Processfunderingar HERMS

Mitt bryggsystem har alltid varit under konstant utveckling de senaste 5 åren och jag har lite funderingar inför nästa steg.

I nuläget består det av: (http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3490)
36L Varmvattentank
50L Mäsk/Lakkärl
50L Kokgryta
Jag har hittils bara testat att köra den som RIMS (Recirculating Infusion Mash System) men jag ska börja testa HERMS (Heat Exchanged Recirculating Mash System) också så småning om.

Min tanke är att i framtiden införskaffa en ny 78L kokgryta och rotera den nuvarande 50L kokgrytan till varmvattentank installera 2*2.3kW elelement inuti och även montera in en kopparrörsslinga för att köra HERMS. Vinsten med det är att jag bara behöver uppvärmning på två ställen och att jag kan utnyttja lite mer effekt till uppvärmingen.

Ett tänkbart bryggexempel blir då så här:
Batchstorlek: 40L
Kokvolym: 47L
Malt: 8kg
Mäskvatten (1:3): 24L @ 72C --> 66-67C
Lakvatten: 33L @ 75C

Så bryggprocessen blir då
Fyll upp VVT (varmvattentank) med varmvatten till 50L och värm upp till 72C
Pumpa över 24L från VVT till MLG (mäsk/lakgrytan) och blanda i malten.
Recirkulera mäskvätskan igenom slingan i VVT
Fyll upp VVT och värm upp vattnet. (Till lakning)
Laka
Koka

Här uppstår genast ett litet problem. Vattnet i VVT är för varmt (72C) för att recirkulera mäskvätskan. I princip räcker det nog med en 2-3C över mäsktemperaturen för att kunna hålla en jämn temperatur.

Alt1: Tillsätta mer vatten till VVT så att temperaturen sjunker till 68C
Alt2: Mäskar in med så pass mycket vatten att man får mindre skillnad mellan VVT och mäsktemp och sedan värmer upp mäsken de sista graderna genom att recirkulera mäskvätskan. Nackdelen här är att man kanske måste gå upp till 5:1 i mäskvatten innan man får en tillräcklig temp.
Alt3: Värm upp VVT till 68C och mäska in 1:3 vilket ger temperaturen 63C och sedan recirkulera mäskvätskan upp till 67C som en slags stegmäskning.

Nästa steg blir att tillsätta mer vatten till VVT för att kunna ha en tillräcklig volym för att kunna flödeslaka. Även om det teoretiskt behövs 33L lakvatten så behövs det mer iom flödeslakningen. Man behöver helt enkelt ha vätska över maltbädden under hela lakförloppet.
Problemet med att fylla på VVT med varmvatten är att tempen sjunker och om man samtidigt reirkulerar mäskvätskan kommer dess temp att sjunka och det är inte önskvärt.
Alternativet där är helt enkelt bara att stoppa recirkulationen tills man kommer upp i temp igen, men detta kan ta lite tid. Det här problemet får man ju inte med RIMS men med HERMS överväger ändå nackdelarna.

Resten av processen är sen bara att börja tappa av till kokärlet samtidigt som man tillsätter vatten från VVT, dvs flödeslakning.
Sen är det kok med 2st 2kW induktionsplattor.

Jag vet att det inte är många som kör RIMS eller HERMS  system, men jag tänkte ändå höra vad ni har för smarta förslag på en optimal process. Man behöver ju inte själv ha kört ett för att förstå principerna.
Så kom fram med lite smarta processförslag som jag inte tänkt på, eller helt enkelt berätta hur ni gör!

2 Senast ändrad av brandemannen (2011-01-30 20:58:35)

Sv: Processfunderingar HERMS

Vi håller ju också på att bygga ut vårat system och har valt HERMS. Jag kan ju berätta lite hur vi har tänkt, skulle kunna lägga upp ett schema över utrustningen också men vet inte var det är.

Vår set-up är följande:
VVT på ca 100 liter, mäskkärl/lak på drygt 50 liter och en kokare på drygt 150 liter.
Enligt schemat vi har gjort klarar vi oss med en pump så länge vi satslakar (och har allt på samma nivå rent fysisk, alltså allt flöde styrs av pumpen).

