Har det blivit fel?

Hjälp!
Håller på med mitt första försök av öl-bryggning.
Valet föll på ett malt-extrakt-recpept hämtat från "Ölbryggning/Recept": (Bavarian Red Ale).
Efter att ha läst in mig i ämnet m.h.a. "How To Brew" och kollat igenom diverse kloka inlägg på detta forum, gick jag igång och fick ihop 21 liter vört med OG = 1050 i jäshinken.
Efter 12 timmar jäste det som bara den.
Efter 4-5 dagar gick jäsningen ner till en-ett par bubblor / minut.
Efter ca. 10 dagar, så bubblade det inte alls längre.
Nu har det gått 20 dagar, och jag kom på att man kanske skulle öppna burken och kolla lukt/smak/färg/FG o.s.v.
lukt: inte mycket!
smak: jodå, inte äckligt, men inte särskilt gott heller. (ganska vattnigt)
färg: härlig röd-brun färg. Klart och fint, men det flyter omkring bruna "saker". (gammal jäst???)
FG = 1016. (Skulle det inte vara lägre???)

Jag har valt att behålla ölet i samma balja hela tiden, och jag hade tänk tappa om till ny behållare och blanda i (enligt Ho To Brew) 1,3 dl strösocker (upplöst i vatten) innan jag tappar på flaska.

Brukar det smaka blaskigt innan tappning?
Är inte FG 1016 högt?
Hur får man bort de bruna "sakerna"

Sv: Har det blivit fel?

Ibland kan det flyta omkring eller hänga på väggarna jäst, men det är inget att oroa sig för. Det behöver inte vara något fel. När du tappar upp på flaska ska den mesta jästen lämnas kvar.

FG 1.016 behöver inte heller vara något fel. Jag vet inte vad det extraktet har för förjäsbarhet eller vilket jäst du använt. Första gången man använder ett viss extrakt, så vet man i allmänhet inte vad man ska förvänta sig. Tillverkarna brukar sällan informera om annat än extraktinnehåll. Har du haft en lågutjäsande jäst, så låter 1.016 dock helt inom rimligheterna gränser.

Hur mycket, och vilken jäst hade du?

Blaskig vet jag inte, men det smakar ju lite annorlunda när det inte är kolsyrad än heller.

Fortsätt enligt dina planer och vänta tills du får smaka på den färdiga kolsyrad ölen. Är det fortfarande vattnigt så kanske du får justera receptet till nästa gång.

/Fredrik

Efter tre veckor i primärjäsningskärlet (vilket jag tycker är alldeles för länge!) så finns det inte mycket kolsyra i ölet. Det räcker alldeles utmärkt med en veckas jäsning.
Då upplevs det som platt och lite "blaskigt". Jämför med en vanlig öl som blir avslagen.

De bruna sakerna som flyter omkring är jäst.  Normalt avskiljs jäst och annat i bottensatsen vid en omtappning till ett nytt jäskärl.
Om du använder en hävert när du tappar om så se till att du använder en "distans" i den ände av häverten som är i originalkärlet.
Försök inte få med den sista halvlitern utan lämna kvar bottensatsen.

Låt ölet stå och vila sig lite innan du tappar upp på flaskor.
Eftersom jäsningen verkar ha gått bra så beror slutvärdet FG troligen på hur förjäsbarheten i ditt extrakt är.

Jag antar att du "primar" ölet i flaskorna med lite tillsatt socker/extrakt. När ölet efterjäst på flaskorna så att det bildats bra med kolsyra så ska du se att "blaskigheten" försvunnit.

En annan faktor till blaskighet kan också vara lite för låg beska!
Beskan lyfter också ölets smak till viss del. Jag bryggde i somras en ljungöl som till att börja med hade väldigt låg beska. Ölet upplevdes som väldigt tunnt i smaken. Då kokade jag humlete och tillsatte och vips så blev det mycket godare! smile

Jag har använt malt, jäst och humle enl. receptet.
Malt-extrakt: Weyermann Munich Amber maltextrakt.
Jäst: Safeale S-04
Humle: EKG 5,2%. 3 puckar + 1 puck + 1 puck.

Är tre veckor på primär-fat för länge?
(Läste att man kunde hoppa över omtappning till sekundär-fat p.g.a. risker med omtappning.)

//Mats

5 Senast ändrad av Fredrik (2005-12-08 09:57:50)

Mina erfarenheter är att S-04 jäser ut snabbt. Med god marginal inom 1 vecka såvida inte nåt är fel eller man medvetet har lite jäst. Sen flockulerar den bra också och klarnar snabbt.

