiva SPAM-filter som inte ville släppa igenom mail från det förra web-hotellet verkar också löst.

/PeO

Tack PeO. Ja, flytten gick relativt smärtfritt. Jag har nu lagt tillbaka de bilder som saknades. Hör gärna av dig om du upptäcker något annat fel, då försöker vi rätta till det så fort som möjligt.

Det känns bra att all mail kommer fram nu. Det var en anledning vi flyttade till det nya webbhotellet.

-= Ken =-

Ken skrev:

Jag har nu lagt tillbaka de bilder som saknades. Hör gärna av dig om du upptäcker något annat fel, då försöker vi rätta till det så fort som möjligt.

Rapportera gärna eventuella fel eller konstigheter ni upptäcker, både i detta forum och i sajten som helhet, till   webmaster@humle.se . Både Ken och jag läser post till den adressen, och vi försöker rätta till saker så snabbt vi kan.

-- Svante

Var kan man hitta det gamla forumet?
Det fanns en del matnyttigheter i det som vore bra att ha tillgång till.
God fortsättning önskar Kenneth

Vi ska lägga tillbaka det gamla forumet snart. Det har uppstått några fel i samband med flytten som innebär att indexsidan inte går att återskapa just nu. Vi jobbar på det och meddelar alla när det är klart.

-= Ken =-