Vi har tänkt att vi helt enkelt värmer vatten i VVT till mäsktempen. Men det vattnet använder vi inte för inmäskning. Istället värmer vi parallellt vatten i kokaren till inmäskningen. Pumpen punpar så från kokaren till mäskkärlet. När allt vatten är i styr vi om flödet och öppnar ventiler så att mäskvattnet recirkuleras i värmeväxlarspiralen i VVT. När mäskningen är färdig pumpas den första vörten tillbaka till kokaren (den är nu uppstegad till utmäskningstemp, så tempen i VVT är också högre, säg 76 grader). När all första vörten är pumpad till kokaren öppnas VVT och vattnet från den pumpas till mäskkärlet som nu är stängt. När allt vatten till satslakningen är i öppnar vi och recirkulerar en stund så att vörten blir klar och sedan pumpas andra satsen till kokaren. Jag har inte funderat så mycket tidigare men jag tror att det kommer fungera ok.

OBS att detta alltså är ett flödesschema för satslakning. Vid flödeslakning blir det lite trassligare så det väntar vi med.

Mvh
Love

3 Senast ändrad av DrKarma (2011-01-30 22:51:44)

Om jag skulle göra enligt dina siffror i mitt HERMS så hade jag gjort så här.

1. Mät upp de 24 literna som du ska ha för mäskningen, slå sen i detta kalla vatten i MLT:n
2. Fyll upp den mängd vatten i HLT:n som jag brukar (kör ca 1 dm ovanför värmeväxlarspiralen i mitt system...vet inte vad det blir i liter...kanske runt 70 liter eller så)
3. Dra igång reguleringen och sätt igång att cirkulera MLT-vattnet genom värmeväxlarspiralen

I min regulering så har jag tempprobe i både MLT och HLT. Så säg att jag vill mäska in på 66 grader, då ställer jag ett delta på kanske 1-2 grader (dvs 67-68 grader) i HLT:n.

När sen MLT:n når upp i 66 grader så mäskar jag in...vilket gör att temperaturen dippar i MLT:n men tack vare den ganska tilltagna mängden vatten i HLT så kommer temperaturen ganska snabbt upp till de 66 igen. När den gör det så sätter jag regulatorn till 66 grader i MLT med ett delta på 0 (dvs 66 grader i HLT också).

Sen får detta stå och recirkulera (ja med omrörning en gång i kvarten eller så) till några minuter innan det är dags att mäska ur. Då höjer jag till den temp som jag vill ha (i ditt exempel 75 grader).

När temp är uppnådd så kopplar jag om och tappar ur vörten i MLT:n till en 5 liters mätbägare så jag kan hålla koll på volymerna.
I detta läget så har jag min pump avstängd (om jag hade velat flödeslaka så hade jag nu pumpat lakvatten från HLT:n till MLT:n i samma tempo som jag dränerar).
Men som sagt, jag satslakar nästan alltid - så när det inte kommer mer vört från MLT:n så kopplar jag om och fyller på med lakvatten i MLT:n.

Jag rör sen om i bädden och sen får det stå och recirkulera några minuter till dess det är dags att fortsätta tappa ur.
Repeterar sen processen med tapp och lakning till dess jag kommer upp i den kokvolym som jag ska ha.

En liten parantes
Ibland när jag nått korrekt volym så fyller jag på MLT:n med lakvatten en sista gång och stänger av pumpen. Detta för att laka ur lite mer socker i en väldigt tunn vört. Denna tar jag tillvara på och reducerar i en gryta till ca 1.030. Denna vört steriliserar jag och använder för jäst propagering.

Vilka fantasktiska tips!
Jag tackar så mycket för era funderingar!

Jag ska nog testa att:
Fylla upp VVTn med varmvatten från kranen
Starta uppvärmningen och pumpa över 24L till mäskgrytan.
Recirkulera mäskvätskan och fylla upp VVTn på nytt.
När allt är uppe i temp är det bara att tillsätta malten och vänta tills den nått rätt mäsktemp.

Propargeringsvört var ju heller inte så dumt. Jag har faktisk börja frysa lite förkultursvört, men det är ju enklare att laka ur lite till och koka ner på spisen samtidigt som man brygger.

Kan nämna att efter steg 2 i mitt förra inlägg så brukar jag mala kornet och parera in med en snabblunch, så när jag kommer ut i bryggeriet igen så är det ganska lagom för inmäskningen.

De brukar ju iofs säga att man inte ska använda sig av tappvarmvatten för matlagning, men bara man spolar ur ledningarna så borde det inte ha någon påverkan om du tar varmvatten istället för kallvatten.

Det blir lätt ett par pauser när man måste värma så passs mycket vatten.
Det är därför jag använder varmvatten - Obegränsade mängder till en låg uppvärmingskostnad.
Det är helt rätt att man inte ska använda varmvatten till matlagning, men i det här fallet så resonerar jag så att jästen kommer att ta hand om allt löst koppar i slutändan. Jämför det med att koka sur vört i bryggverk av koppar, där man ändå inte har några höga värden av koppar i ölen. big_smile