S-04 är rankad som en medelutjäsare enligt tillverkaren.

En gång jäste jag S-04 i rumstemp och det jäste från 1.050 till 1.015 på 2 dagar och jag tappa upp på lagringskärl dag 5. Det gick utmärkt och den var definitivt 99.9% färdigjäst. dag 3.

3 veckor på primärfat är nog längre än vad som är nödvändigt för den jästen, men någon fara lär det inte vara tror jag.

Man behöver inte tappa om, om man inte vill. Det finns en del poänger hit och dit, och risker hit och dit, men eftersom det är din första tror tycker jag definitivt inte det är något du behöver oroa dig för.

Det blir säkert bra!

/Fredrik

Nackdelen med att inte tappa om tycker jag är att det ligger en massa gammal död jäst i botten alldeles för länge. Kan ge upphov till div unkna smaker. Risken för infektion vid omtappning är mycket liten om man bara iakttar normal renlighet och inte suger på hävertslangen direkt med munnen. Det är ju samma sak med flask eller fattappningen. Det finns alltid en risk med infektioner i ölbryggning.
Men den ska varken överdrivas eller ignoreras. Använd ditt omdömme!

Angående receptet är det någon slags hybrid mellan Mûnchener Dunkel och en ale. Den relativt höga restsötman beror nog på Münchenermaltextraktet. Passar bra till öltypen Mûnchener Dunkel (bayerskt öl som många kallar det). Dock kanske lite högt för en ale.

Humlingen ligger runt 28-30BU vilket också pekar på Mûnchener Dunkel.

Tappa upp på flaska så snart som möjligt och ställ undan några veckor. Provsmaka allteftersom för att lära dig hur ölet utvecklas med tiden. Det brukar vara på topp när det är på väg att ta slut smile

Kenneth skrev:

Det brukar vara på topp när det är på väg att ta slut

Så sant, ack så sant.

Think globally. Drink locally.

Jaha...
Jag gillar de flesta sorters öl mer eller mindre, och Bayerskt gillar jag mindre. Typiskt att jag skulle börja med ett sånt öl. (Den heter ju "Bavarian Red ALE" i receptet, så där blev jag lurad).
Nåväl, det är ändå roligt, och nu är den hur som helst tappad på flaskor.
Kenneth skrev att jag skulle vänta några veckor. FATTAR DU HUR SUGEN JAG ÄR PÅ ATT PROVA??? (Jag tror att det är bäst att jag startar en ny bryggd, så kan jag sitta och räkna bubblor istället för att ligga och titta på  flaskorna som står under sängen.)
En liten fundering ang. IBU:
Spelar sockerhalten i vörten in på beskan från humlen?
Jag kokte ju extrakt, humle och vatten av en volym på 13 liter, som jag sedan spädde ut med 8 liter vatten.
Eftersom mitt OG lå på 1.050 i 21 liter färdig vört så borde den legat på 1.080 när jag kokte. I så fall skulle jag fått IBU=26 istället för 34 om jag kokt allt på en gång. Detta enligt IBU calculator som jag hämtat från SHBF:s site.
Tänker jag rätt?

//Mats

Du har helt rätt när det gäller beskan, utbytet minskar lite när du ökar OG i koket. Till nästa gång kan du ju kompenserna för det genom att ta mer humle i motsvarande mängd.

Det finns olika formler att räkna på men sättet jag brukar uppskatta på indikerarar att du kan tappa storleksordningen 25% beska pga ditt högre OG under koket, vilket stämmer precis med dina siffror.

Så det är troligt att du fått lite lägre beska än du tänkt dig.

/Fredrik

Nu har det gåt 2,5 vecka och efter provsmakning i går kan jag konstatera att den börjar smaka riktigt bra. Som en Ale. (Precis som ni skrivit)
Det enda som saknas nu är skummet! Det bildas lite skum när man häller upp, men efter 30 sek. så är det mesta borta och efter ytterligare 30 så är det helt skum-fritt. Vad kan det bero på? Handlar det om tid här också?

//Mats

Det kan bero på flera saker, men om vi förutsätter att glaset är rent och ölen är kolsyrad osv, så beror det nog mest på sammansättningen av vörten, som bestäms genom receptet. Men jäst och ev bakterier kan också påverka skummet eftersom det kan frigöras enzymer som bryter ned skumbildande proteiner.

Fast om ölen är god för övrigt beror det nog på vörten skulle jag tro?

Man brukar skilja dels på mängden skum, och dels på skummets hållbarhet och även textur.

Små bubblor håller bäst, och upphällningstekniken, kolsyrning, etc har väl en viss betydelse där. Kväve som används ibland påverkar också skummets stabilitet.

Jag brukar köra i lite omältat vete och/eller korn upp till några % (del mäskat), för att bättra på skummte och det brukar fungera fint.

Innan jag började med det, med skummet sisådär, hyfsat ibland men inte tillräckligt bra, ibland dåligt. Sedan jag börjat med det i recepten så har skummet blivit mycket bättre. Aldrig dåligt, och oftast rent av rätt bra. Tidigare var det väl

Man kan ta typ lite vetemjöl och lite kornmjöl (50/50), och snabbmäska det med lite pilsnermalt nästa gång.

Jag har iallafall aldrig märkt att skummet blir bättre med tiden. Däremot har jag märkt att skummet vid serveringen påverkas om man har kolsyrat med gas och ruskat flaskan (men stor gasficka) och inte låtit skummet sjunka tillbaks i ölen att det blir sämre skum. Men det ar för mig oftast bara någon timme, inte mer.

/Fredrik

Skumstabilitet påverkas av många olika faktorer, bland annat:
- Proteininnehållet, längden på proteinmolekyler, maltens/extraktets proteininnehåll. Maltens löslighet (modifiering)
- Fett påverkar negativt, till exempel lite lätt "smutsiga" glas är förödande.
- Vissa rengöringsmedel såsom diskmedelsrester. Dvs om man inte sköljt glaset mycket noga så blir det ett dåligt skum.
- Gammal humle! Enligt vissa källor påstås detta. Känner en som efter att kastat all "gammal" humle fick ordning på det.

Mängden skum påverkas av hur mycket kolsyra som finns i ölet och hur mycket som frigörs vid upphällningen.

Det finns också en balansgång mellan hur blankt ölet är och skumstabiliteten. För mycket proteiner och för långa proteiner leder till disighet i ölet men ett himla bra skum, och vice versa.

Sista punkten är att det förstås är en smaksak hur mycket skum man vill ha. Själv tycker jag inte att det är så himla roligt med ett fett skum som aldrig sjunker undan. Mitt öl vill jag gärna ha måttligt kolsyrat med ett hyfsat skum.

OK.
Fredrik - Det låter ju intressant med omältat vete/korn, men:
"Man kan ta typ lite vetemjöl och lite kornmjöl (50/50), och snabbmäska det med lite pilsnermalt nästa gång." ?????
Ursäkta mig, men jag förstår inte detta riktigt. (Jag är ju nybörjare).

Kenneth - Jag har diskat och sköljt flaskor så händerna skrumpnade och sedan haft dem i ugnen enligt konstens alla regler, och humlen var nyinmköpt från humle-gården, så det kanske beror på Malt-extraktets protein innehåll som du skriver. (Det kanske blir anoorlunda med min nästa sats med Marris Otter Pale malt).
Visst är det en smak-sak med skum. Jag drack en Duvel i går kväll, och den skummar och bubblar ju nästan löjligt mycket. Lagom är bäst.

//Mats

Det var inte menat som någon instruktion. Jag menade bara att om man använder enbart extrakt, så blir det vad det blir så att säga. Men är ju mer eller mindre utelämnad till hur tillverkaren gjort extraktet. Men världens bästa skum är kanske inte det viktigaste de första ölen man gör heller. Smakar det gott så kan du vara nöjd.

Som Kenneth säger kan det vara en balans, risk för dis eller risk för dåligt skum.

Men mäsk menar jag att man tar mjöl och gör som en tock "vitsås" på mjöl och vatten, och sedan sänker du tempen, och gör en lite enklare variant av en vanlig mäskning.

Se tex http://www.humle.se/library/simplemashing.html

Jag har bryggt mest med extrakt, men jag har aldrig *bara* extrakt. Jag har extraktet bara som "bas" så att säga. Sen på det kan man göra små delmäskningar, eller bara lakningar av specialtmalter.

Fördelen är att en delmäskning är hanterbar i en vanlig kastrull. Man behöver inte jättetunnor och annat komplicerat. Dessutom är inte temperaturen så kritisk eftersom basmalten utgör det mest av extraktet, så lite fel i förjäsbarheten hos delmäsken får en mycket liten inverkan på slutliga FG.

Jag gjorde dock en koelsh tror jag det var (min andra ölsats), genom att blanda en burk coopers färdighumlat extrakt med en burk ohumlad maltsirap (kommer inte ihåg märket), inget mer. Och den fick rätt ok skum.

Jäsningen och jästen kan nog ha en viss inverkan också.

/Fredrik